Pagina 1 van 2

Gebruik van de automaat

Geplaatst: 08 jun 2009 19:31
door Xiphy
Nu ik het genot heb van een automaat heb ik er toch een paar vragen over.

- Ze stoot soms als ik rustig gas geef van z'n 2 naar 3. Nu lees ik hier er over dat de olie het kan zijn maar zijn er andere opties? Zit er in zo'n automaat een geheugen? Rijstijl van de vorige bestuurder resetten dus?

- Soms rem je af en wil je weer weg rijden dan zit er een seconden of 2 vertraging in voor er wat gebeurd.
Opzich niet zo'n ramp maar het kan in sommige gevallen redelijk beangstigend zijn als je net op een kruispunt staat om te gaan rijden en er komt een auto aan en je wilt er even snel voor zijn. Dan is die 2 seconden wel erg lang. :)

- Hij sloeg zomaar af bij het optrekken. Had de straat uit gereden remde af voor de bocht en wilde weer gaan rijden en poef..... midden op de weg jakkes ! Snel weer starten ja niet dus PIEP PIEP PIEP... ik ook piep piep van wat nu weer ! :) maar moest hem in parkeer stand zetten.. wist ik ook wel maar op dat moment .....
Gebeurt dat wel vaker bij een automaat?

Re: Gebruik van de automaat

Geplaatst: 08 jun 2009 20:52
door Wimmie
Xiphy schreef:Ze stoot soms als ik rustig gas geef van z'n 2 naar 3. Nu lees ik hier er over dat de olie het kan zijn maar zijn er andere opties? Zit er in zo'n automaat een geheugen? Rijstijl van de vorige bestuurder resetten dus?
Voor zover ik het weet is het inderdaad een zelflerende bak, die zich dus aanpast aan de rijstijl. volgens mij kun je de bak weer naar fabriekswaarde resetten.
- Soms rem je af en wil je weer weg rijden dan zit er een seconden of 2 vertraging in voor er wat gebeurd.
Opzich niet zo'n ramp maar het kan in sommige gevallen redelijk beangstigend zijn als je net op een kruispunt staat om te gaan rijden en er komt een auto aan en je wilt er even snel voor zijn. Dan is die 2 seconden wel erg lang. :)
Die vertraging heb ik ook alleen als ik van uit stilstand wil optrekken. is vervelend soms inderdaad als je even snel ergens voorlangs wilt. Went ook wel moet ik zeggen.
Het schijnt bij deze bak te horen.
- Hij sloeg zomaar af bij het optrekken. Had de straat uit gereden remde af voor de bocht en wilde weer gaan rijden en poef..... midden op de weg jakkes ! Snel weer starten ja niet dus PIEP PIEP PIEP... ik ook piep piep van wat nu weer ! :) maar moest hem in parkeer stand zetten.. wist ik ook wel maar op dat moment .....
Gebeurt dat wel vaker bij een automaat?
Dat heb ik dus ook gehad vanaf het moment dat ik mijn tweede haalde in december. Na een tweetal keren teruggeweest te zijn hebben ze uiteindelijk de software van het motormanegement ge-update en sindsdien heb ik er (nog) geen last meer van.

Re: Gebruik van de automaat

Geplaatst: 08 jun 2009 21:37
door remcodj
- Soms rem je af en wil je weer weg rijden dan zit er een seconden of 2 vertraging in voor er wat gebeurd.
Opzich niet zo'n ramp maar het kan in sommige gevallen redelijk beangstigend zijn als je net op een kruispunt staat om te gaan rijden en er komt een auto aan en je wilt er even snel voor zijn. Dan is die 2 seconden wel erg lang. :)
Die vertraging heb ik ook alleen als ik van uit stilstand wil optrekken. is vervelend soms inderdaad als je even snel ergens voorlangs wilt. Went ook wel moet ik zeggen.
Het schijnt bij deze bak te horen.
Dit heb ik ook ervaren.. best wennen als je een vlotte diesel gewent bent... het heeft me al bijna een achterbumper gekost op een rotonde... maar zoals wimmie zegt het zal wel wennen. maar was best ff schrikken :shock:

en dan wil ik bij deze ook even een oproepje doen aan heel auto rijdend nederland: Geeft AUB (juist!) richting aan op rontondes!!! (ik erger me hier dood aan :evil: )

