Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Eerste eigenaar sinds 02.2002 van benzine-auto. Al na twee jaar "stottert" de auto regelmatig bij constante snelheid (maakt niet uit of de cruise control is ingeschakeld). Pas bij 100 km verdwijnt het (of voel ik het niet meer?). De laatste maanden wordt het steeds erger en ik erger me dan ook heel erg aan dit probleem. Ik kan geen 100 meter rijden zonder dit stotteren.
Diverse C-garages in verschillende delen van NL hebben er naar gekeken maar konden niets vinden omdat de boardcomputer geen foutsignaal geeft en helaas houdt het denken over een oplossing dan kennelijk op.
Een van de garages suggereerde veel langer in een versnelling door te trekken en het het Nieuwe Rijden maar over boord te zetten (hielp niet na een paar maanden proberen). Alle bougies een keer wat eerder vervangen is ook geprobeerd. Mee leren leven was de (overigens nooit uitgesproken) conclusie.
En ja, ik ben te gemakkelijk geweest dit maar te blijven accepteren, zeker in de periode dat ik nog in de garantie zat (had twee jaar bijgekocht).
Een garage meldde dat ik een benzine-probleem niet moet uitsluiten, waar wij eerst uitgingen van een electrisch/electronisch probleem.
Wie helpt mij verder?
Diverse C-garages in verschillende delen van NL hebben er naar gekeken maar konden niets vinden omdat de boardcomputer geen foutsignaal geeft en helaas houdt het denken over een oplossing dan kennelijk op.
Een van de garages suggereerde veel langer in een versnelling door te trekken en het het Nieuwe Rijden maar over boord te zetten (hielp niet na een paar maanden proberen). Alle bougies een keer wat eerder vervangen is ook geprobeerd. Mee leren leven was de (overigens nooit uitgesproken) conclusie.
En ja, ik ben te gemakkelijk geweest dit maar te blijven accepteren, zeker in de periode dat ik nog in de garantie zat (had twee jaar bijgekocht).
Een garage meldde dat ik een benzine-probleem niet moet uitsluiten, waar wij eerst uitgingen van een electrisch/electronisch probleem.
Wie helpt mij verder?
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Eerste wedervraag: welke benzinemotor ligt er in?
Groeten,
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Een "gewone" 2 liter benzinemotor.
Heel fijn te merken dat er gelezen wordt op dit forum èn dat er gereageerd wordt.
Dankjewel Harm.
Heel fijn te merken dat er gelezen wordt op dit forum èn dat er gereageerd wordt.
Dankjewel Harm.
C5club Die-Hard


Berichten: 679
Lid geworden op: 13 jul 2008 18:47
Auto: C5 Exclusive
Opties: Jazeker
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: G
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191.000
Kleur: Gris Fulminator
Locatie: Arnhem
Hoe staat het met het verbruik? Wat voor benzine tank je? Is het puur stotteren of schokt de wagen ook? Als je alleen 95 RON tankte, zou je eens 98 moeten proberen. Daar komt wat geduld bij want het effect is pas na een tank of 2, 3 merkbaar.
het verbruik hou ik niet bij. gevoelsmatig is dat constant. Ik tank ron 95.
Een paar maal ron 98 tanken is te proberen en dat ga ik nu dus ook doen. als het zo simpel zou zijn ben ik snel uit mijn probleem (maar dan kan ik toch niet de enige zijn met dit probleem.......).
tenzij iemand met een andere oplossing komt, meld ik mij over een paar maanden met een conclusie.
hartstikke bedankt tot zover.
Een paar maal ron 98 tanken is te proberen en dat ga ik nu dus ook doen. als het zo simpel zou zijn ben ik snel uit mijn probleem (maar dan kan ik toch niet de enige zijn met dit probleem.......).
tenzij iemand met een andere oplossing komt, meld ik mij over een paar maanden met een conclusie.
hartstikke bedankt tot zover.
Hallo allemaal,
Ik wens jullie veel veilige kilometers in 2010 !!
Mijn probleem:
ik heb nu vijf maal getankgt met Ron 98 in de hoop dat mijn probleem verholpen zou zijn.
Helaas.
Heeft iemand misschien nog andere suggesties.
Ik wens jullie veel veilige kilometers in 2010 !!
Mijn probleem:
ik heb nu vijf maal getankgt met Ron 98 in de hoop dat mijn probleem verholpen zou zijn.
Helaas.
Heeft iemand misschien nog andere suggesties.
Berichten: 1284
Lid geworden op: 06 feb 2007 21:35
Auto: c5
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Locatie: Ouddorp ZH
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=1&t=2118" onclick="window.open(this.href);return false;
Berichten: 13975
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
welk merk tankt u
hier in belgie zijn er nogal problemen met total fina
hier in belgie zijn er nogal problemen met total fina
Hallo Willy4,
Ik tank Shell V-Power en in Duitsland Super Plus (heette dat geloof ik, in elk geval het hoogste octaan-gehalte).
