Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.

C5club Rookie


Berichten: 47
Lid geworden op: 29 jan 2008 19:43
Auto: 2.2 HDI berline
Opties: Leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2001
Energielabel: E
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 405000
Kleur: Zilver
Locatie: Hengelo
Wordt het additief aan de brandstop toegevoegd na het openen van de tankdop of meet de computer ook of er daadwerkelijk getankt is. Deze vraag is van belang omdat ik vanwege reparaties de tankdop een paar keer moet verwijderen en geen probleem wil met weer vloeistof toevoegen. 1 x per 80.000 km is wel genoeg.
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Voor zover ik weet is het er weer opdraaien van de dop maatgevend...
Groeten,
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
De additief computer kán de hoeveelheid ieg variëren. Het is nooit helemaal duidelijk geworden of hij meet bij het opengaan en hierop de hoeveelheid afstemt of dat hij onderweg af en toe bijvoegt of dat er een vaste hoeveelheid ingaat per tankbeurt.
In dat laatste geval zou het dus gunstig zijn om vooral voor volle tankbeurten te gaan. Dat heb ik gedaan en de hoeveelheid is idd 100dkm meegegaan.
Maar ik denk niet dat je je zorgen moet maken, aangezien de additief-pomp pas gaat lopen als je start.
Wil je het systeem tijdelijk omzeilen dan zou je de zekeringen eruit kunnen trekken (geen idee of de compu dit opmerkt en gaat muiten)
80.000km is overigens ~100 tankbeurten.
En als je toch bezig ben dan vul je toch gewoon nu je Eolys bij, zo'n probleem is dat niet?
In dat laatste geval zou het dus gunstig zijn om vooral voor volle tankbeurten te gaan. Dat heb ik gedaan en de hoeveelheid is idd 100dkm meegegaan.
Maar ik denk niet dat je je zorgen moet maken, aangezien de additief-pomp pas gaat lopen als je start.
Wil je het systeem tijdelijk omzeilen dan zou je de zekeringen eruit kunnen trekken (geen idee of de compu dit opmerkt en gaat muiten)
80.000km is overigens ~100 tankbeurten.
En als je toch bezig ben dan vul je toch gewoon nu je Eolys bij, zo'n probleem is dat niet?
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
wat ik ooit begrepen heb is dat de computer precies kan berekenen wat je aan brandstof toegevoegd hebt.
als je de tankdop verwijderd zit er een sensor die aangeeft dat je tankt.
als je de tankdop verwijderd zit er een sensor die aangeeft dat je tankt.
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Of gewoon uit laten zetten via de lexia , dan heb je geen foutmeldingen en rijdt de auto zonder werking v/h 'FAP'EvilTwin schreef: Wil je het systeem tijdelijk omzeilen dan zou je de zekeringen eruit kunnen trekken (geen idee of de compu dit opmerkt en gaat muiten)
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 117
Lid geworden op: 08 mar 2009 15:08
Auto: c5 2.2 hdi break Exclusive
Opties: pdc, afneembare trekhaak,Parrot carkit, etc
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: bleu mauritius
Locatie: zoetermeer
Hoi,
N.a.v. dit topic en laatste reactie van Menno in 2008
heb ik een vraagje....
Ik heb al een hele tijd het probleem, dat ik een melding 'Minimum Peil Dieseldope' krijg.
Dit is met geen mogelijkheid te resetten, nadat de Eolys was bijgevuld.
Ook kortgeleden meer het proces via de Lexia laten uitvoeren bij mijn citro-specialist... helaas.
Optie is nu om de hele eolys tank te laten vervangen, waar de betreffende censor in zit... zou duur geintje worden.
Is het nu inderdaad zo, dat ik dit via de Lexia uit kan laten zetten, zodat die melding ook - voorlopig - niet meer krijg, met evt nadeel, dat de roetfilter dan uitgeschakeld is en zo ja geeft dat geen andere vervelende bijzaken??
Groeten
Peter
N.a.v. dit topic en laatste reactie van Menno in 2008

