Pagina 1 van 1

levensduur multiriem

Geplaatst: 22 okt 2008 13:22
door ariecitroen
Afgelopen week is mijn multisnaar ( C5 ph 2 2.0 HDI uit 2006 85.000 km) gedeeltijk kapot gegaan. Het stuk wat er los bij hing is tussen de distributie geslagen en heeft een sensor kapot gemaakt. Deze laatste heeft de motor uitgeschakeld.

Dit laatste samen met het feit dat ik in wilde parkeren en de motor dus weinig toeren draaide is mijn geluk geweest. De reparatie ( naast het ophalen van de auto) bestond nu "alleen " maar uit het vervangen van de de distributieriem ( inclusief spanner) en de multiriem.
Volgens de garage komt het de laatste tijd regelmatig voor dat de multiriem (gedeeltijk) springt , vandaar dat ze hem nu meestal preventief vervangen bij 60.000 km
( Helaas bij mij dus blijkbaar vergeten :( )

Wellicht verstandig even bij jullie garage daar naar te informeren, en vroegtijdig te laten vervangen.

Re: levensduur multiriem

Geplaatst: 22 okt 2008 13:24
door Harm
Sjees....

Geluk bij een ongeluk.... Is er te traceren of er dan, in het algemeen, ooit een ander type of ander fabrikaat multiriem op is gegaan tijdens de produktie???

Re: levensduur multiriem

Geplaatst: 22 okt 2008 15:16
door c5maarten
Ik doe hem sowieso iedere 30000 controleren op slijtage enz, met 60000 vervangen is ook geen slechte insteek.
De auto wordt er alleen maar beter van en zo duur is zo´n riem ook weer niet, kostbaarder wordt het inderdaad als ie springt en dezelfde schade aanricht als wat ie bij jou heeft gedaan :(

Re: levensduur multiriem

Geplaatst: 23 okt 2008 21:49
door martijn v o
Is het niet zo dat de multiriem bedoeld voor waterpomp, dynamo en airco best kapot kan gaan zonder verdere schade?

De distributieriem is toch wat anders? Hiervan dacht ik dat als ie kapot is de kleppen en zuigers in botsing komen?

Re: levensduur multiriem

Geplaatst: 24 okt 2008 06:22
door Klaverblaadje
martijn v o schreef:Is het niet zo dat de multiriem bedoeld voor waterpomp, dynamo en airco best kapot kan gaan zonder verdere schade?

De distributieriem is toch wat anders? Hiervan dacht ik dat als ie kapot is de kleppen en zuigers in botsing komen?
De distributieriem loopt er vlak achter, als de multiriem kapot gaat hangen er grote rafels aan die wild in het rond vliegen en tussen de distributieriem en de poulies komen waardoor de distributieriem ook sneuvelt, en dat hoeft helemaal niet lang te duren, dat kan zelfs een kwestie van seconden zijn.
Zie ook het bovenstaande verhaal van ariecitroen.

Re: levensduur multiriem

Geplaatst: 24 okt 2008 22:57
door EvilTwin
overigens zit de waterpomp op de distributie, niet de accessoire-riem ;) vandaar ook dat er aangeraden wordt deze gelijk mee te nemen met een D-riem wissel.

Re: levensduur multiriem

Geplaatst: 24 okt 2008 23:08
door Menno
Iid, ... stuurbekrachtiging overigens wel.