Dank voor de reactie
Ik tank Shell V-Power en in Duitsland Super Plus (heette dat geloof ik, in elk geval het hoogste octaan-gehalte).
Dank voor de reactie
Berichten: 13975
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Shell V- Pover staat hier voor een goede Brandstof
Berichten: 5300
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:50
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Locatie: Glanerbrug
Is het stotteren toerentalafhankelijk?
Met mijn C5 is met ca. 2000 rpm ook niet te rijden. Er onder en erboven gaat prima, maar 2000 rpm is waardeloos.
Ik houd er dus rekening mee bij het schakelen. 50 rijd ik vaak in 5 en 70 dan weer in 4...
Met mijn C5 is met ca. 2000 rpm ook niet te rijden. Er onder en erboven gaat prima, maar 2000 rpm is waardeloos.
Ik houd er dus rekening mee bij het schakelen. 50 rijd ik vaak in 5 en 70 dan weer in 4...
C4GP 2.0 16V LPG-G3
C5club Rookie


Berichten: 27
Lid geworden op: 17 mei 2009 01:22
Auto: C5 break 2.0 16v hpi exclusive
Opties: xenon,7900UB,sub, regensensor,lichtsensor,alu dorpellijsten.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 122550
Kleur: antraciet
Locatie: hoogeveen
ik heb sinds dit koude weer ook last van stotteren,maar probleem sinds 28 december is nu ook dat ie niet harder wilt dan 140kmph en hij houd behoorlijk in.ik heb geen flauw idee hoe het komt,maar leuk is minder al kom ik nog wel met het verkeer mee.
zal wel een flink kosten plaatje worden :S
eerste x dat ik iets heb met mijn hpi
zal wel een flink kosten plaatje worden :S
eerste x dat ik iets heb met mijn hpi
Berichten: 2861
Lid geworden op: 18 jan 2008 21:43
Auto: C5 Ph-III 2.0 16V Sedan Exclusive
Opties: Full Options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12027 CJ
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: (Kgnc)Bleu Bourasque
Locatie: Hardenberg
Dit wil ook wel eens helpen, een flesje op een half volle tank (Benzine)
http://www.valvoline.nl/index.asp?pagei ... 87231a0448" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.valvoline.nl/index.asp?pagei ... 87231a0448" onclick="window.open(this.href);return false;
Berichten: 281
Lid geworden op: 25 jul 2009 11:19
Auto: break 2.0 hpi exclusive
Opties: exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: B
Phase: 1
Organummer: 09012
Productienummer: 10543
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 100200
Kleur: EXYB onyx noir
Contacteer:
Bij een hpi: complete luchttoevoer uit elkaar halen en schoonmaken met remmenreiniger oid.

dit bijvoorbeeld
dit bijvoorbeeld
Berichten: 152
Lid geworden op: 13 sep 2008 12:54
Auto: C5 2.0 16V Berline Ligne Prestige
Opties: trekhaak, Vialle LPI
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 08970
Productienummer: 10230
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175000
Kleur: Vert PETIT PRES
Onze dame schokte ook bij gelijkmatig tempo van ca. 2000 toeren.
Het kan te maken hebben met:
- vervuilde hydraulische klepstoters (door bijv. verkeerde motorolie zoals minerale of half-synthetische 10W40; of veelvuldig korte ritten)
- vervuild EGR (uitlaatgas recirculatie systeem) systeem, als gevolg van gebruik bovenstaande oliesoorten
- kwaliteit van de bougies
- bobines niet echt 100%
Inmiddels is sinds dit voorjaar het probleem geheel verdwenen. Hieronder mijn werkwijze, wellicht dat je daar iets mee kunt:
Als eerste heb ik de reset procedure gevolgd voor het brandstof-luchtmengsel, en dat hielp al vrij aardig:
In de Vraagbaak van de C5 (Olving) staat voor de Magneti-Marelli (2.0 ltr 16V Phase I) uitvoering (let op: de HPI heeft een andere procedure!!):
"5.2.6 Reset-procedure, automatische aanpassing van het mengsel.
Reset-procedure:
- zet het contact af en vervolgens weer aan
- wacht 3 seconden alvorens de motor te starten (zonder gasgeven)
Automatische aanpassing van het mengsel:
- laat de motor warmdraaien
- rijd minimaal 15 minuten met de auto in alle toerentallen, vooral:
- van 2500 tot 3500 1/min;
- stationair toerental;
- vollast (gedurende 2 seconden)"
Vanaf het overgaan op 5W30 olie (Valvoline SynPower) en NGK LFR5B bougies slechts een enkel hikje meegemaakt. Kennelijk een probleem geweest met licht vervuilde klepstoters (door te dikke olie van de vorige eigenaar) en als gevolg daarvan een overactief motormanagement tijdens het EGR proces (=uitlaatgas recirculatie).