Ik heb al een hele tijd het probleem, dat ik een melding 'Minimum Peil Dieseldope' krijg.
Dit is met geen mogelijkheid te resetten, nadat de Eolys was bijgevuld.
Ook kortgeleden meer het proces via de Lexia laten uitvoeren bij mijn citro-specialist... helaas.
Optie is nu om de hele eolys tank te laten vervangen, waar de betreffende censor in zit... zou duur geintje worden.
Is het nu inderdaad zo, dat ik dit via de Lexia uit kan laten zetten, zodat die melding ook - voorlopig - niet meer krijg, met evt nadeel, dat de roetfilter dan uitgeschakeld is en zo ja geeft dat geen andere vervelende bijzaken??
Groeten
Peter
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Ja dat kan ...
Ik heb hem zelf bij mijn 2.2 ook laten uitzetten omdat de computer niet wilde meewerken, na een week of 2 weer aan en alles was weer OK ...
Ik heb hem zelf bij mijn 2.2 ook laten uitzetten omdat de computer niet wilde meewerken, na een week of 2 weer aan en alles was weer OK ...
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Je schakelt met dit soort omzeilacties uiteraard niet het roetfilter uit, dat zit gewoon in de uitlaat en de uitlaatgassen (incl roetdeeltjes) kunnen hier niet magisch omheen.pmnztm schreef:Is het nu inderdaad zo, dat ik dit via de Lexia uit kan laten zetten, zodat die melding ook - voorlopig - niet meer krijg, met evt nadeel, dat de roetfilter dan uitgeschakeld is en zo ja geeft dat geen andere vervelende bijzaken??
Je schakelt hiermee ook niet de regeneratie uit, dat kan niet want anders loopt je FaP vol met deeltjes en raakt verstopt.
Als je geen Eolys inspuit in de tank dan verbruik je dus Diesel zonder Eolys, hiermee wordt het roet "resistenter" tegen verbranding tijdens de regeneratie (iedere 500 à 800km). De auto detecteert een verhoogde drukval bij roetabsorptie door het FaP en wil dan regenereren, als dit mislukt (dwz de drukval neemt onvoldoende af) dan krijg je een foutmelding, later noodloop.
Regenereren zonder Eolys is deels mogelijk als je extreem hoge uitlaatgasstroom ontwikkeld icm een hoge temperatuur, bijv door lang harder dan 150km/h te rijden.
Overigens hebben niet alle Fap reservoirs een sensor voor het additief peil, dus of je hiermee iets kunt doen is de vraag. Volgens mij moet de garage gewoon opnieuw de hoeveelheid netjes invoeren. Als de compu weet dat er voldoende Eolys is dan mag hij nooit zo'n melding geven. Het gaat er dus niet om de melding te resetten, maar de oorzaak aan te pakken (incorrecte hoeveelheid bijgevuld Eolys ingevoerd).
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
ET soms helpt het wel het fap via de lexia uit te schakelen ...
Ik ben niet de eerste en ook niet de laatste waarbij dit succesvol is geweest !
En ja alles is bij Oldenhage via de boekjes gedaan, dit was ( naast veel geld uitgeven en alles lukraak vervangen ) een uitstekende oplossing om die melding weer in het gareel te krijgen, komt helaas vaker voor, ....
Juist om die hoeveelheid weer correct in te kunnen voeren, soms gaat dat simpelweg niet.
Uitzetten via de lexia, weekje of 2 rondrijden, aanzetten, invullen 'reset', klaar .... soms helpt dit
Ik ben niet de eerste en ook niet de laatste waarbij dit succesvol is geweest !
En ja alles is bij Oldenhage via de boekjes gedaan, dit was ( naast veel geld uitgeven en alles lukraak vervangen ) een uitstekende oplossing om die melding weer in het gareel te krijgen, komt helaas vaker voor, ....
Juist om die hoeveelheid weer correct in te kunnen voeren, soms gaat dat simpelweg niet.
Uitzetten via de lexia, weekje of 2 rondrijden, aanzetten, invullen 'reset', klaar .... soms helpt dit

