Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.

C5club Newbie


Berichten: 2
Lid geworden op: 23 jan 2021 12:12
Auto: Sedan THP 155 Selection
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 106000
Kleur: Zwart metallic
Aangezien de rechterveerpoot lekte heb ik via internet een gebruikte veerpoot gekocht en deze gemonteerd. Misschien heb ik een verkeerde gekocht maar de auto veert rechtsvoor nauwelijks meer.
Ik heb de veerbollen rechts en links verwisseld (je weet maar nooit) maar rechts blijft hard. Ook geeft het nogal harde klappen bij het uitveren op onregelmatig wegdek. De wagenhoogte is links en rechts is gelijk en bedraagt 41,5 cm vanaf hart wielnaaf en onderkant spatbordrand. Dit is volgens mij normaal.
Uit nood heb de oude veerpoot weer gemonteerd en de vering is weer ok. Het lijkt op te hoge oliedruk in de rechterveerpoot.
Mijn vraag is: Is de oliedruk rechtsvoor en linksvoor softwarematig afzonderlijk in te stellen?
Op de oude veerpoot staat onderdeelnummer 9674996780. Komt dit overeen met 5271L6?
Ik heb de veerbollen rechts en links verwisseld (je weet maar nooit) maar rechts blijft hard. Ook geeft het nogal harde klappen bij het uitveren op onregelmatig wegdek. De wagenhoogte is links en rechts is gelijk en bedraagt 41,5 cm vanaf hart wielnaaf en onderkant spatbordrand. Dit is volgens mij normaal.
Uit nood heb de oude veerpoot weer gemonteerd en de vering is weer ok. Het lijkt op te hoge oliedruk in de rechterveerpoot.
Mijn vraag is: Is de oliedruk rechtsvoor en linksvoor softwarematig afzonderlijk in te stellen?
Op de oude veerpoot staat onderdeelnummer 9674996780. Komt dit overeen met 5271L6?
Berichten: 581
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
Deze klacht komt ook een paar keer voor op het Francecar forum.
Uiteindelijk blijkt toch, de poot defect te zijn, vaak zijn ze via eBay gekocht
Je kunt softwarematig niets instellen m.b.t. de veerpoot.
Omtrent de hoogte kan ik niet zoveel zeggen, behalve, dat dit vanaf de grond ongeveer 73 cm moet zijn.
Dat nummer L6 is wel juist.
Groet,
Kees.
Uiteindelijk blijkt toch, de poot defect te zijn, vaak zijn ze via eBay gekocht
Je kunt softwarematig niets instellen m.b.t. de veerpoot.
Omtrent de hoogte kan ik niet zoveel zeggen, behalve, dat dit vanaf de grond ongeveer 73 cm moet zijn.
Dat nummer L6 is wel juist.
Groet,
Kees.
Berichten: 581
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
Wat ik niet kan verklaren is, dat de wagen wel op hoogte gezet wordt, dus de LDS vloeistof komt onder de bol in de poot, maar vervolgens niet veert.
Dit kan eigenlijk alleen maar, als de plunjer in de poot niet omhoog komt.
Dit kan eigenlijk alleen maar, als de plunjer in de poot niet omhoog komt.
Berichten: 346
Lid geworden op: 04 mei 2013 00:45
Auto: C5 ph3 V6 exclusive tourer 2009
Opties: panorama dak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: E
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11824CJ
Productienummer: 10169
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 297000
Kleur: Gris Fulminator-métalliqueEYPC
Locatie: Beverwijk
Contacteer:
Hoi FTD,
Je geeft aan een 2e hands poot te hebben gekocht, kan je daar aan zien of er tovallig aan de boven kant de demper er uit geschroefd is geweest? De demper zit boven in het veerpoothuis. Precies weet ik het niet maar daar schijnt iets aan af te stellen te zijn (of zitten er andere dempers in afhankelijk van de belasting?) Er is nogal een verschil in belasting tussen wanneer er een 3.0 diesel of een van de lichtere 4 cilinder benzinemotortjes op de vooras hangt. In iedergeval op het Citroen forum is er een topic over en kan je een open gewerkte poot zien :
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/240486
misschien dat daar wat bruikbaardere info te vinden is over de veerpoot.
groet,
Zweef...
Je geeft aan een 2e hands poot te hebben gekocht, kan je daar aan zien of er tovallig aan de boven kant de demper er uit geschroefd is geweest? De demper zit boven in het veerpoothuis. Precies weet ik het niet maar daar schijnt iets aan af te stellen te zijn (of zitten er andere dempers in afhankelijk van de belasting?) Er is nogal een verschil in belasting tussen wanneer er een 3.0 diesel of een van de lichtere 4 cilinder benzinemotortjes op de vooras hangt. In iedergeval op het Citroen forum is er een topic over en kan je een open gewerkte poot zien :
