thijzer
thijzer
Lexia3 kopen: doen of niet?

Bericht door thijzer »

Het is al eens besproken maar ik open het draadje maar even.

Ik wil dus zo'n ding bestellen voor 250 dollar, 180 euro ongeveer. Is met software, echt uitziend apparaatje en komt uit Hong-Kong.

Heeft iemand hier ervaring mee? Tips?
Gebruikersavatar
L A
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 710
Lid geworden op: 19 mei 2009 16:55
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit
Locatie: Ardèche
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Mijn advies: als je 'm niet in bedrijf hebt gezien en je kunt alleen maar afgaan op verstrekte gegevens vergeet het :smt017
Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK,
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Bovendien: als je hem nodig hebt is het meestal op incidentele basis. Zelfs als je de Citroëndealer moet betalen als je hem een keer nodig hebt, moet je vaak langsgaan om hem eruit te hebben.

Misschien wel interessant als je hem met een grote groep Citroënrijders gaat gebruiken, maar dan blijft nog de vraag hoeveel garantie je hebt op goede werking ;)
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 822
Lid geworden op: 08 dec 2006 20:22
Auto: C5 Sedan Exclusive 2.0 Automaat
Opties: Pack Detection Exclusive Pack Protection Xenon,Navi,half leder,electr- zetels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 133576
Kleur: Gris Aluminium EZRC
Locatie: Goirle
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Als je de advertentie goed leest staat er ergens "bijna alle functies als de originele Lexia" dat is vervelend vind ik want wat kan hij dan niet?

Grtz Sjef :citrofiel
Nu,
C5 Exclusive 2.0i 16V automaat Gris Aluminium
Citroën DS19 hydrauliek 1965
Renault Frégate Amiral 1956



ex-C5 Exclusive 2.0i 16V automaat 2005
Ganache
27-RD-FZ
ex-C5 ligne prestige2.0i 16V automaat2002
Orga#:9226CJ
90-JF-PB
ex- Xantia Harmonie 18i 16v 1996, PS-BV-24
ex BX19TRS 1988, TB-96-KN
ex BX16TRS 1983 JS-94-SB
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 338
Lid geworden op: 01 mar 2009 15:29
Auto: C6 exclusive 2.7 l hdi, 12-2007
Opties: RT4, pack hifi, nav, leer, schuifdak, webasto, trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 319000
Kleur: grijsblauw
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Laat iemand nou toch es zo'n apparaat kopen en hier vetellen wat ie allemaal (niet) kan! Als het een goede koop is neem ik er ook een. :smt017 Nog beter, ik wil wel een deel van het risico dragen, doet er nog een man of 2 mee?
Groetjes,

Jos


Jos Okhuijsen
Ukonjärventie 141
99801 IVALO
Finland

+358405007853

Afbeelding
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
Als hij hem besteld wil ik ook wel een deel van het risico dragen.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車
snah1954
snah1954
Re: Lexia3 kopen: doen of niet?

Bericht door snah1954 »

josok schreef:Laat iemand nou toch es zo'n apparaat kopen en hier vetellen wat ie allemaal (niet) kan! Als het een goede koop is neem ik er ook een. :smt017 Nog beter, ik wil wel een deel van het risico dragen, doet er nog een man of 2 mee?
Ik wil wel meedoen maar heb geen zin om naar Finland te verhuizen, hoe lossen we dit op :smt198 :D
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 595
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:03
Auto: Tourer Ligne Business
Opties: Panoramadak, metallic, getinte ruiten rondom, inklapbare spiegels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12021CJ
Productienummer: 10251
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 235345
Kleur: Blauw
KPH: Achter
Locatie: 0318
snah1954 schreef:
josok schreef:Laat iemand nou toch es zo'n apparaat kopen en hier vetellen wat ie allemaal (niet) kan! Als het een goede koop is neem ik er ook een. :smt017 Nog beter, ik wil wel een deel van het risico dragen, doet er nog een man of 2 mee?
Ik wil wel meedoen maar heb geen zin om naar Finland te verhuizen, hoe lossen we dit op :smt198 :D
Of Josok moet terugkomen naar Nederland; het liefst in het midden van het land, toch? Heelsum, Veenendaal of er tussenin, bijvoorbeeld :lol:
C5 II X7 Ligne Business Bleu 2009
Vorige Citroens (vanaf 1980): GSA Club (bruin), VISA II (rood), Visa 1.4 TRS (wit), ZX Avantage 1.4 (rood), Xantia 1.8i 16V PhI (groen), Xantia 1.8i 16V PhII, C5 Break HPi Exclusive (Bleu Mauritius) (groen),