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Mijn punt is dat je het niet moet uitzetten opdat je geen melding meer krijgt. Dat is struisvogelpolitiek.
Als het inderdaad werkt om daarmee het systeem te resetten dan ok, maar dat was niet de vraag.
Daarnaast zie ik nog steeds niet waarom je er dan eerst 2weken (2000km?) mee zou verder rijden. Het gevolg is dan namelijk dat je voor 2000km aan onverbrandbare roetdeeltjes in je FAP opsluit.
Als het inderdaad werkt om daarmee het systeem te resetten dan ok, maar dat was niet de vraag.
Daarnaast zie ik nog steeds niet waarom je er dan eerst 2weken (2000km?) mee zou verder rijden. Het gevolg is dan namelijk dat je voor 2000km aan onverbrandbare roetdeeltjes in je FAP opsluit.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Volgens mij is dat wel de vraag aangezien de auto is bijgevuld maar de computer niet te resetten is , en dus krijg je als gevolg een melding .... ik ga er vanuit dat daarna de 'boel' weer aangezet wordt, anders krijg je idd onnodige problemen.
Struisvogelpolitiek ? .... Nee onzin, gewoon een foefje om onwillige computers weer tot de orde te roepen
Struisvogelpolitiek ? .... Nee onzin, gewoon een foefje om onwillige computers weer tot de orde te roepen

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 117
Lid geworden op: 08 mar 2009 15:08
Auto: c5 2.2 hdi break Exclusive
Opties: pdc, afneembare trekhaak,Parrot carkit, etc
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: bleu mauritius
Locatie: zoetermeer
Dat was dus inderdaad de vraag...
De computer wil niet reageren op een reset, de boel is wel bijgevuld, nl in december en sindsdien speelt dus dit probleem...
Als met de optie van Menno de kans groot is, dat het probleem dan verholpen is, gedaan door mensen die de techniek goed door hebben, ga ik daarvoor! Zo te lezen is dat zo, en komt het dus frequent voor..
Ik zit ook niet te wachten op een nieuwe tank met een sensor, waarvan ik ook niet daadwerkelijk weet of dat de oplossing is.. en die ruim 200 euries zou moeten gaan kosten.
Optie inmiddels aan mijn citroenspec. voorgelegd en ook kontakten heeft met Oldenhage..
Ben benieuwd.
Groet
Peter
De computer wil niet reageren op een reset, de boel is wel bijgevuld, nl in december en sindsdien speelt dus dit probleem...
Als met de optie van Menno de kans groot is, dat het probleem dan verholpen is, gedaan door mensen die de techniek goed door hebben, ga ik daarvoor! Zo te lezen is dat zo, en komt het dus frequent voor..
Ik zit ook niet te wachten op een nieuwe tank met een sensor, waarvan ik ook niet daadwerkelijk weet of dat de oplossing is.. en die ruim 200 euries zou moeten gaan kosten.
Optie inmiddels aan mijn citroenspec. voorgelegd en ook kontakten heeft met Oldenhage..
Ben benieuwd.
Groet
Peter
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Hoop dat het voor je gaat werken ....
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Is zeker het proberen waard!!!pmnztm schreef:
Als met de optie van Menno de kans groot is, dat het probleem dan verholpen is, gedaan door mensen die de techniek goed door hebben, ga ik daarvoor! Zo te lezen is dat zo, en komt het dus frequent voor..
Ik zit ook niet te wachten op een nieuwe tank met een sensor, waarvan ik ook niet daadwerkelijk weet of dat de oplossing is.. en die ruim 200 euries zou moeten gaan kosten.
Uit ervaring weet ik dat vaak de additief-computer en niet de tank met sensor de oorzaak is. Deze manier kan inderdaad soms werken.
Wagens met het oude type eolys DPX42(witte dop) hebben een niveausensor. De nieuwere met Eolys176 (groene dop) hebben geen niveausensor meer.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website

C5club Newbie


Berichten: 9
Lid geworden op: 13 mar 2019 10:47
Auto: C5 break 2.2 hdi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 490500
Kleur: grijs
Hallo, mijn auto heeft de zelfde kuren. Waar kan ik Oldenhage vinden? hebben jullie contact gegevens voor mij? Groetjes Paul