Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.

Hoi,
Mijn Citroen C5 Phase 1 uit 2002 heeft al tijden het volgende probleem:
Als ik rond de 50 km per uur rijd in de derde versnelling rond de 2250 toeren en ik laat het gaspedaal los stoot mijn auto. Als ik dan het gaspedaal weer indruk geeft hij weer eerst een stoot, voordat hij gaat versnellen. Af en toe zijn het echt behoorlijke stoten. Dit gebeurt zowel met een koude als een warme motor. Koud gebeurt het alleen wat erger. Ook in de vierde versnelling heb ik last van hetzelfde euvel, maar wel minder velle stoten.
Als ik constant 50 km per uur rijd in de derde versnelling voel ik hem ook af en toe heel ligt stootjes geven. Een bijrijder zal het niet door hebben, maar ik voel het wel.
Het lijkt een beetje op het probleem van steven, maar weet niet zeker of het nou echt precies hetzelfde is.
1,5 jaar geleden is hij al eens uitvoering gecontroleerd op dit probleem bij Citroendealer Poelenburg in Heemskerk. Ik weet niet meer precies wat er gedaan is, maar dat kan ik misschien nog wel ergens vinden.
Afgelopen zomer heeft hij een grote beurt gekregen.
Misschien ook wel interessant om te vermelden is dat mijn auto aardig wat olie verbruikt. Als ik naar Spanje rijd dan moet ik bij aankomst en thuiskomst een liter olie bijvullen. Derest van het jaar valt het wel mee, alleen de laatste tijd met het koude weer verbruikt hij weer behoorlijk wat olie.
Heeft iemand enig idee wat het probleem kan zijn?
1.8 Benzine (geen lpg)
handgeschakelt
2002
160000 km
10w40
Mijn Citroen C5 Phase 1 uit 2002 heeft al tijden het volgende probleem:
Als ik rond de 50 km per uur rijd in de derde versnelling rond de 2250 toeren en ik laat het gaspedaal los stoot mijn auto. Als ik dan het gaspedaal weer indruk geeft hij weer eerst een stoot, voordat hij gaat versnellen. Af en toe zijn het echt behoorlijke stoten. Dit gebeurt zowel met een koude als een warme motor. Koud gebeurt het alleen wat erger. Ook in de vierde versnelling heb ik last van hetzelfde euvel, maar wel minder velle stoten.
Als ik constant 50 km per uur rijd in de derde versnelling voel ik hem ook af en toe heel ligt stootjes geven. Een bijrijder zal het niet door hebben, maar ik voel het wel.
Het lijkt een beetje op het probleem van steven, maar weet niet zeker of het nou echt precies hetzelfde is.
1,5 jaar geleden is hij al eens uitvoering gecontroleerd op dit probleem bij Citroendealer Poelenburg in Heemskerk. Ik weet niet meer precies wat er gedaan is, maar dat kan ik misschien nog wel ergens vinden.
Afgelopen zomer heeft hij een grote beurt gekregen.
Misschien ook wel interessant om te vermelden is dat mijn auto aardig wat olie verbruikt. Als ik naar Spanje rijd dan moet ik bij aankomst en thuiskomst een liter olie bijvullen. Derest van het jaar valt het wel mee, alleen de laatste tijd met het koude weer verbruikt hij weer behoorlijk wat olie.
Heeft iemand enig idee wat het probleem kan zijn?
1.8 Benzine (geen lpg)
handgeschakelt
2002
160000 km
10w40

C5club Rookie


Berichten: 31
Lid geworden op: 02 nov 2007 15:57
Auto: C5 2.0 HPI
Opties: Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 190000
Kleur: Zilvergrijs
Locatie: Den Haag
Ik heb zelf ook zoiets gehad in mijn geval is de gasklep vervangen. en de inlaatspruitstuk schoongemaakt. Die was helemaal vies van de afzetting waardoor hij niet meer goed kon bewegen.
Het deed wonderen.
Ik gok dat als je bijv vanuit je cruisecontrol je snelheid licht aanpast dit ook niet helemaal vloeiend gaat.
Mogelijk is het bij jou ook het geval.
Met vriendelijke groet,
Theopolis
Het deed wonderen.
Ik gok dat als je bijv vanuit je cruisecontrol je snelheid licht aanpast dit ook niet helemaal vloeiend gaat.
Mogelijk is het bij jou ook het geval.
Met vriendelijke groet,
Theopolis
Berichten: 6469
Lid geworden op: 28 mei 2006 16:09
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Locatie: Anna Paulowna
Zelfde gehad met de Xantia, zelfde oplossingTheopolis schreef:Ik heb zelf ook zoiets gehad in mijn geval is de gasklep vervangen. en de inlaatspruitstuk schoongemaakt. Die was helemaal vies van de afzetting waardoor hij niet meer goed kon bewegen.
Het deed wonderen.