9,9 l/100 km
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13976
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Kun je een foto plaatsen van die lexia ,ik ken namelijk verschillende garage's misschien ben ik hem tegen gekomen.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4889
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 65000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
Stel even het ding werkt, dus goede software en een goede interface-kabel.
Je kan dan gedetailleerd uitlezen en terugschrijven, neem ik maar even aan.
Terugschrijven kan link zijn, als je niet weet wat je doet en in een aantal gevallen weet niemand dat hier denk ik, maar goed daar kan het apparaat niks aan doen.
Laten we er maar even van uitgaan dat ze daar in China een versie hebben gejat en gekraakt. Dan zal dat werken.
Voor een Ph1 zeker, die is al zo oud, Ph2 misschien ook, maar voor een Ph3 ?
Een echte Lexia heeft een link met Citroen, hiermee krijg je ten eerste updates voor de Lexia software zelf, zeg maar als patches die MS ook uitbrengt voor Windows. Die ga je niet krijgen want je krijgt geen verbinding met Citroen.
Ten tweede komen de software updates voor je auto ook van Citroen. Wil je bv de laatste firmware voor je automaat dan zal een echte Lexia eerst bij C checken wat de laatste versie is, is die toevallig al aanwezig (gecached) op de Lexia PC dan kan de boel geinstalleerd worden, anders zal de Lexia de boel eerst gaan downloaden bij C. Ook dit gaat natuurlijk niet werken.

Had ik al genoemd dat je bij de aankoop van dat HK apparaat geen licentie hebt voor het gebruik van de software?
Beperkt leuk, maar behoorlijk illegaal en volgens de forumregels dus eigenlijk niet bespreekbaar.
Ik begrijp de verleiding voor doe-het-zelvers.

gr. Ronald
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 65.000 km, wit
Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, Jinba Ittai
Audi A6 Limousine 50 PHEV, DSG7, 03/2020, 95.000 km, blauw
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Xsara Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 413
Lid geworden op: 30 okt 2007 15:25
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium
Locatie: Berlicum (+diagbox)
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Ronald schreef: Ik begrijp de verleiding voor doe-het-zelvers.
gr. Ronald
Tja. Toch vind ik het een beetje neigen richting marktbescherming en bescherming van de Citroen dealers ten nadele van andere garagehouders.

Geen idee wat de licentiekosten zijn, maar die zullen vast niet laag zijn. Vermoedelijk zelfs van een dusdanig niveau dat alleen Citroen dealers en specialisten zich een dergelijk stukje software kunnen veroorloven. Door tegelijkertijd geen documentatie te verstrekken van de interface en vermoedelijk in de licentievoorwaarden een verbod op reverse engineering te zetten maakt Citroen het ook onmogelijk voor derden om gelijke software te ontwikkelen die betrouwbaar werkt en dezelfde ondersteuning biedt. Ook firmware is, voor zover ik het begrijp, dus alleen beschikbaar voor licentiehouders van Citroen. Ik vermoed dat dit in de autobranche bij elk merk zal spelen.

Toch gek. Want als ik dan even de vergelijking trek naar specificaties die nodig zijn om fysiek onderhoud te plegen, die zijn voor relatief kleine bedragen zo te downloaden. En de vergelijking met allerlei elektronica gaat helemaal mank, daar is het gebruikelijk dat firmware upgrades evenals specificaties van hardware interfaces gratis ter beschikking worden gesteld.

Maar ik vermoed dat de tijd dat je niet meer naar de garage hoeft voor upgrades er wel aan zit te komen. Immers, hoe lang zal het nog duren voordat de boordcomputer ook de mogelijkheid tot internet toegang biedt in combinatie met allerlei diensten, gekoppeld aan de navigatiesoftware? Die functies zie je al jaren in bijvoorbeeld een Tomtom. Dus dat is geen grote stap. Ik vind het zelfs enigzins gek dat het nieuwe C5 display niet een touch screen is en dat zelfs de Navidrive 3D geen mogelijkheden biedt tot internet toegang via een externe telefoon zoals de Tomtom.

