Pagina 1 van 4
verbruiksmeter afregelen?
Geplaatst: 15 sep 2008 23:54
door GuidoK
Is het mogelijk (bij zowel een PH1 als een PH2) de verbuiksmeter af te regelen?
Als ik in mijn C5 het gemiddelde verbruik per tank op de brandstofverbruiksmeter bekijk, en deze nareken na het tanken, blijkt het dat mijn meter (PH1) altijd ca 0,5l/100km te hoog aangeeft.
Bij de C5 van m'n vader (PH2) geeft deze altijd ca. 0,5l/100km te laag aan.
Kan dit met een lexia oid bijgesteld worden in de computer?
Re: verbruiksmeter afregelen?
Geplaatst: 16 sep 2008 02:36
door staircase
GuidoK schreef:Is het mogelijk (bij zowel een PH1 als een PH2) de verbuiksmeter af te regelen?
Als ik in mijn C5 het gemiddelde verbruik per tank op de brandstofverbruiksmeter bekijk, en deze nareken na het tanken, blijkt het dat mijn meter (PH1) altijd ca 0,5l/100km te hoog aangeeft.
Bij de C5 van m'n vader (PH2) geeft deze altijd ca. 0,5l/100km te laag aan.
Kan dit met een lexia oid bijgesteld worden in de computer?
Ik ben daar ook erg benieuwd naar want mijn C5 Break 2.0 HDI 100 kW wijkt op dit punt nog veel meer af. Over de laatste 3000 km zou het verbruik 1 op 16.4 zijn terwijl dit in de praktijk slechts 1 op 14.4 is. Als nieuwe C5 rijder valt mij op dat de verbruikscijfers uit de folder wel erg afwijkend ten opzichte van het werkelijk verbruik. Mijn vorige auto, Renault Laguna Break uit 1998, reed zelfs zuiniger dan de opgave.

Re: verbruiksmeter afregelen?
Geplaatst: 16 sep 2008 09:57
door Menno
Je kan wel de tankinhoud 'virtueel' aanpassen :
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=6&t=1629
Daardoor gaat de BC met andere waarde meten !?
Re: verbruiksmeter afregelen?
Geplaatst: 16 sep 2008 10:00
door Harm
De verbruiksmeter is puur een berekening vanuit het MM, meen ik gelezen te hebben.
Daardoor wordt een kleine fout tientallen malen per seconde opgeteld, waardoor een afwijking uitvergroot wordt.
Re: verbruiksmeter afregelen?
Geplaatst: 16 sep 2008 11:12
door GuidoK
Bedoel je dat het verbruik berekend wordt bijv. naar gelang he toerental of snelheid en de gasstand?
Dan zou dat wel heel nauwkeurig zijn, zeker omdat de afwijking ook altijd constant is, pak 'm beet 7 %.
Of zit er ergens een flowmeter in en meet ie de snelheid?
Bij de snelheid zit bij mij overigens ook een afwijkinkje van ca. 3% (hij wijst bijv. 128 aan als ik 124 rij).
De PHII van mijn vader is op dat heel precies. misschien een afwijking van 1-2 km/uur.
(allen vergeleken met tomtom).
Re: verbruiksmeter afregelen?
Geplaatst: 16 sep 2008 11:16
door Harm
Yep, het motormanagement berekent de in te spuiten hoeveelheid, en de BC gebruikt die waarde voor het berekenen van het verbruik.
En wat berekend wordt, wordt nooit exact ingespoten, omdat de inspuiters wellicht iets afwijken.
En de snelheidsmeter in mijn C5 Ph2 is net zo nauwkeurig als in mijn C5 Ph.1, die een ex-pliesiebak was...
Re: verbruiksmeter afregelen?
Geplaatst: 16 sep 2008 11:40
door GuidoK
Maar valt het bij te stellen met bijv een lexia?
Als de hoeveelheid varieert doordat niet elke inspuiter gelijk is zou dat een goede aanvulling zijn, omdat dan elke auto een wat andere afwijking zou hebben.
Ik zou zo'n ding (lexia) thuis moeten hebben

