geluid in de auto
Geplaatst: 10 mei 2023 22:34
Hallo,
Dit is een beetje een lastige vraag ook met een lang verhaal als oorsprong en ik hoop dat jullie de tijd nemen om dit even door te lezen en hopelijk heeft er iemand nog wat adviezen of tips voor mij, maar eigenlijk vooral voor mijn schoonvader - want om hem gaat het.
Lang verhaal iets korter : mijn schoonmoeder heeft een slechte rug - daardoor hebben ze nu inmiddels 2 xantia's versleten met hydro vering. Dit is nodig omdat ze zowel in NL als in Frankrijk wonen en ze dus nog wel eens heen en weren.
Komt bij dat mijn schoonvader veel last van tinitis heeft, en dat langdurig autorijden in de xantia eigenlijk geen pretje is, ondanks dat het "maar" 800km is, doen ze dit vaak in 2x omdat het anders niet te doen is voor hem.
Sinds mijn aanschaf van de C5 X7 station heb ik hem toch wel enthousiast kunnen krijgen voor de C5 (hij had ook interesse in een C6) vanwege de toch wel veel stillere C5 tov de Xantia diesel.(hij heeft de mijne een aantal keren geleend) uiteindelijk heeft hij in frankrijk een C5 sedan gekocht met goede verwachtingen om in 1x naar NL te kunnen rijden. Echter tijdens de rit werd duidelijk dat er toch een behoorlijke ruis te horen was tijdens het rijden boven de 100km/h. dit icm de tinitis was een behoorlijke aanslag op gemoedsrust van mijn schoonvader.
Uiteindelijk heb ik ook met de auto gereden en moet zeggen dat ik ook vond dat er rond en over de 100km.h een ruis in de auto zat die ik niet herkende tijdens het rijden met mijn station. (windruis)
Schoonvader nog geadviseerd om eens te kijken naar de banden - en ik heb hier zelf ook wat aandacht aan besteed en de michelins waren al van het soort die rond de 70dB produceren - heel veel winst leek hier niet te behalen - bezoekje aan de garage wees op gecupte achterbanden, die nog vervangen (Eigelijk tegen beter weten in) maar zonder dat dit invloed had op de ruis.
Nou zegt hij (ik kan het niet echt duidelijk zien) dat deze C5 ook dubbel glas zou hebben - en dus eigenlijk superstil zou moeten zijn.
vraag 1: is dubbel glas ooit geleverd op de C5?
Vraag 2: hoe herken ik dubbelglas op een C5?
Vraag 3: Heeft iemand ervaring met beide carrosserie vormen en herkend hij/zij dit beeld dat de sedan meer geluid in de cabine heeft dan de station?
Vraag 4: zijn er nog tips om de ruis in de auto te verminderen? zou het misschien liggen aan het feit dat de stripjes aan de voorruit nog niet gemodificeerd zijn of iets dergelijk?
ALvast bedankt voor het delen van jullie ervaringen met de X7.
Dit is een beetje een lastige vraag ook met een lang verhaal als oorsprong en ik hoop dat jullie de tijd nemen om dit even door te lezen en hopelijk heeft er iemand nog wat adviezen of tips voor mij, maar eigenlijk vooral voor mijn schoonvader - want om hem gaat het.
Lang verhaal iets korter : mijn schoonmoeder heeft een slechte rug - daardoor hebben ze nu inmiddels 2 xantia's versleten met hydro vering. Dit is nodig omdat ze zowel in NL als in Frankrijk wonen en ze dus nog wel eens heen en weren.
Komt bij dat mijn schoonvader veel last van tinitis heeft, en dat langdurig autorijden in de xantia eigenlijk geen pretje is, ondanks dat het "maar" 800km is, doen ze dit vaak in 2x omdat het anders niet te doen is voor hem.
Sinds mijn aanschaf van de C5 X7 station heb ik hem toch wel enthousiast kunnen krijgen voor de C5 (hij had ook interesse in een C6) vanwege de toch wel veel stillere C5 tov de Xantia diesel.(hij heeft de mijne een aantal keren geleend) uiteindelijk heeft hij in frankrijk een C5 sedan gekocht met goede verwachtingen om in 1x naar NL te kunnen rijden. Echter tijdens de rit werd duidelijk dat er toch een behoorlijke ruis te horen was tijdens het rijden boven de 100km/h. dit icm de tinitis was een behoorlijke aanslag op gemoedsrust van mijn schoonvader.
Uiteindelijk heb ik ook met de auto gereden en moet zeggen dat ik ook vond dat er rond en over de 100km.h een ruis in de auto zat die ik niet herkende tijdens het rijden met mijn station. (windruis)
Schoonvader nog geadviseerd om eens te kijken naar de banden - en ik heb hier zelf ook wat aandacht aan besteed en de michelins waren al van het soort die rond de 70dB produceren - heel veel winst leek hier niet te behalen - bezoekje aan de garage wees op gecupte achterbanden, die nog vervangen (Eigelijk tegen beter weten in) maar zonder dat dit invloed had op de ruis.
Nou zegt hij (ik kan het niet echt duidelijk zien) dat deze C5 ook dubbel glas zou hebben - en dus eigenlijk superstil zou moeten zijn.
vraag 1: is dubbel glas ooit geleverd op de C5?
Vraag 2: hoe herken ik dubbelglas op een C5?
Vraag 3: Heeft iemand ervaring met beide carrosserie vormen en herkend hij/zij dit beeld dat de sedan meer geluid in de cabine heeft dan de station?
Vraag 4: zijn er nog tips om de ruis in de auto te verminderen? zou het misschien liggen aan het feit dat de stripjes aan de voorruit nog niet gemodificeerd zijn of iets dergelijk?
ALvast bedankt voor het delen van jullie ervaringen met de X7.