Greeny
Greeny
Teruglopende accuconditie

Bericht door Greeny »

Mijn accumodulator en dynamo zijn recentelijk vervangen voortkomend uit de storing : storing acculaadstroom, maar als ik nu de airco aanzet ( terwijl op dat moment de radio en verlichting ook zijn ingeschakeld ) zie ik op de accumeteraanduiding dat hij sterk naar de minpositie gaat. Dit was voor het vervangen van de accumodulator en dynamo ook al het geval.
Ik ga in ieder geval terug naar de dealer maar in het kader van kennisdeling op het forum; heeft iemand enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4889
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 65000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Ben niet zo technisch, maar misschien is het gewoon de accu ? :oops:

gr. Ronald
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 65.000 km, wit
Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, Jinba Ittai
Audi A6 Limousine 50 PHEV, DSG7, 03/2020, 95.000 km, blauw
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Xsara Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Ronald schreef:Ben niet zo technisch, maar misschien is het gewoon de accu ? :oops:

gr. Ronald
dacht ik ook al leek me zo simpel,dat ik het gewoon niet durfde te zeggen. :smt017
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.



_______________________________________________________
Greeny
Greeny
Re: Teruglopende accuconditie

Bericht door Greeny »

Dat van die accu had ik zelf ook al verzonnen, maar gezien de specifieke C5 problemen welke de revu al zijn gepasseerd dacht ik van kom laat ik eens kijken of er nog meer citro-addertjes onder het gras zitten.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4889
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 65000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Greeny schreef:Dat van die accu had ik zelf ook al verzonnen, maar gezien de specifieke C5 problemen welke de revu al zijn gepasseerd dacht ik van kom laat ik eens kijken of er nog meer citro-addertjes onder het gras zitten.
Los van een langzaam slechter wordende accu, met alle gekke verschijnselen die daar bij horen en het plotseling uitvallen van een oudere accu zijn hier naar mijn weten geen specifieke C5 problemen bekend of besproken in relatie tot de stroomtoevoer. Laat staan dat we kunnen spreken van generieke Citroen problemen die je zou kunnen aanduiden als ´Citro-addertjes´
Over incorrecte stroomafname zijn natuurlijk ook wat draadjes geschreven, maar het is mij niet helemaal duidelijk waar je nou naar verwijsd.
We helpen hier graag, maar geef ons aub het complete plaatje.

gr. Ronald
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 65.000 km, wit
Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, Jinba Ittai
Audi A6 Limousine 50 PHEV, DSG7, 03/2020, 95.000 km, blauw
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Xsara Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
Vaak kun je met een simpele multimeter van een paar Euro al een heel eind komen.

Meet de spanning van je accu eens op na een nacht staan, dus voordat je ook maar iets doet met de auto, dat kan een probleem zijn omdat bij het openen van de deur vaak de pomp van de vering begint te werken.

Misschien kun je s'avonds de motorkap al los trekken zodat je niet in de auto hoeft te zijn.

Je moet dan een spanning meten van een volt of 12, liever meer.
Als je accu slecht is zul je ca 11 volt meten.

Hou de voltmeter aangesloten en laat een ander dan de deur openen en de auto starten, de spanning zal dan terug vallen, maar moet snel oplopen naar 13,8 / 14 volt, dat betekent dat je dynamo wel goed werkt.

Schakel dan de verbruikers in en de koplampen, de spanning moet dan toch boven de 13,5 volt blijven.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車
Greeny
Greeny
Re: Teruglopende accuconditie

Bericht door Greeny »

Bedankt voor de reactie's.
De term citro-addertjes zal ik voortaan niet meer gebruiken :(

In een eerder draadje sprak ik van flikkerende verlichting waar ik als reactie op kreeg dat het inschakelen van de hd-pomp de oorzaak zou kunnen zijn.
Zodoende ging ik er van uit dat er op dat punt nog meer bekende problemen waren ( ook een soort van spanningsterugval).

Dit was nog voordat de accumodulator was vervangen maar kennelijk had het niets daarmee te maken want ze flikkeren nog steeds.
Afspraak met garage gemaakt die in ieder geval naar de accu gaan kijken in combinatie met eerder genoemde.
Plaats reactie