Re: Verlagen van de wokkelvering?
Geplaatst: 04 sep 2009 09:40
dat is dus maar net iets onder de hydractive snelweg stand (-15-13 = -28mm)jtbakker schreef:H&R leverd ook 35 mm verlaginsgveren.
dat is dus maar net iets onder de hydractive snelweg stand (-15-13 = -28mm)jtbakker schreef:H&R leverd ook 35 mm verlaginsgveren.
kleine off-topic....:EvilTwin schreef: dat is dus maar net iets onder de hydractive snelweg stand (-15-13 = -28mm)
wat bedoel je precies?veerbol schreef:kleine off-topic....:EvilTwin schreef: dat is dus maar net iets onder de hydractive snelweg stand (-15-13 = -28mm)
Is dat tevens de reden waarom deze H3+ stand (op snelwegen) met korte oneffenheden (met verlaging aan de achterkant) in het wegdek altijd keihard loopt te klappen??
Dit is toch een vrij algemeen misverstand. In de eerste plaats de bollen hebben degressive dempers, waarbij voor hoog debiet/druk er extra doorlaten open gaan. Dat gold al voor de DS, de C5 is niet anders: een doorlaat van 0,9mm omgeven door (vier?) doorlaten van 0,4mm. De vering is dan weer progressief, maar bij kleine riggels zit je nog in het soepele stuk.JW-NHS schreef:Een minder goede eigenschap van de bollenkarren is dat ze meer moeite hebben met snelle korte oneffenheden. Dat had de DS al, en dat is er nooit beter op geworden.
Oorzaak: de dempers die er in zitten kunnen beter omgaan met langzame bewegingen dan met snelle, dan is de doorstroomopening te klein.
...zoals gezegd, al 55jaar standaard op HP. Duidelijk te zien onderinEen wokkelauto is in dit opzicht in het voordeel. Daar hebben de schokdempers extra kleppen die opengaan bij snelle bewegingen, waardoor ze wat soepeler aanspreken.




JW-NHS schreef: een ID20 uit 1996.
Typefoutje, twee cijfers omgewisseld.......Rene schreef:JW-NHS schreef: een ID20 uit 1996.![]()
Het door viscositeit hinderen van door stroming IS demping. Zo werkt IEDERE hyudraulische demper. Dat effect geldt voor het centrale gat, alsook voor de extra gaten die open gaan bij hoger debiet, de exta openingen leveren ook demping op, maar omdat nu de totale opening groter is, heb je minder demping: degressief dus!Een GAT is een demping? Daar kan de LHM vrijelijk doorheen stromen, zonder enige belemmering, niet anders geremd dan door de viscositeit van de LHM
Het plaatje laat de C6 (AMVAR, blauwe lijnen 16voudig variabel) zien in vergelijking met HA3+ (hard en zacht, twee zwarte lijnen) en HA3 (rode lijn) waarbij HA3 precies hetzelfde gedrag laat zien als alle HP auto's daarvoor. De knikken en het degressive gedrag zijn duidelijk te zien.Dat plaatje laat iets heel anders zien, namelijk hoe de dempers van de C6 werken.

Jouw stelling dat het te maken heeft met de fysieke uitvoering van de HP dempers is gewoon aantoonbaar onjuist.Mijn stelling is dat dit veel, zo niet alles te maken heeft met de wijze van dempen bij de klassieke uitvoering van de dempers. Jouw stelling is dat dit niet het geval is.
Derhalve de vraag: waarom heeft Citroën dan bij de C6 gekozen voor een complex en duur AMVAR systeem, dat duidelijk beter presteert dan het klassieke, puur mechanische systeem?
AMVAR was al voor de C6 leverbaar op de 407 en 607 (met 9-voudige instelling) De Skyhook/Roadhook algorithmes die het AMVAR aansturen vind je ook terug op andere auto's. Als is dat dan meestal om een sportief model ook comfort te bieden. Aan het soort auto's kun je zien dat het idd duur is (Maserati bijv), de complexiteit valt op HA3+ wel mee, al moeten de twee computers met alkaar kunnen werken (HA3+ en AMVAR)JW-NHS schreef:Dat AMVAR zal, naar ik verwacht, vooralsnog beperkt blijven tot de C6, het is te duur en complex voor een volume model als de C5.
Ik blijf erbij dat dit voor een groot deel tussen de oren zit; neem kinderkopjes, die zijn bij uistek het domein van HP, met soortgelijke belastingen op de vering.En dus zul je bij de C5 de keuze moeten maken tussen een Hydractief systeem met heeeel veel voordelen en één nadeel: een minder afrolcomfort op korte oneffenheden.
Ik schreef het eerder, sinds 1971 rij ik bollenkarren. Vanaf de DS, via GS, BX naar nu Xantia. Met die auto's heb ik inmiddels dik meer dan een miljoen kilometers achter de rug, tot zeer grote tevredenheid. En als er al een negatief puntje is, is het het gedrag/afrolcomfort op korte oneffenheden.EvilTwin schreef:Ik blijf erbij dat dit voor een groot deel tussen de oren zit; neem kinderkopjes, die zijn bij uistek het domein van HP, met soortgelijke belastingen op de vering.En dus zul je bij de C5 de keuze moeten maken tussen een Hydractief systeem met heeeel veel voordelen en één nadeel: een minder afrolcomfort op korte oneffenheden.