Re: Gebruik van de automaat

Geplaatst: 09 jun 2009 09:57
door Menno
Een automaat kun je overigens ook in de N stand starten .... verder komt mij het vertraagde op gang komen bekend voor ( zijn zelfs draadjes over ), horten/stoten is onbekend en hoort m.i. niet ( laat staan uitvallen, zie daarover het antwoord van Wimmie )

Volgens mij kun je de bak idd resetten, heb ik ooit ook laten doen, echter genoeg kilometers maken heeft het zelfde effect ;)

Re: Gebruik van de automaat

Geplaatst: 09 jun 2009 19:58
door Xiphy
Even een verse bak olie dus en resetje en updateje :)
Zal eens kijken of ik een specialist kan vinden in de buurt.

Hoe zit dat met het gebruik.

Zet je hem in N bij een stoplicht of laat je hem in D staan.
Bij erg lang wachten "10min> "dan als nog in N zetten of gewoon in D laten staan.

Re: Gebruik van de automaat

Geplaatst: 09 jun 2009 20:05
door Harm
10 minuten? Moet je al die tijd de voet op de rem houden.... Na een minuut of zo zet ik 'm al vaak in de N.

Re: Gebruik van de automaat

Geplaatst: 09 jun 2009 20:07
door Xiphy
De rem is een mooi rust punt voor de voet :)

Re: Gebruik van de automaat

Geplaatst: 09 jun 2009 20:07
door Menno
Harm van Beek schreef:10 minuten? Moet je al die tijd de voet op de rem houden.... Na een minuut of zo zet ik 'm al vaak in de N.
:smt149

Re: Gebruik van de automaat

Geplaatst: 09 jun 2009 20:08
door Harm
Je belast daarmee onnodig het hele systeem... En voor het brandstofverbruik is het ook niet fijn.

Re: Gebruik van de automaat

Geplaatst: 09 jun 2009 20:50
door Wimmie
Harm van Beek schreef:Je belast daarmee onnodig het hele systeem... En voor het brandstofverbruik is het ook niet fijn.
Maakt dat zoveel uit dan?

Re: Gebruik van de automaat

Geplaatst: 09 jun 2009 21:41
door Harm
Je staat continu een motor met koppelomvormer aan het werk te houden (belast stationair). Op het moment dat je de bak in N zet, draait de motor onbelast stationair.
Ik kan me voorstellen dat de koppelomvormer (simpelweg 2 turbines in een oliebad) toch wel opwarmt en wellicht na langere tijd schade zou kunnen oplopen...

Re: Gebruik van de automaat

Geplaatst: 09 jun 2009 21:52
door LWaanders
Harm van Beek schreef:Je staat continu een motor met koppelomvormer aan het werk te houden (belast stationair). Op het moment dat je de bak in N zet, draait de motor onbelast stationair.
Ik kan me voorstellen dat de koppelomvormer (simpelweg 2 turbines in een oliebad) toch wel opwarmt en wellicht na langere tijd schade zou kunnen oplopen...
Ik denk dat het met de schade door warmte aan de koppelomvormer wel meevalt. Bij deze lage toerentallen wordt nauwelijks warmte ontwikkeld, daarnaast zal de lockup niet actief zijn kan de olie soepeler stromen. Brandstofverbruik lijkt me inderdaad wel iest meer bij D stand dan in N.
De eerder genoemde 2 seconden "lag" herken ik trouwens niet en lijkt me inderdaad niet prettig.

Re: Gebruik van de automaat

Geplaatst: 10 jun 2009 11:00
door Menno
6-bak automaat heeft daar niet (veel minder) last van, de extra 2 versnellingen zitten namelijk aan het begin, en dit heeft als prettig gevolg dat het even inhouden zo goed als verdwenen is t.o.v. de BVA-4 :)

Re: Gebruik van de automaat

Geplaatst: 10 jun 2009 11:05
door Xiphy
Dus als ik het goed begrijp heb ik een BVA4

Re: Gebruik van de automaat

Geplaatst: 10 jun 2009 11:15
door Menno
Ja, ... een 2.0 benzine is nooit met BVA-6 geleverd :) , voorbehouden aan dikke diesels en de V6.