C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 mei 2024 12:28
Auto: C5 sedan
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2014
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 209000
Kleur: zilver
Ondanks het vervangen van de veerpoten en alle veerbollen blijft de vering vooraan hard , iemand info.
Alles geprobeerd .
Citroen C5 X7
2014
Auto stuitert vanvoor
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 592
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
Omdat er niet bijstaat wat voor motor erin ligt, blijft onduidelijk, of ook de tussenbol vervangen is.
Bij de V6 is het makkelijk (rechtsvoor) als bij de 2 liter.
De tussenbol is verantwoordelijk voor de soft vering.
En weet je ook welke bollen zijn toegepast(merk/type)
Groet,
Kees.
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 753
Lid geworden op: 21 mei 2016 16:25
Auto: Citroen C5 Break 2.0i-16V Linge Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
Kleur: EYTC - Gris Orageux
Locatie: 's-Hertogenbosch
Lucht in je systeem? een aantal keer flink gynmastieken wil dit nog wel eens verhelpen, tussentijds ook je LDS niveau in de gatenhouden dat die niet weer lucht aanzuigt.

Dit doe je door de auto in de laagste stand te zetten , dan moet olie in het zeefje zichtbaar zijn
Huidige auto's
Citroën C5 Break 2.0-16v Ligne Prestige 2003 (EYTC Gris Orageux) (374.000km)
Citroën C5 Tourer 2.0-16v Exclusive 2008 (KPKD Bleu Mauritius) (143.300km) (Verkocht)

C5 Meet & Drive / Autobedrijf Kees van Nieuwamerongen (Veenendaal)
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 mei 2024 12:28
Auto: C5 sedan
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2014
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 209000
Kleur: zilver
Motor TURBODIESEL DW10CTED4 FAP
Reeds verschillende malen ontlucht geweest , ook gespoeld en olie vervangen
Nieuwe veerpoten en bollen , ook middelste bol 1638377580 origineel vervangen andere bollen zijn suplex 75156 maar gaven na vervangen van de originele geen verschil

chass. VF7RDRHDAEL514920
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 592
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
Hoe is de hoogte voor?
Zou ongeveer 73 cm moeten zijn vanaf de grond tot onderzijde spatbord.
Daarnaast op het Francecar forum komt deze klacht ook voor, maar dan aan een zijde.
Ik heb er geen verklaring voor..
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 592
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
Het lijkt er een beetje op, dat de stiffness regulator (hydraulisch blok) een probleem heeft, als deze spanningsloos is staan alle 3 de bollen aan de voorzijde in verbinding met elkaar en afhankelijk van een aantal parameters wordt de tussenbol afgeschakeld en veert de auto alleen op de hoekbollen, maar mag evengoed niet stuiteren.
Wat was de reden om de veerpoten te vervangen?
Groet,
Kees.
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 mei 2024 12:28
Auto: C5 sedan
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2014
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 209000
Kleur: zilver
echt stuiteren is het niet wel hard Vering vooraan is op de schokdempertest dubbel zo hard als achteraan.
De reden van vervanging was lek
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 592
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
Heb je de wagen hoogte gemeten?
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 mei 2024 12:28
Auto: C5 sedan
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2014
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 209000
Kleur: zilver
Hoogte is ok
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
wellicht stomme vraag maar zijn er wel de juiste bollen op gezet?
Als de stikstof boldruk te hoog is veert ze ook nooit lekker.

(en weet dat zelfs dealers hier wel eens de mist mee in gingen)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 592
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
@Boes:
Dit wordt wel vaker gezegd, maar als je het systeem analyseert, zie je , dat de wagen hoogte een evenwicht is tussen gewicht, veerbol druk en hoogte sensor.
Deze laatste bepaalt wanneer de wagen op hoogte is.
Als opdat moment de druk 100 bar is zal het volume van de veerbol van 50 bar 50 % minder zijn.(evenwicht).
Stel, dat de je nu een bol neemt met 75 bar zal bij dezelfde 100 bar in de veerpoot meer volume boven het membraan zijn, dus juist softer.
Men vervangt de bollen, omdat de auto stugger veert en bij controle van de bollen blijkt dan, dat de druk lager is dan wanneer ze nieuw waren.

Groet,
Kees.
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
je heb gelijk.
Moet een lagere druk zijn. (want bij een platte bol is hij keihard)
Blijft wel de vraag of er de juiste bollen zijn geplaatst?
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 592
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
Hij heeft de nummers opgegeven en deze zijn juist.
Juist de tussenbol is ook nog orgineel, hoewel, dat niet zoveel uitmaakt, omdat deze zonder demper is.
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 mei 2024 12:28
Auto: C5 sedan
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2014
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 209000
Kleur: zilver
Ik denk dat het in het hydraulisch blok zit maar zou zeker willen zijn, Deze vervangen is kostelijke he en als dit het probleem niet is sta ik even ver.
ook moet deze gecodeerd worden en dat geeft soms nogal eens voor problemen naar het schijnt
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 592
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
In dit geval bedoel je de BHI die bovenop de pomp zit.
Wat deze zou mankeren is, dat de tussenbol niet vrijgegeven wordt.
Dit is eenvoudig te controleren door de 10 Amp zekering G39 eruit the halen.
Dan werkt het hydraulische active systeem niet meer.
Omdat dan ook de pomp niet meer werkt, moet je hem eerst even starten en op rijhoogte laten komen.
Ook krijg je een foutmelding.
Je kunt hier rustig een kwartiertje mee rijden.
Groet,
Kees.
Plaats reactie