Misverstanden

Zomertemperaturen liggen hier, Ivalo, gemiddeld hoger dan in NL. Airco is zeer gewenst

.
Winteromstandigheden: Hoe kouder het is, hoe beter of je met zomerbanden wegkomt. Een buitentemperatuur meter is erg belangrijk, hoe verder van 0 graden weg, hoe meer frictie er is. Als het koud is (onder 20 graden) kom je ook met zomerbanden goed weg. De moeilijke omstandigheden kennen jullie dus ook, omdat rond de nul de normale toestand daar is. De ervaring en weten hoe is minder, waardoor het pas echt link wordt. Brede winterbanden
We rijden inderdaad op spijkerbanden. Nederlanders denken dan meteen aan rallyspikes, maar voor weggebruik is maximaal 0.3 mm uitsteek toegestaan, en op een 16" band maximaal 105 spijkertjes. Dus per band raakt ongeveer één spijkertje de weg. Met spijkerbanden kun je nog op nat ijs of beijzelde wegen rijden, verder zijn "plakbanden" zoals ze hier vrij vertaald heten, bijna net zo goed.
De poolnacht is op de pool, daarom heet ie zo. Op deze hoogte komt de zon inderdaad van 15 nov toto 15 jan niet boven de horizon, maar wel bijna. We hebben dus een zonsopgangen van 2 uur, gevolgd door een zonsondergang van 2 uur, en daardoor genoeg licht om de krant buiten te kunnen lezen. Zoiets als op die zeldzame miezerige dagen in NL
Overigens wordt ´s winters, op ijs en sneeuw, gewoon doorgereden, de snelheden liggen niet lager als in de zomer. Wat soms tot ontzetting leidt, als ik Nederlanders 's winters van het vliegveld ophaal. Pas als een taxi me voorbijkomt met 120, terwijl ik 100 rij, beginnen ze te begrijpen dat ik niet helemaal gek ben

Winterrijden hoort bij de opleiding: Als iemand in de zomer zijn rijbewijs haalt, is dat voorlopig, en wordt pas geldig als ook in de winter afgereden is.
Groetjes,
Jos