Vanaf de zomervakantie (met caravan 1200 kg 6000km) de volgende olie gebruikt, op advies van Citroën garage Wout Weterings: MPM 05000C2 - MOTOROIL PREMIUM SYNTHETIC MS C2-04 ***** - 5W30. Synthetische “Mid SAPS” Long Life motor olie special ontwikkeld voor Euro-4 motoren volgens ACEA C2 standaard. Aanbevolen voor alle benzine- en diesel motoren welke zijn voorzien van de laatste uitlaatgas nabehandeling systemen, speciaal Citroën en Peugeot. Olie in de ACEA C2 standaard voorkomt de vorming van roet in het EGR systeem. zie: http://www.mpmoil.nl/index.php?id=produ" onclick="window.open(this.href);return false; ... anguage=nl
Deze MPM olie is te vergelijken met de Total Quartz INEO ECS 5W30 (nogal prijzig...)
De motor loopt merkbaar stiller op de MPM olie, minder resonanties, trekt soepeler bij lage toerentallen. Bij koude start geen hoorbare tikjes van klepstoters (met deze kou hoor je ze heel licht...). En vanaf het vullen met MPM geen enkel 'hikje' waarneembaar.
Ik hoop dat je succes met deze tips hebt, laat het ons even weten. De 2.0 is kritisch op
te dikke olie, niet synthetische olie, olie die niet geschikt is voor EGR systemen,
kwaliteit van de bougies (gebruik NGK)
en ook de bobines willen wel eens dwarsliggen
Het kan te maken hebben met:
- vervuilde hydraulische klepstoters (door bijv. verkeerde motorolie zoals minerale of half-synthetische 10W40; of veelvuldig korte ritten)
- vervuild EGR (uitlaatgas recirculatie systeem) systeem, als gevolg van gebruik bovenstaande oliesoorten
- kwaliteit van de bougies
- bobines niet echt 100%
Inmiddels is sinds dit voorjaar het probleem geheel verdwenen. Hieronder mijn werkwijze, wellicht dat je daar iets mee kunt:
Als eerste heb ik de reset procedure gevolgd voor het brandstof-luchtmengsel, en dat hielp al vrij aardig:
In de Vraagbaak van de C5 (Olving) staat voor de Magneti-Marelli (2.0 ltr 16V Phase I) uitvoering (let op: de HPI heeft een andere procedure!!):
"5.2.6 Reset-procedure, automatische aanpassing van het mengsel.
Reset-procedure:
- zet het contact af en vervolgens weer aan
- wacht 3 seconden alvorens de motor te starten (zonder gasgeven)
Automatische aanpassing van het mengsel:
- laat de motor warmdraaien
- rijd minimaal 15 minuten met de auto in alle toerentallen, vooral:
- van 2500 tot 3500 1/min;
- stationair toerental;
- vollast (gedurende 2 seconden)"
Vanaf het overgaan op 5W30 olie (Valvoline SynPower) en NGK LFR5B bougies slechts een enkel hikje meegemaakt. Kennelijk een probleem geweest met licht vervuilde klepstoters (door te dikke olie van de vorige eigenaar) en als gevolg daarvan een overactief motormanagement tijdens het EGR proces (=uitlaatgas recirculatie).
Vanaf de zomervakantie (met caravan 1200 kg 6000km) de volgende olie gebruikt, op advies van Citroën garage Wout Weterings: MPM 05000C2 - MOTOROIL PREMIUM SYNTHETIC MS C2-04 ***** - 5W30. Synthetische “Mid SAPS” Long Life motor olie special ontwikkeld voor Euro-4 motoren volgens ACEA C2 standaard. Aanbevolen voor alle benzine- en diesel motoren welke zijn voorzien van de laatste uitlaatgas nabehandeling systemen, speciaal Citroën en Peugeot. Olie in de ACEA C2 standaard voorkomt de vorming van roet in het EGR systeem. zie: http://www.mpmoil.nl/index.php?id=produ" onclick="window.open(this.href);return false; ... anguage=nl
Deze MPM olie is te vergelijken met de Total Quartz INEO ECS 5W30 (nogal prijzig...)
De motor loopt merkbaar stiller op de MPM olie, minder resonanties, trekt soepeler bij lage toerentallen. Bij koude start geen hoorbare tikjes van klepstoters (met deze kou hoor je ze heel licht...). En vanaf het vullen met MPM geen enkel 'hikje' waarneembaar.
Ik hoop dat je succes met deze tips hebt, laat het ons even weten. De 2.0 is kritisch op
te dikke olie, niet synthetische olie, olie die niet geschikt is voor EGR systemen,
kwaliteit van de bougies (gebruik NGK)
en ook de bobines willen wel eens dwarsliggen







