Pagina 1 van 3

Achterkant snel op de grond, zonder zichtbare lekkage

Geplaatst: 31 aug 2023 14:56
door I Claudius
De achterkant ligt nu nogal snel op de grond, heb dit eerder ook al eens gehad, en via dit forum werd me geadviseerd de wagen te laten gymnastieken. Achterkant omhoog en weer omlaag (10x) en dat heeft geholpen.
Maar nu zakt ie snel (nacht) op de grond. Terwijl er geen lekkage te zien is aan beide kanten. Toch de cilinders reviseren? Of is er iets anders loos?
Break 2005 PH2 cilinders van 40mm

Re: Achterkant snel op de grond, zonder zichtbare lekkage

Geplaatst: 31 aug 2023 15:09
door Rob310
Hoi, er zit een terugslagklep in het systeem wat het inzakken bij stilstand moet voorkomen.
Soms blijft die klep 'plakken' en het gymnastieken maakt die klep meestal weer gangbaar.
Het is enkel optisch mooier dat de auto omhoog blijft dus als je je er niet aan stoort en tijdens het rijden zijn er geen problemen kun je het ook zo laten.
Mijn C5 wisselde regelmatig tussen wel omhoog blijven en dan weer doorzakken. Ik heb het maar zo gelaten ;)

Re: Achterkant snel op de grond, zonder zichtbare lekkage

Geplaatst: 31 aug 2023 16:23
door I Claudius
Is dat wat je hoort als je de auto laat zakken vanuit de de kofferbak? Knopje loslaten hoor je het klikken en stopt het met zakken!

Re: Achterkant snel op de grond, zonder zichtbare lekkage

Geplaatst: 31 aug 2023 20:30
door citrohanc5
Rob310 schreef:Hoi, er zit een terugslagklep in het systeem wat het inzakken bij stilstand moet voorkomen.
en wordt die misschien bekrachtigd door de middenbol?
Bij Xm was het ds SC-mac bol die inzakken voorkwam.
Ben er te lang uit om er het fijne van te weten ... maar wat gebeurt er als je het portier 's ochtends open doet brengt de pomp de achterkant weer op hoogte?

Re: Achterkant snel op de grond, zonder zichtbare lekkage

Geplaatst: 31 aug 2023 20:31
door I Claudius
Ja dat klopt, komt weer omhoog!

Re: Achterkant snel op de grond, zonder zichtbare lekkage

Geplaatst: 31 aug 2023 20:31
door citrohanc5
Het ligt meer voor de hand om eerst de druk van de achterste middenbol te controleren voor je de veercilinders gaar reviseren denk ik. Of het complete controleblok waar de middenbol opzit achter te vervangen

Re: Achterkant snel op de grond, zonder zichtbare lekkage

Geplaatst: 31 aug 2023 22:47
door c5jan
De staat van veerbollen heeft geen enkele invloed op het inzakken.
Lucht in het systeem daarentegen...

Dat kan erin komen door versleten o ringen im de veercylinder

Re: Achterkant snel op de grond, zonder zichtbare lekkage

Geplaatst: 31 aug 2023 22:54
door I Claudius
Ik heb de auto een paar uur in de hoogste stand weggezet, en bleef die tijd mooi strak staan, dan lijken de cilinders wel in orde!

Re: Achterkant snel op de grond, zonder zichtbare lekkage

Geplaatst: 03 sep 2023 08:51
door I Claudius
Als de C was volgetankt, bleef ie ook beter op niveau, dan dat ie bijna leeg was.
Ik ga de aanwijzingen en oefeningen doen, en kijk wat het wordt. anders naar de garage!

Re: Achterkant snel op de grond, zonder zichtbare lekkage

Geplaatst: 03 sep 2023 12:46
door kees05
Net wat Rob310 reageerde, als de vering verder goed werkt, waarom zou je geld uitgeven aan een reparatie, die misschien niet nodig is?

Bij de vroegere versie's XM was het normaal, dat deze inzakte, later hebben ze daar een extra bol voor gemonteerd, om dit tegen te gaan.

Zelf vind ik het juist prettig voor de motor om deze even te laten lopen eer je ermee gaat rijden, daar wordt je nu een beetje toe verplicht om te wachten, dat de auto op hoogte is.

Groet,
Kees.

Re: Achterkant snel op de grond, zonder zichtbare lekkage

Geplaatst: 03 sep 2023 13:37
door I Claudius
Ja Kees, ik moet er ook flink aan wennen. En til er ook niet zo zwaar aan. Maar weet nu meer dan vorige week! Bedankt allemaal!

Re: Achterkant snel op de grond, zonder zichtbare lekkage

Geplaatst: 03 sep 2023 18:31
door c5jan
kees05 schreef:Net wat Rob310 reageerde, als de vering verder goed werkt, waarom zou je geld uitgeven aan een reparatie, die misschien niet nodig is?

Bij de vroegere versie's XM was het normaal, dat deze inzakte, later hebben ze daar een extra bol voor gemonteerd, om dit tegen te gaan.

Zelf vind ik het juist prettig voor de motor om deze even te laten lopen eer je ermee gaat rijden, daar wordt je nu een beetje toe verplicht om te wachten, dat de auto op hoogte is.

Groet,
Kees.
Onvergelijkbaar.
De pomp van een C5 moet niet te vaak veel moeten draaien, daar zijn ze niet op gedimensioneerd.

Re: Achterkant snel op de grond, zonder zichtbare lekkage

Geplaatst: 12 sep 2023 11:27
door I Claudius
Ga binnenkort naar GJO, voor Al4 onderzoek. Kan dan gelijk de achterhydrauliek aan de kaak stellen

Re: Achterkant snel op de grond, zonder zichtbare lekkage

Geplaatst: 12 sep 2023 12:58
door trxke
citrohanc5 schreef:Het ligt meer voor de hand om eerst de druk van de achterste middenbol te controleren voor je de veercilinders gaar reviseren denk ik. Of het complete controleblok waar de middenbol opzit achter te vervangen
Volgens mij werkt het systeem bij een C5 helemaal anders dan bij een Xantia/Xm met antisink, die hebben wel achteraan een extra voorraadbol (antisinkbol).
Op mij eigen C5 een 2.0i 16v break Ligne Business uit 2006 zit er in iedergeval geen antisinkbol op.
Deze heeft niet meer dan 4 bollen...

Ik ben wel benieuwd hoe het dan wel werkt en wat de oorzaak is van het inzakken.

Re: Achterkant snel op de grond, zonder zichtbare lekkage

Geplaatst: 12 sep 2023 14:04
door H_H
Die middenbol bij de Xantia is een zgn accubol, die zorgt voor remdruk als het systeem onverhoopt mocht falen. De antizink is een klep, zowel voor en achter zitten die. Als die achterste niet meer functioneert blijft de auto wel op hoogte als je hem uitzet (dankzij die accubol) maar als je start zakt hij dan in om vervolgens weer langzaam omhoog te komen.