Re: verbruiksmeter afregelen?
Geplaatst: 03 apr 2009 09:31
door willemcj
GuidoK schreef:Maar valt het bij te stellen met bijv een lexia?
Als de hoeveelheid varieert doordat niet elke inspuiter gelijk is zou dat een goede aanvulling zijn, omdat dan elke auto een wat andere afwijking zou hebben.
Is er al iemand die het antwoord op deze vraag weet?
Mijn verbruiksmeter is veel te optimistisch. Laatst gaf ie aan, dat ik na het leegrijden van de tank gemiddeld 1 op 13,5 zou hebben gereden maar als je het narekent adhv de bonnen kom je uit op 1 op 12,5...
Re: verbruiksmeter afregelen?
Geplaatst: 03 apr 2009 12:00
door Harm
Nope, is volgens mij niet mogelijk...
De computer rekent uit wat er in gespoten moet worden, maar er is geen correctie voor de werkelijk ingespoten hoeveelheid....
En in de Lexia is dat niet te verzetten, dacht ik...
Re: verbruiksmeter afregelen?
Geplaatst: 03 apr 2009 12:06
door EvilTwin
Mijn verbruiksmeter is veel te optimistisch.
Dan is nog altijd de vraag of het aan de verbruiksindicator ligt. Hoe weet je nu of je gereden afstand klopt? De pomp is in principe geijkt, maar temperatuurwisselingen zijn nog steeds van invloed op de hoeveelheid. Hoever je hem voltankt kan ook erg veel schelen
VWB afstand en snelheid: alles hangt samen met de wielomtrek.
Die is programmeerbaar, maar tijdens het afslijten van de banden verandert die. Ook bandenspanning, belading en snelheid (middelpuntvliegende kracht) hebben invloed.
Bij de snelheid zit bij mij overigens ook een afwijkinkje van ca. 3% (hij wijst bijv. 128 aan als ik 124 rij).
De PHII van mijn vader is op dat heel precies. misschien een afwijking van 1-2 km/uur.
(allen vergeleken met tomtom).
als de snelheid 3% afwijkt kan de afstand dat ook doen.
TomTom ed geeft ook geen exacte waarde. Ook die maakt een meetfout bij de afstand en rekent met een tijdfout. Het is niet voor niks dat aan een intern navigatiesysteem een snelheidssignaal van de auto wordt doorgegeven.
Renault Laguna Break uit 1998, reed zelfs zuiniger dan de opgave.
een afwijking van 4% op de afstand/snelheid levert een 10% lager verbruik op.
Re: verbruiksmeter afregelen?
Geplaatst: 03 apr 2009 14:14
door Kapitein Rob
staircase schreef:Als nieuwe C5 rijder valt mij op dat de verbruikscijfers uit de folder wel erg afwijkend ten opzichte van het werkelijk verbruik. Mijn vorige auto, Renault Laguna Break uit 1998, reed zelfs zuiniger dan de opgave.

Het praktijkverbruik zal (bijna) altijd hoger liggen dan de verbruiksopgave in de folder. Die cijfers zijn gemeten tijdens een gestandaardiseerde laboratoriumopstelling. Zij dienen om het verbruik tussen verschillende typen auto's te kunnen vergelijken. De gebruiksomstandigheden in de praktijk zullen (bijna) altijd ongunstiger zijn dan tijdens de laboratoriumproef, denk aan luchtweerstand, belading, bandenspanning; rijstijl etc.
Re: verbruiksmeter afregelen?
Geplaatst: 03 apr 2009 14:32
door willemcj
Kapitein Rob schreef:staircase schreef:Als nieuwe C5 rijder valt mij op dat de verbruikscijfers uit de folder wel erg afwijkend ten opzichte van het werkelijk verbruik. Mijn vorige auto, Renault Laguna Break uit 1998, reed zelfs zuiniger dan de opgave.

Het praktijkverbruik zal (bijna) altijd hoger liggen dan de verbruiksopgave in de folder. Die cijfers zijn gemeten tijdens een gestandaardiseerde laboratoriumopstelling. Zij dienen om het verbruik tussen verschillende typen auto's te kunnen vergelijken. De gebruiksomstandigheden in de praktijk zullen (bijna) altijd ongunstiger zijn dan tijdens de laboratoriumproef, denk aan luchtweerstand, belading, bandenspanning; rijstijl etc.
Volgens mij hoort deze reactie bij een ander draadje thuis. Het verbruik op zich staat hier niet ter discussie, maar het feit of de verbruiksmeter het verbruik juist weergeeft (t.o. het werkelijke aantal gereden kilometers en getankte liters).

