Pagina 1 van 2

133 of 136

Geplaatst: 26 jul 2008 08:40
door harryeik
Ik zit al een tijdje te zoeken. maar kom er nog niet zo 1-2-3 uit. Volgens mij zijn er twee soorten 2.2 HDI motoren? ik zie soms namelijk 133PK staan, maar soms ook 136PK.
Nou gaat het mij natuurlijk niet om 3 luizige peekaatjes, maar wil gewoon alles weten... hahaha
Wie kan er wat over vertellen???

Re: 133 of 136

Geplaatst: 26 jul 2008 12:39
door THEFXR
Op welke Phase/bouwjaar doel je dan? en waar zie je 133 PK en 136 PK staan,?

Re: 133 of 136

Geplaatst: 26 jul 2008 15:15
door Menno
2.2 HDi-16v = 136PK, ...
Info wordt waarschijnlijk niet altijd goed overgenomen, ... :)

Re: 133 of 136

Geplaatst: 26 jul 2008 15:17
door Citrofreak2007
de carbasemerkindex van autoweek geeft aan dat de C5 2.2hdi maar 98kw heeft, dat is omgerekend toch 131pk???

Re: 133 of 136

Geplaatst: 26 jul 2008 15:19
door Menno

Re: 133 of 136

Geplaatst: 26 jul 2008 15:29
door Menno
Afbeelding

Re: 133 of 136

Geplaatst: 26 jul 2008 15:34
door harryeik
Ik bedoel voor een Ph2-2005.
Maar ok.. er is dus 1 type 2.2 hdi motor?? en die is (poldermodel) 134,5 Pk.. ;-)

Re: 133 of 136

Geplaatst: 26 jul 2008 15:35
door Menno
Die 2.2 in de ph2 is dezelfde motor ;) ,...
Je hebt wel nog een 173 PK variant in de ph2 8-)

Re: 133 of 136

Geplaatst: 27 jul 2008 14:10
door EvilTwin
Die Fransen gebruiken andere omrekeningsfactoren.

De pk (ch of hp) is per definitie geen metrische eenheid en er zijn twee omrekeningsfactoren in omloop:

P = m.g.v = 735,498 75 watt = 1 ch
P = m.g.v = 745,699 8 watt = 1 hp

horsepower (metric) hp = 75 m kgf/s = 735.498 75 W
horsepower (European electrical) hp = 75 kp m/s = 736 W
horsepower (Imperial mechanical) hp = 550 ft lbf/s = 745.699 W
horsepower (Imperial electrical) hp = 746 W

daarnaast drie (meet) standaarden, DIN, bhp en CEE
1PS DIN = 0,73549875 kW
1bhp = 1,0141PS DIN

Omdat bij een getal ook een meetmethode hoort: bijv ps DIN vs. kW CEE, is zomaar omrekenen dus eigenlijk onzin. Helemaal verwarrend is het, als men eerst naar de ene methode gaat daarna de ander, met als gevolg dat er ineens 98kW/136pk komt te staan :?

http://www.citroenet.org.uk/passenger-c ... tech3.html

Het mysterie is simpel op te lossen: het vermogen volgt uit het koppel, en pakken we de curve erbij dan heeft de 2.2HDi:

317Nm CEE @2000tpm = 66,3kW
295Nm CEE @3000tpm = 92,7kW
240Nm CEE @4000tpm = 100,5kW! (=136,6 DIN PS /134,7 bhp)

Afbeelding

oftewel zoals bij RR, tussen 2500tpm en 4000tpm: genoeg :smt080

NB een hele kleine verandering in het maximum toerental waarbij het topvermogen vrijkomt levert al een groot verschil op
240@3900=133pk,
240@4100=140pk!

Gezien de toleranties tijdens productie is dit helemaal niet vreemd, ik heb lang in een Xm V6 gereden die bij 6400tpm z'n max haalde (ipv 6000) het gevolg: meer dan 190pk ipv 170pk.
1 type 2.2 hdi motor
idd, er is maar een 100kW 2.2HDi16v, altijd met FaP, dubbele balansassen, variabele turbo geometrie (VGT), en variabel inlaatspruitstuk (swirl).
Die 2.2 in de ph2 is dezelfde motor ,...
Je hebt wel nog een 173 PK variant in de ph2
De 2.2HDi173 is een van de nieuwere varianten van die motor, hij komt in drie vermogens:

~160pk belgische markt
173pk 370Nm 6bak handbak (C5ph2,C5-3 en C6)
173pk 400Nm 6bak automaat (C5ph2, C6 mj2009)

itt tot de 2.2HDi136 heeft deze motor een dubbele turbo.

Re: 133 of 136

Geplaatst: 27 jul 2008 15:12
door Menno
Thnx, :smt023

Re: 133 of 136

Geplaatst: 28 jul 2008 21:11
door harryeik
Thanks EvilTwin!
Helemaal duidelijk nu!

Re: 133 of 136

Geplaatst: 29 jul 2008 20:57
door Nodri
Tjeezz Evil, waar haal je dat allemaal vandaan?? Schud je dat zo ff uit je mouw?

Re: 133 of 136

Geplaatst: 30 jul 2008 07:45
door Menno
Onze wikipedia ;)

Re: 133 of 136

Geplaatst: 30 jul 2008 11:04
door EvilTwin
ik had het mijzelf al eens afgevraagd en uitgezocht.

definities komen idd van wiki, maar de Citro-specs en weetjes zitten gewoon in mijn hoofd ;)

Re: 133 of 136

Geplaatst: 03 aug 2008 17:47
door Ronald
Geweldige site, bedankt :twisted: :twisted: !
Even naar het multiplexing zitten kijken:
http://www.citroenet.org.uk/passenger-c ... tech5.html
Dat we CAN en VAN hebben wist ik, dat we eigenlijk 1x CAN en 3x VAN hebben met gezamelijk tot 20 ECU's erop en dat dat allemaal bestuurd wordt door de BSI was me niet zo helder als hier getoond.

Gr.Ronald