Pagina 1 van 2

1.8 op LPG - 5W40 of 10W40

Geplaatst: 06 mei 2008 17:03
door AJB
Mijn C5 1.8 loopt op Gas. Gaat prima. Verbruik 1 op 9,5 (nieuwe Michelin Enery Savers ;-) ) Dik tevreden.

Hij gebruikt wel wat olie, zo'n liter op 5000 KM. Ik heb dat altijd bijgevuld met 5W40. Is het misschien verstandiger om iets dikkere 10W40 te gebruiken?? Weet iemand raad, is dikkere olie minder snel weg?
Kan ik er gewoon 10W40 bij gooien of moet dan eerst alle oude olie eruit?

Re: 1.8 op LPG - 5W40 of 10W40

Geplaatst: 06 mei 2008 17:08
door THEFXR
ik gebruik 0w30 in mijn C5,
doe er geen 10w40 in, dan kunnen de klepstoters kapot gaan, gewoon deze olie aanhouden of dunner gaan.

Re: 1.8 op LPG - 5W40 of 10W40

Geplaatst: 06 mei 2008 17:59
door Wimmie
Volgens mij raadt Citroen 5W40 aan. Dat hebben ze er bij mij tenminste pas ook weer ingedaan (ik rij geen LPG overigens, misschien is dat nog een verschil).

Re: 1.8 op LPG - 5W40 of 10W40

Geplaatst: 06 mei 2008 22:00
door Herman
Kan wel heb ook wel eens gedaan 10w40, maar normaal 5w40 erin zitten.

Re: 1.8 op LPG - 5W40 of 10W40

Geplaatst: 07 mei 2008 12:02
door R1200C
Jan van Gompel heeft er bij mij 10W40 in gedaan om het verbruik (1 op 1000) naar beneden te krijgen. Ben er nog niet helemaal uit of dat echt werkt maar voorlopig ben ik nog positief. Het lijkt minder te worden (of meer kilometers op een liter).

Re: 1.8 op LPG - 5W40 of 10W40

Geplaatst: 07 mei 2008 13:06
door c5maarten
Bij mij zit er ook 10W40 in op dit moment, heeft er ook altijd ingezeten (281000 op LPG).
Weet niet wat hij bij mij doet met 5W40, wou het eens gaan proberen!
Mijn wagen verbruikt 1 liter olie per 10000km.

Re: 1.8 op LPG - 5W40 of 10W40

Geplaatst: 07 mei 2008 19:19
door Herman
Als het maar smeert en niet te dik is Afbeelding

Re: 1.8 op LPG - 5W40 of 10W40

Geplaatst: 08 mei 2008 12:13
door R1200C
Wie noem jij hier dik???????



;)

Re: 1.8 op LPG - 5W40 of 10W40

Geplaatst: 08 mei 2008 16:57
door Herman
verrek ik zie nu dat hij gas geeft en schakeld die is er vroeg bij :lol:
Afbeelding

Re: 1.8 op LPG - 5W40 of 10W40

Geplaatst: 21 nov 2008 21:34
door Peer
ik gebruik 10W40 als er olie bijgevuld moet worden
gebruik olie 0,5 liter op 2000km
mijn C5 1.8 heeft reeds de 260.000km gepaseerd
P.S. zover ik weet gebruikt men 5W40 bij koude winters denk aan -10C en kouder

Re: 1.8 op LPG - 5W40 of 10W40

Geplaatst: 21 nov 2008 22:31
door EvilTwin
Peer schreef:P.S. zover ik weet gebruikt men 5W40 bij koude winters denk aan -10C en kouder
Op de C5 is 5W40 of dunner al een tijdje voorgeschreven/gebruikelijk om problemen te voorkomen.

http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.p ... sc&start=0

Re: 1.8 op LPG - 5W40 of 10W40

Geplaatst: 23 nov 2008 17:52
door c5maarten
EvilTwin schreef:
Peer schreef:P.S. zover ik weet gebruikt men 5W40 bij koude winters denk aan -10C en kouder
Op de C5 is 5W40 of dunner al een tijdje voorgeschreven/gebruikelijk om problemen te voorkomen.

http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.p ... sc&start=0

Dit klopt helemaal!
Sinds ik er 5W40 heb ingedaan (nu zo'n 7000km geleden) heb ik geen last meer van katstoring enz en het olieverbruik een stuk minder!

Re: 1.8 op LPG - 5W40 of 10W40

Geplaatst: 24 nov 2008 00:43
door Oldenhage
Er is veel onduidleijkheid over olie, en de topic op het CF maakt het allemaal niet veel duidelijker, zeker door meneer Citrofile (klepel en klok..)

In een C5 1.8 mag en kan gewoon 10W40. Klepstoterprobleem komt eigenlijk alleen voor bij de 2.0 liters dus die angst is ongegrond.

Re: 1.8 op LPG - 5W40 of 10W40

Geplaatst: 24 nov 2008 21:05
door Nodri
Ik gebruik ook 10W40. Ik zat erover te denken om te switchen naar 5W40 maar dit werd me afgeraden door mijn garage. En nu ik erover nadenk heeft hij wel gelijk.

Re: 1.8 op LPG - 5W40 of 10W40

Geplaatst: 28 nov 2008 16:08
door Gait 65
Klik maar op de onderstaande link voor meer info over de verschillende oliën en hun
eigenschappen.


http://www.xjrownersnederland.nl/olieui ... itleg.html :smt023