Pagina 1 van 1

c5 break aankoop

Geplaatst: 04 mei 2009 11:58
door berry
hallo allemaal,ik ben hier nieuw en wil me hier even voorstellen,ik ben berry,woon in mierlo-hout en sta op het punt een C5 break uit 2002 aan te schaffen,gewoon omdat ik het een hele mooie auto vind,ik heb in het verleden een xm gehad maar dat was een doffe ellende,nu is de knoop eindelijk door en ga ik toch voor een C5

nu even wat anders:
waar moet ik zeker op letten bij de aankoop?
bekende problemen?
veersysteem voor een C5 break uit 2002,kinderziektes?
ik weet dat de auto in kwestie 2ton gelopen heeft maar alle documentatie zit erbij,en net apk-gekeurd,waar moet ik zeker op letten bij de proefrit of hebben jullie meer tips in deze,ik hoor ze graag

alvast bedankt voor eventuele info
mvg berry

Re: c5 break aankoop

Geplaatst: 04 mei 2009 16:32
door Klussie
Welkom bij de club Berry :citrofiel

Kijk even bij de FAQ en je vragen zullen beantwoord worden......

En nee, het is geen sprookje ;)

Re: c5 break aankoop

Geplaatst: 04 mei 2009 19:05
door c5maarten
Welkom Berry!

Goede keus om een C5 te gaan kopen.
En wat de km-stand betreft liever een C5 van 7 jaar met 200000 dan een van 7 jaar met 50000.
Korte stukje zijn killing voor een auto dus liever langere stukken ;) \

Veel succes met je keuze :smt193

Re: c5 break aankoop

Geplaatst: 04 mei 2009 20:35
door Wimmie
Welkom hier Berry :smt023

Re: c5 break aankoop

Geplaatst: 04 mei 2009 23:11
door jpiek
Welkom, altijd leuk, nog een break erbij... wat een slee he ;)

Beetje afhankelijk van Type en Km stand :

- Kraakjes/rammel bij de ruiten van de voorportieren, op te lossen met WD40 of (anti rattle) vilttape
- Gaat de achterruit separaat open, en gaat 'ie niet spontaan open bij ontgrendelen
- Aanlopende remmen voor of achter (voor; hangende handrmenkabel, achter; remklauw
los/scheef, sowieso ; gangbaar maken ivp evt piepen)
- verdeling warme/koude lucht oever de ventilatieroosters links en rechts. Zo niet; luchtmengselmotor defect, of liever, het huis waar de as ingrijpt. Oplossing, motortje met lagere as..
- Koppeling, afhankelijk van km stand, zeker boven 150K op letten
- Speling op de stuurkolom, onderkant vasthouden, stuur draaien, optisch controleren of de wielen meteen mee sturen, op gevoel met de motor uit (geen stuurbekrachtiging) voelen of er speling is.
- Werking van de pookjes aan het stuur, slecht werken kan betekenen dat de Com2000 kaduk is (hele bedieningsombouw om het stuur).

Specifieker :
- 2.0 16v Benzine : Tikken in de motor bij koude start : Klepstoters (dure grap!)
- Allen met een LPG G3 installatie : Geen foutmeldingen (storing uitlaat gas, storing katalisator), anders misschien een probleem met de gasinstallatie, heoft niet, kan wel duur zijn. De melding is het gevolg van vele vele oorzaken, uiteindelijk betekend het; geen optimale verbranding/uitlaatgasmengsel...


Dat zijn denk ik wel de meest opvallende zaken, in volgorde van oplopende kosten ;)

Re: c5 break aankoop

Geplaatst: 05 mei 2009 12:28
door Rowi
jpiek schreef:Welkom, altijd leuk, nog een break erbij... wat een slee he ;)

Beetje afhankelijk van Type en Km stand :

- Kraakjes/rammel bij de ruiten van de voorportieren, op te lossen met WD40 of (anti rattle) vilttape
- Gaat de achterruit separaat open, en gaat 'ie niet spontaan open bij ontgrendelen
- Aanlopende remmen voor of achter (voor; hangende handrmenkabel, achter; remklauw
los/scheef, sowieso ; gangbaar maken ivp evt piepen)
- verdeling warme/koude lucht oever de ventilatieroosters links en rechts. Zo niet; luchtmengselmotor defect, of liever, het huis waar de as ingrijpt. Oplossing, motortje met lagere as..
- Koppeling, afhankelijk van km stand, zeker boven 150K op letten
- Speling op de stuurkolom, onderkant vasthouden, stuur draaien, optisch controleren of de wielen meteen mee sturen, op gevoel met de motor uit (geen stuurbekrachtiging) voelen of er speling is.
- Werking van de pookjes aan het stuur, slecht werken kan betekenen dat de Com2000 kaduk is (hele bedieningsombouw om het stuur).