Re: verbruiksmeter afregelen?
Geplaatst: 04 apr 2009 11:12
door EvilTwin
Je kan de twee niet los van elkaar zien.
Een te hoge snelheidsweergave zorgt ervoor dat je langzamer rijdt. Dat drukt je werkelijke verbruik, bovendien wordt de afgelegde afstand dan ook overschat, waardoor het weergegeven verbruik nog verder zakt.
Dat geldt niet alleen voor de digitale C5, maar ook als je met je 2cv met peilstok aan de rol gaat.
Overigens geeft de mijne steevast 0,3L te veel aan tov van mijn gemeten verbruik, dat is minder dan 4% verschil, dus gezien de normale afwijking van snelheidsmeters en bandenslijtage volkomen acceptabel. Pas als de afwijking meer dan 10% is, zou ik kijken of de juiste bandenmaat in de BSI geprogrammeerd staat, maar dan heb je waarschijnlijk ook een grote snelheidsafwijking.
Re: verbruiksmeter afregelen?
Geplaatst: 04 apr 2009 13:10
door GuidoK
EvilTwin schreef:
TomTom ed geeft ook geen exacte waarde. Ook die maakt een meetfout bij de afstand en rekent met een tijdfout. Het is niet voor niks dat aan een intern navigatiesysteem een snelheidssignaal van de auto wordt doorgegeven.
Welke afstandsmeetfout en tijdmeetfout maakt tomtom dan?
Er zit inderdaad een tolerantie in (want nauwkeurig op ca. 10m bij exacte plaatsbepaling), maar voor het bepalen van een gereden afstand lijkt me dat geen issue. Ook de tijdfout is zo miniem (delen van een picoseconde), aangezien je anders geen plaats kan bepalen (het gebeurt dmv tijdmetingen hoe snel signalen van de satteliet naar ontvanger gaan). Een GPS satelliet heeft niet voor niets een atoomklok aan boord, en dan nog heeft een gps meerdere satellieten nodig om de plaats te bepalen. (één atoomklok is daar niet nauwkeurig genoeg voor)
Als de snelheidsweergave niet klopt, dan kan de verbruiksmeter ook niet kloppen zonder afregeling.
Echter is de afwijking van zowel mijn snelheidsmeter als mijn verbruiksmeter heel constant ongeacht temperatuur of bandenslijtage (die paar milimeter maakt kennelijk relatief gezien niet zoveel uit) dus zou het -indien citroen die moglijkheid had gegeven- heel goed afgeregeld kunnen worden.
Doordat de optie ontbreekt kan het nu per definitie niet.
Bij mij is de procentuele afwijking van de verbruiksmeter ongeveer 2 keer zo groot als de procentuele afwijking van de snelheidsmeter.
Als de snelheidsmeter correct afgeregeld wordt zegt mijn logica dat ik de afwijking van de verbruiksmeter kan halveren.
Re: verbruiksmeter afregelen?
Geplaatst: 04 apr 2009 16:25
door EvilTwin
GuidoK schreef:EvilTwin schreef:
TomTom ed geeft ook geen exacte waarde. Ook die maakt een meetfout bij de afstand en rekent met een tijdfout. Het is niet voor niks dat aan een intern navigatiesysteem een snelheidssignaal van de auto wordt doorgegeven.
Welke afstandsmeetfout en tijdmeetfout maakt tomtom dan?
Code: Selecteer alles
Signal Arrival C/A ± 3 m
Signal Arrival P(Y) ± 0.3 m
Ionospheric effects ± 5 m
Ephemeris errors ± 2.5 m
Satellite clock errors ± 2 m
Multipath distortion ± 1 m
Tropospheric effects ± 0.5 m
C/A ± 6,7 m
P(Y) ± 6,0 m
http://en.wikipedia.org/wiki/GPS#Error_ ... d_analysis" onclick="window.open(this.href);return false;
Echter is de afwijking van zowel mijn snelheidsmeter als mijn verbruiksmeter heel constant ongeacht temperatuur of bandenslijtage (die paar milimeter maakt kennelijk relatief gezien niet zoveel uit)
Constant qua grootte of relatief tov de werkelijke waarde?
En hoe kom jij nu aan de "werkelijke waarde"? Wat jij als referentie gebruikt kan net zo goed fout zijn. (TomTom, stopwatch, kilometerpaaltjes, geijkte pomp)
Het kan ook goed zijn dat enkele effecten elkaar opheffen.