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/240486
misschien dat daar wat bruikbaardere info te vinden is over de veerpoot.
groet,
Zweef...
C5 II X7 3.0 V6 24v excl Tourer bj:2009
Alle extra's die er op zitten kunnen stuk...
De teller staat inmiddels op : 18
Alle extra's die er op zitten kunnen stuk...
De teller staat inmiddels op : 18
Berichten: 346
Lid geworden op: 04 mei 2013 00:45
Auto: C5 ph3 V6 exclusive tourer 2009
Opties: panorama dak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: E
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11824CJ
Productienummer: 10169
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 297000
Kleur: Gris Fulminator-métalliqueEYPC
Locatie: Beverwijk
Contacteer:
Hoi FTD,
Je geeft aan een 2e hands poot te hebben gekocht, kan je daar aan zien of er tovallig aan de boven kant de demper er uit geschroefd is geweest? De demper zit boven in het veerpoothuis. Precies weet ik het niet maar daar schijnt iets aan af te stellen te zijn (of zitten er andere dempers in afhankelijk van de belasting?) Er is nogal een verschil in belasting tussen wanneer er een 3.0 diesel of een van de lichtere 4 cilinder benzinemotortjes op de vooras hangt. In iedergeval op het Citroen forum is er een topic over en kan je een open gewerkte poot zien :
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/240486
misschien dat daar wat bruikbaardere info te vinden is over de veerpoot.
correctie, de veerpoot daar getoon blijkt een poot met amvar tezijn.
groet,
Zweef...
Je geeft aan een 2e hands poot te hebben gekocht, kan je daar aan zien of er tovallig aan de boven kant de demper er uit geschroefd is geweest? De demper zit boven in het veerpoothuis. Precies weet ik het niet maar daar schijnt iets aan af te stellen te zijn (of zitten er andere dempers in afhankelijk van de belasting?) Er is nogal een verschil in belasting tussen wanneer er een 3.0 diesel of een van de lichtere 4 cilinder benzinemotortjes op de vooras hangt. In iedergeval op het Citroen forum is er een topic over en kan je een open gewerkte poot zien :
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/240486
misschien dat daar wat bruikbaardere info te vinden is over de veerpoot.
correctie, de veerpoot daar getoon blijkt een poot met amvar tezijn.
groet,
Zweef...
C5 II X7 3.0 V6 24v excl Tourer bj:2009
Alle extra's die er op zitten kunnen stuk...
De teller staat inmiddels op : 18
Alle extra's die er op zitten kunnen stuk...
De teller staat inmiddels op : 18
Berichten: 581
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
Is niet juist, er valt niets in te stellen, in de rechterpoot zit alleen een nippel, om de druk wwg te laten vloeien als je dat niet via de diagbox kunt doen.
Verder zit er geen verschil meer in de poten voor verschillende auto's, alleen de amvar heeft een ander type. Voor llinks is het xxxx.L5 en rechts xxx.L6
P.S. in die link van Jansen gaat het om een AMVAR, daar zit de demper in de poot en niet in de bol, daarnaast wordt deze elektronisch aangestuurd in een aantal verschillende standen.
Verder zit er geen verschil meer in de poten voor verschillende auto's, alleen de amvar heeft een ander type. Voor llinks is het xxxx.L5 en rechts xxx.L6
P.S. in die link van Jansen gaat het om een AMVAR, daar zit de demper in de poot en niet in de bol, daarnaast wordt deze elektronisch aangestuurd in een aantal verschillende standen.
Berichten: 581
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
Het is stil geworden....
Is het probleem opgelost?
Is het probleem opgelost?

C5club Newbie


Berichten: 2
Lid geworden op: 23 jan 2021 12:12
Auto: Sedan THP 155 Selection
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 106000
Kleur: Zwart metallic
Er is inmiddels een andere veerpoot onderweg met hetzelfde nummer als op de sticker van mijn oude veerpoot. Ik ga er van uit dat dit nu goed gaat komen.
Bedankt voor de suggesties en het meedenken.
Mocht dit nog fout gaan (waar ik niet van uit ga) dan meld ik mij weer.
Bedankt voor de suggesties en het meedenken.
Mocht dit nog fout gaan (waar ik niet van uit ga) dan meld ik mij weer.
Berichten: 581
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
Succes!