Pagina 1 van 2
De technische levensduur van de distributieriem
Geplaatst: 04 mei 2008 17:55
door Willem van Zeijl
Volgens het boekje hoort bij normale bedrijfsomstandigheden
de distributieriem elke 160000 km te worden vervangen
Nu heeft de vorige eigenaar van mijn C5 bij tellerstand 86366 km de distributieriem al laten vervangen wat volgens het boekje bij zware gebruiksomstandigheden elke 80000 km zou moeten plaatsvinden.
Daar was en is geen sprake van, we maken normaal gebruik van de auto.
De teller staat nu inmiddels op 160000 km, die 2e riem zit er dus al 73634 km om
Vraag:
kan ik daar nog 86366 km bij optellen om tot die technische levensduur van 160000 km te komen voordat ik hem laat vervangen of zal ik nu maar vast een afspraak maken?
Als ik het boekje moet geloven zou deze uitgaand van de huidige situatie
in het uiterste geval bij tellerstand 246366 km worden vervangen.
Re: De technische levensduur van de ditstributieriem
Geplaatst: 04 mei 2008 20:23
door THEFXR
ik zou nu geen afspraak maken, maar de riem wel laten controleren bij 120.000 verder.
misschien verkoop je hem wel, voordat die stand ooit bereikt wordt.
zou je je profiel wat verder willen invullen,zodat we weten in welke C5 je rijd?
Re: De technische levensduur van de ditstributieriem
Geplaatst: 04 mei 2008 21:47
door Duck
welkom willem
heel moeilijk te zeggen omdat ik zie of je een ph 1 of 2 heb
en wat voor blok erin zit
bij een ph2 1.6 hdi hoeft namelijk de DB pas bij 240.000 gedaan te worden
dus dat scheelt best veel per auto en blok
dus even wat meer info graag
Re: De technische levensduur van de ditstributieriem
Geplaatst: 04 mei 2008 22:33
door jpiek
Willem van Zeijl schreef:Volgens het boekje hoort bij normale bedrijfsomstandigheden
de distributieriem elke 160000 km te worden vervangen
Nu heeft de vorige eigenaar van mijn C5 bij tellerstand 86366 km de distributieriem al laten vervangen wat volgens het boekje bij zware gebruiksomstandigheden elke 80000 km zou moeten plaatsvinden.
meestal is de levenduur van en riem xxx duizend km of x jaar, misschien was de riem bij 86000 vervangen ivm de leetijd en niet het aantal km ?
Re: De technische levensduur van de ditstributieriem
Geplaatst: 05 mei 2008 08:40
door Menno
Bij een HDi kun je normaal gesproken idd uitgaan van 160K , dus ik zie zelf geen noodzaak om de DB bij 80K te vervangen , misschien is dit gedaan vanwege andere oorzaak ??
Re: De technische levensduur van de ditstributieriem
Geplaatst: 05 mei 2008 23:16
door Willem van Zeijl
Bedankt voor de vlotte reacties alvast
Ik zal kijken hoe ik mijn profiel beter kan maken
De C5 is een break uit 2001 met 2.0i 16 V motor
Hij bevalt verder best, heeft flink wat bergruimte en er staat nu ruim 160000 op de teller
Als ik die resultaten van overige C5 rijders zie kunnen daar met gemak nog 160000 bij
Het is een leasebak geweest die ik kocht met ongeveer 102000 km op de teller,
De gehele historie is bekend vandaar dat ik precies weet water er mee gedaan is,
het olieverbruik is momenteel ongeveer een halve liter op 15000 km,
als er niet netjes mee omgegaan zou zijn was dat wel meer naar mijn idee.
Re: De technische levensduur van de distributieriem
Geplaatst: 06 mei 2008 08:43
door Menno
Dat is een benzine motor , .... die moet de DB verwisselen op elke 120.000km

Re: De technische levensduur van de distributieriem
Geplaatst: 06 mei 2008 11:21
door c5maarten
Menno schreef:Dat is een benzine motor , .... die moet de DB verwisselen op elke 120.000km