Specifieker :
- 2.0 16v Benzine : Tikken in de motor bij koude start : Klepstoters (dure grap!)
- Allen met een LPG G3 installatie : Geen foutmeldingen (storing uitlaat gas, storing katalisator), anders misschien een probleem met de gasinstallatie, heoft niet, kan wel duur zijn. De melding is het gevolg van vele vele oorzaken, uiteindelijk betekend het; geen optimale verbranding/uitlaatgasmengsel...


Dat zijn denk ik wel de meest opvallende zaken, in volgorde van oplopende kosten ;)
Maar laat je hierdoor niet afschrikken hoor! :cry:

Re: c5 break aankoop

Geplaatst: 05 mei 2009 14:48
door bachus
Welkom,
Ik ben al sinds gister lid. Ervaring genoeg dus.
Ben in het gelukkige bezit van C5 break lp met cruisecontrol en g3 gas.
km 162000, merk gasinst. AG. Toch veel plezier. Besteed een paar uurtjes voor:
-nieuwe ngk bougies
-alle vacuumslangetjes (die van ong 8mm dik) losmaken. eindjes (1cm) afknippen en weer op de juiste plek bevestigen (geen slangklemmen gebruiken, moeten los kunnen springen in geval van zeldzaam voorkomende backfire (laatste 70.000 gaskm niet meegemaakt, 2 xantia en 1 keer C5 op gas).
-alle connectortjes die je onde de motorkap ziet voorzichtig losmaken, inspuiten met wd 40, en weer vastmaken.
resultaat probleemloos rijden.
Kleine irritaties:
Bakje in linkerdeur valt er steeds uit, remedie = thuis laten
Rond 2000 rpm wat schokken en of inhouden. Dit manifesteeerde zich pas nadat ik mij aan de regels van het nieuwe rijden ben gaan houden. Verbruik op gas van 1 op 8 naar 1 op 9,3.
Vermijdt dit toerental of houdt je niet aan het nieuwe rijden.
Grote genoegens:
Erg fijne ruime reisauto veel confort voor een belachelijk lage prijs.
Veilige auto 5 sterren in de nacp botstest
Betrouwbaar, start altijd en brengt je waar je heen moet

Suc6 met je voiture.
Vriendelijke groet,
bachus

Re: c5 break aankoop

Geplaatst: 05 mei 2009 15:06
door Klaverblaadje
bachus schreef: Bakje in linkerdeur valt er steeds uit, remedie = thuis laten

bachus
Of twee klein stukjes noppenband, zie eerdere draadjes.

Afbeelding

AfbeeldingAfbeelding[/quote]

Re: c5 break aankoop

Geplaatst: 05 mei 2009 15:12
door jpiek
bachus schreef: Rond 2000 rpm wat schokken en of inhouden. Dit manifesteeerde zich pas nadat ik mij aan de regels van het nieuwe rijden ben gaan houden. Verbruik op gas van 1 op 8 naar 1 op 9,3.
Vermijdt dit toerental of houdt je niet aan het nieuwe rijden.
LPG ? Laat de druksensor eens nakijken, wordt zelden vervangen/onderhoud op Gasinstallatie gedaan. De sensor kost maar 70-90 euro excl plaatsen... De mijne reed daarna weer als een speer... (en de storing uitlaatgas was weg !) :smt023


M´n diesel kent het probleem trouwens niet :lol:

´k heb trouwens nog niet meegemaakt/gehoord van iemand die alle genoemde kwaaltjes had bij 1 C5. Het lijkt dus erger dan het is... Maar voor aankoop/onder garantie de moeite waard deze uit te sluiten of op voorhand op te laten lossen...

Re: c5 break aankoop

Geplaatst: 05 mei 2009 15:47
door berry
hallo allemaal
bedankt voor de tips en adviezen,maar ik ga a.s. vrijdag toch nog eerst naar een andere C5 break kijken,zodat ik enig vergelijkmateriaal heb,verder valt er op de uitstraling weinig op aan te merken,wat een reiswagen!!!!
ben dus nog niet tot aankoop overgegaan,maar aangezien mijn huidige auto verkocht is zal ik toch wat vaart moeten maken om mobiel te blijven,dit uiteraard zonder zomaar gelijk er een aan te schaffen,wil wel met een goede thuiskomen,de "nieuwe" aanwinst zal toch enkele jaren in ons gezin moeten vertoeven
bedankt voor het verwelkomen van dit aspirant-C5 lid
mvg berry