De stap naar automatisch updaten van de auto is in deze redenering volgens mij niet zo ver weg.

Roel.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4889
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 65000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
Roel, ik ben het met je eens. Voor sommige onderhoudszaken leidt dit tot verplichte winkelnering.
Als je geen Chinees copiespul koopt is er voor een doe-het-zelver niet aan te komen.
Maar wat doe je eraan, Nelie bellen of toch maar wat in HK bestellen?

gr. Ronald
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 65.000 km, wit
Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, Jinba Ittai
Audi A6 Limousine 50 PHEV, DSG7, 03/2020, 95.000 km, blauw
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Xsara Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 868
Lid geworden op: 12 sep 2007 23:15
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Ronald schreef: Maar wat doe je eraan, Nelie bellen of toch maar wat in HK bestellen?

gr. Ronald
Op zich is Nelie bellen geen gekke gedachte:
De OBD systemen zijn als open en transparant verplicht gesteld in Directive 98/69/EC.
Dit wordt welliswaar gedaan vanuit het oogpunt van vervuiling van niet goed functionerende auto's, maar dat doet natuurlijk niet af aan de zaak.

er staat dan ook:
"dat de toegang tot on-board diagnosesystemen volledig en gestandaardiseerd moet zijn; dat de automobielfabrikanten alle inlichtingen moeten verschaffen met het oog op diagnose, onderhoud en reparatie van het voertuig; dat deze toegang en informatie nodig is om ervoor te zorgen dat voertuigen overal in de Europese Unie zonder problemen kunnen worden gekeurd, onderhouden en gerepareerd, en dat de concurrentie op de markt voor voertuigonderdelen en -reparatie niet moet worden verstoord ten nadele van fabrikanten van auto-onderdelen, onafhankelijke groothandels in auto-onderdelen, onafhankelijke reparatiebedrijven en evenmin ten nadele van de consument; dat fabrikanten van vervangings- en inbouwonderdelen van hen kant evenwel verplicht zijn om de door hen geproduceerde onderdelen aan te passen aan het toegepaste on-board diagnosesysteem, zodat deze zonder meer kunnen worden gebruikt en de consument geen gebrekkig functioneren behoeft te duchten;"

Dit houdt imo kort gezegd in dat alle obd codes die zaken regelen die het functioneren van het voertuig beinvloeden (dus alle codes) in te zien moeten zijn. En imo ook dat andere firmware ook vrij verkrijgbaar zou moeten zijn. De firmware en programmatuur / randapparatuur die door de fabriek ontwikkeld is mag wel weer gecopyright zijn (maar ze mogen niet het alleenrecht hebben).

Ik weet overigens niet over welke lexia advertentie het gaat, maar 10 tegen 1 dat het betreffende kastje/kabeltje natuurlijk uit dezelfde machine komt als het pakketje van actia/citroen ;). Hier is dan dus ook geen sprake van 'gekopieerd spul'; de hardware is waarschijnlijk gewoon 'the real deal'
De software zullen de chinezen wel gekopieerd hebben (zoals gewoonlijk ;) ). Het enige wat je dus waarschijnlijk niet hebt is een inlogaccount voor een firmwareflash.
IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
voor zover ik weet zijn auto fabrikanten zelfs verplicht om hun info openbaar te maken voor andere autobedrijven...
zodat je niet verplicht bent om voor alles bij de dealer te gaan...

in belgie is dit zo... maar ik dacht dat dit van Nelie en haar crew afkwam...

let op het gaat wel om andere auto bedrijven die in een databank moeten kunnen kijken..
en niet teun beun...!!!

ik zag onlangs een reportage dat er veel fransen even de grens oversteken naar belgie.. om immitatie onderdelen te kopen..
zoals uit de reportage bleek, mag men in frankrijk alleen werken met goedgekeurde artikelen van de fabrikant..

dus egaal wat je moet hebben, je moet altijd orgineel kopen...
snah1954
snah1954
Re: Lexia3 kopen: doen of niet?

Bericht door snah1954 »

Het lijkt me vrij duidelijk dat het apparaat alleen geschikt zou kunnen zijn om storingen uit te lezen en te resetten.
Kijk ook eens hier:
http://www.digital-kaos.co.uk/forums/f6 ... ase-48385/
Plaats reactie