Pagina 1 van 2
@##$ Banden
Geplaatst: 08 mei 2009 17:23
door Duck
Heel gek maar na de wissel winter/zomer banden heb ik een ruis in de auto door de banden (Michelins Energy)
Ze zitten op de plek waar ik ze vanaf heb gehaald, ik heb voor de zekerheid nog een keer uitgelijnd / opnieuw de balans gecheckt.
Zelf lopen spelen met meer of minder bandenspanning maar krijg ze niet stil.
Bandenman zegt iets over groeven zijn ingezaagd

, snap er niks van profiel is nog goed rond de 6mm, kent iemand dit?
Re: @##$ Banden
Geplaatst: 08 mei 2009 18:07
door Citroenbx
Primacy's zijn luide banden, misschien hebben deze energy ook een hoger geluid als je sneeuwbanden, of is het een echt abnormaal geluid?
Als je banden niet te oud zijn en geen haarscheuren vertonen kan je band enkel raar gaan doen na een ongeval of stoeprand meenemen ofzo...
Re: @##$ Banden
Geplaatst: 08 mei 2009 18:12
door Dirck
Zit het deksel van de ruimte voor je reserveband goed dicht, kieren geven bij mijn break in ieder geval extra veel rolgeluiden.
Re: @##$ Banden
Geplaatst: 09 mei 2009 00:05
door Herman
Wielen op de zelfde naaf maar op de zelfde gat? anders één gat op schuiven?
Re: @##$ Banden
Geplaatst: 09 mei 2009 00:21
door Duck
Herman schreef:Wielen op de zelfde naaf maar op de zelfde gat? anders één gat op schuiven?
mhh dat heb ik nog niet geprobeert
zou dat uitmaken?
Re: @##$ Banden
Geplaatst: 09 mei 2009 00:35
door Citroenbx
voor de dynamische (totale) balancering wel.
Er word haast nooit zo gebalanceerd maar het kan wel verschil maken tussen veel/weinig onbalans
Re: @##$ Banden
Geplaatst: 09 mei 2009 00:45
door Duck
Citroenbx schreef:voor de dynamische (totale) balancering wel.
Er word haast nooit zo gebalanceerd maar het kan wel verschil maken tussen veel/weinig onbalans
toch dus op letten volgend jaar want weet niet uit welk gat ik nu zou moeten nemen
even uit proberen word dat
Re: @##$ Banden
Geplaatst: 09 mei 2009 08:55
door Wimmie
Banden worden meestal niet op de auto gebalanceerd. Dan zou het toch niet uit moeten maken welk gat waar zit?

Re: @##$ Banden
Geplaatst: 09 mei 2009 09:36
door Ploffie
Duck, je hebt toch niet de banden per ongeluk kruislings verwisseld?
Dat mag namelijk beslist niet.
Daarnaast kunnen banden als ze lang louter achter hebben gezeten gaan cuppen en dan krijg je dat geluid ook, als je ze voor plaatst.
Re: @##$ Banden
Geplaatst: 09 mei 2009 10:43
door Klaverblaadje
Ploffie schreef:Duck, je hebt toch niet de banden per ongeluk kruislings verwisseld?
Dat mag namelijk beslist niet.
Daarnaast kunnen banden als ze lang louter achter hebben gezeten gaan cuppen en dan krijg je dat geluid ook, als je ze voor plaatst.
Ik weet niet of je het daar wel moet zoeken.
Op het gevaar af dat straks iedereen over me heenvalt.
Ik wissel van voor naar achteren, kruiselings, van links naar rechts en alles wat maar mogelijk is.
Het enige waar ik me wel aan hou is de draairichting als die vermeld is.
Geloof het of niet, ik doe héél lang met een set banden en al die problemen die hier opduiken van trillen en schudden ken ik in ieder geval tot op heden niet.
Re: @##$ Banden
Geplaatst: 09 mei 2009 10:53
door Ploffie
Van voor naar achter en vice versa is wel gezond, kruislings schijnt zelfs gevaarlijk te zijn...(volgens een bandenspecialist waar ik eens ben geweest)..kans op een klapband en dit is eigenlijk nog een overblijfsel uit het diagonaalbanden tijdperk.
Ik heb het ook gehad, cuppende banden.
Oorzaak is het ontbreken van krachten, zoals sturen en optrekken/remmen, zoals op de voorbanden.
Toen ik deze banden voor had gezet was het lawaai niet om aan te horen, daarna snel weer naar achteren en het geluid was weg.
Re: @##$ Banden
Geplaatst: 09 mei 2009 13:40
door Kapitein Rob
Heb dezelfde ervaring met banden van achter naar voor bij de Xantia. Sterk 'brommend' geluid. Dacht eerst aan wiellagers, maar het bleek dat de achterbanden sterk gecupt waren. Volgens de bandenspecialist gaan er dan 'happen' uit het loopvlak waardoor dat brommende geluid ontstaat. Het schijnt dat je cuppen kunt voorkomen door de banden regelmatig (elke 10 à 20.000 km) van voor naar achter te verplaatsen. Dan slijten ze regelmatig af.
Re: @##$ Banden
Geplaatst: 09 mei 2009 19:22
door Citroenbx
Wimmie schreef:Banden worden meestal niet op de auto gebalanceerd. Dan zou het toch niet uit moeten maken welk gat waar zit?

Waarom denk je?
Dynamisch balanceren is duur en niemand heeft er de apparatuur voor, maar het werkt wel.
Remschijf, lager, cardanas e.d. worden allemaal mee opgenomen in de balancering.
Net zoals de drijvende delen van je onderblok laten balanceren, word af fabriek nooit gedaan, maar doe het met een standaard motor en je hebt vermogen meer en een hoop slijtage minder.
Maar aangezien dat "niet nodig is" word het niet gedaan...
Heeft niet veel met banden te maken maar je snapt het punt wel neem ik aan
Re: @##$ Banden
Geplaatst: 09 mei 2009 20:39
door Ploffie
Dat kan niet met voorwielaangedreven auto's.
Loopt je differentieel in de soep, daarom wordt dat niet gedaan..
Re: @##$ Banden
Geplaatst: 09 mei 2009 20:48
door Citroenbx
Waarin zit dan het verschil met achterwiel aangedreven auto's als ik vragen mag?
Het gebeurt trouwens op geen enkele auto, dus dat is zeker het punt niet...