Juist of om de 10 jaar, hangt er maar net vanaf
En na 10 jaar is de db riem ook echt op, incl spanrollen, heb dit gemerkt bij vorige citroen!
Re: De technische levensduur van de distributieriem
Geplaatst: 07 mei 2008 12:46
door Willem van Zeijl
Allemaal bedankt,
hoewel in het boekje 160000 km staat voor die distributieriem bij normale omstqandigheden en ik hier toch 120000 km van jullie lees lijkt het me verstandig niet tot het uiterste te gaan en ook maar aan de veilige kant te blijven zitten
omdat de distributieriem bij 80000 al is vervangen ( onder leasebakomstandigheden ) en de teller nu op 162000 staat hou ik hem er in tot 200000, en kan er dus nog 38000 km mee vooruit.
Re: De technische levensduur van de distributieriem
Geplaatst: 07 mei 2008 17:23
door Menno
Vreemd hoor dat zoiets in het boekje staat , weet je zeker dat dit bij de benzine variant genoemd wordt , enkel de HDi is namelijk om de 160.000km

Re: De technische levensduur van de distributieriem
Geplaatst: 07 mei 2008 23:36
door Willem van Zeijl
Die info heb ik uit 't garantie- en onderhoudsboekje uit 2001 waar die bonnen in zitten welke je uit moet scheuren bij elke beurt. Achterop die bonnen staat voor de distributieriem
bij normale gebruiksomstandigheden
Alle motoren en jumper HDi elke 120000 km overige HDi motoren elke 160000 km
( Xara coupe VTS 2.0i 16v 167 pk elke 80000 km )
Bij zware gebruiksomstandigheden
Benzine ( behalve C5) TDi en jumper HDi elke 90000 km
C5 Benzine en indirect ingespoten diesel elke 80000 km
HDi elke 120000 km
( Xara Coupe VTS 2.0i 16v 167 pk elke 60000 km )
Re: De technische levensduur van de distributieriem
Geplaatst: 07 mei 2008 23:51
door jpiek
Willem van Zeijl schreef:
Alle motoren en jumper HDi elke 120000 km overige HDi motoren elke 160000 km
( Xara coupe VTS 2.0i 16v 167 pk elke 80000 km )
Ehh, dus 120.000 km

Re: De technische levensduur van de distributieriem
Geplaatst: 08 mei 2008 11:15
door Willem van Zeijl
Tsja, vergissen is menselijk zie ik nou ook.
Vergiste me met die HDi
Bedankt, we houden het op 120000 km
Re: De technische levensduur van de distributieriem
Geplaatst: 08 mei 2008 16:40
door TonK
De distributieriem moet, volgens het boekje, bij benzinemotoren inderdaad bij 120.000Km worden vervangen maar let wel op. De coulance regeling van Citoen stopt bij 6 jaar voor deze riem. Ze gaan er bij Citroen dus kennelijk van uit dat je ten minste 20.000Km per jaar rijd.
Voor de mensen die dat niet halen en toch 120.000Km blijven rijden met de riem betekend dat dus dat na het 6e jaar alle kosten (en die zijn aanzienlijk) voor hen persoonlijk zijn omdat Citroen ondanks de 120.000Km norm geen cent meer bijdraagt na 6 jaar.
Dit zou een reden kunnen zijn om de 120.00Km toch niet vol te maken omdat je het idee hebt dat Citroen enige verantwoordelijkheid neemt voor die norm.
Er zijn Citroen dealers die hun klanten adviseren om na 6 jaar toch maar te vervangen omdat de gevolgkosten veel hoger zijn dan de vervangkosten. Helaas is er geen éénduidige richtlijn waar iedereen zich aan kan houden. Het is wel erg kort door de bocht, van Citroen, om een vervangingsnorm uit te geven en vervolgens alle verantwoordelijkheid op de klant af te wentelen.
Zijn er overigens mensen die een C5 uit 2000 rijden waar de distributieriem nog niet is vervangen?
Zo ja hoeveel Km is er dan nu met de auto gereden?
Re: De technische levensduur van de distributieriem
Geplaatst: 08 mei 2008 21:11
door c5maarten
TonK schreef:
Zijn er overigens mensen die een C5 uit 2000 rijden waar de distributieriem nog niet is vervangen?
Zo ja hoeveel Km is er dan nu met de auto gereden?
C5 is toch pas sinds 2001?!?