Als je zelf een beetje handig bent kan je het gasklephuis demonteren en deze goed schoonmaken met een krachtige ontvetter, bv remmen reiniger.
S^6
...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"

Kan je mij vertellen wat het vervangen van gasklep ongeveer kost? Ik ben niet zo handig.
Berichten: 6469
Lid geworden op: 28 mei 2006 16:09
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Locatie: Anna Paulowna
Bij Bart Ebben staan ze voor ong 70 euro te koop.
Dan moet hij nog gemonteerd worden
Dan moet hij nog gemonteerd worden

...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn

Thx voor de info. Ik vind die kosten nog meevallen. Ik zal het de volgende keer dat ik bij de garage ben eens voorleggen. Meer info is altijd welkom.
Berichten: 6469
Lid geworden op: 28 mei 2006 16:09
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Locatie: Anna Paulowna
Hou er wel rekening mee dat het maar een van de mogelijkheden is.
Het kan ook altijd wat anders zijn maar deze komt gewoon regelmatig voor.....
Het kan ook altijd wat anders zijn maar deze komt gewoon regelmatig voor.....
...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"

Ik heb helaas geen cruisecontrol, dus dat kan ik niet testen.Theopolis schreef:Ik gok dat als je bijv vanuit je cruisecontrol je snelheid licht aanpast dit ook niet helemaal vloeiend gaat.
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
Bij BE kunnen ze hem ook monteren, weet je gelijk of dat het probleem is.Klussie schreef:Bij Bart Ebben staan ze voor ong 70 euro te koop.
Dan moet hij nog gemonteerd worden
Daarna gaan ze verder zoeken en hoef je niet eerst die gasklep die je niet nodig hebt te kopen.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車

C5club Rookie


Berichten: 29
Lid geworden op: 15 dec 2008 10:30
Auto: C5 Break 2.0 16v prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 185000
Kleur: blauw
Locatie: Nijmegen
Ik heb dit ooit gehad bij een Renault die ik heb gehad. Hevig inhouden en schokken als ik het gas losliet.
Toen was het een klein rubberen buisje dat de druk in de cilinder meette (ik ben een leek, maar zoiets was het
).
Kostte 2 euro en was in 10 seconden vervangen. Ik heb totaal geen verstand van motortypes maar misschien kun je er wat mee?
Toen was het een klein rubberen buisje dat de druk in de cilinder meette (ik ben een leek, maar zoiets was het

Kostte 2 euro en was in 10 seconden vervangen. Ik heb totaal geen verstand van motortypes maar misschien kun je er wat mee?

Inmiddels is mijn C5 terug van de garage. Inlaatspruitstuk is gereinigd, wat heel goed gewerkt heeft. Mijn auto heeft nog nooit zo lekker gereden.
Het reinigen heeft mij niets gekost. De twee remschijven en blokken en gangbaar maken des te meer
Nu nog mijn velg schoon zien te krijgen.
Het reinigen heeft mij niets gekost. De twee remschijven en blokken en gangbaar maken des te meer

Berichten: 2861
Lid geworden op: 18 jan 2008 21:43
Auto: C5 Ph-III 2.0 16V Sedan Exclusive
Opties: Full Options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12027 CJ
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: (Kgnc)Bleu Bourasque
Locatie: Hardenberg
ik heb dit ook gehad, en heb er nieuwe ngk bougies in gezet, toen was het nog niet over.
maar na dat iemand hier op het forum mij er attent op maakte dat je het magneti marelli zelf kunt resetten en weer kunt inleren.
zie hier onder staand.
Reset-procedure voor het Magneti Marelli systeem
- Zet het contact af en vervolgens weer aan.
- Wacht 3 seconden alvorens de motor te starten (zonder gasgeven)
Automatische aanpassing van het mengsel.
_ Laat de motor warmdraaien
- Rijd minimaal 15 minuten met de auto in alle toerentallen, vooral:
- 2500 tot 3500 toeren per minuut
- Stationair toerental
- Vollast (gedurende 2 seconden)
Dit staat letterlijk in de vraagbaak van de C5 ook te downloaden hier op het Forum.
Het heeft bij mij wel geholpen, af en toe hikt ie nog wel eens, maar ja het blijft frans
Groeten Marcel
maar na dat iemand hier op het forum mij er attent op maakte dat je het magneti marelli zelf kunt resetten en weer kunt inleren.
zie hier onder staand.
Reset-procedure voor het Magneti Marelli systeem
- Zet het contact af en vervolgens weer aan.
- Wacht 3 seconden alvorens de motor te starten (zonder gasgeven)
Automatische aanpassing van het mengsel.
_ Laat de motor warmdraaien
- Rijd minimaal 15 minuten met de auto in alle toerentallen, vooral:
- 2500 tot 3500 toeren per minuut
- Stationair toerental
- Vollast (gedurende 2 seconden)
Dit staat letterlijk in de vraagbaak van de C5 ook te downloaden hier op het Forum.
Het heeft bij mij wel geholpen, af en toe hikt ie nog wel eens, maar ja het blijft frans

Groeten Marcel

C5club Rookie


Berichten: 31
Lid geworden op: 02 nov 2007 15:57
Auto: C5 2.0 HPI
Opties: Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 190000
Kleur: Zilvergrijs
Locatie: Den Haag
Martijn,
Top dat het schoonmaken heeft geholpen.
Ik wil je tevens de tip meegeven om over te stappen naar een premium benzine (Shell V-power95, Texaco EuroXL95, Total Excellium 95, BP Ultimate98, Gulf Challenger 100, etc.)
In al deze benzine's zitten o.a. additieven die voorkomen dat het opnieuw een dergelijke vuilafzetting zal plaatsvinden.
Top dat het schoonmaken heeft geholpen.
Ik wil je tevens de tip meegeven om over te stappen naar een premium benzine (Shell V-power95, Texaco EuroXL95, Total Excellium 95, BP Ultimate98, Gulf Challenger 100, etc.)
In al deze benzine's zitten o.a. additieven die voorkomen dat het opnieuw een dergelijke vuilafzetting zal plaatsvinden.