Pagina 1 van 2
HELP... electronische ALLES storing
Geplaatst: 02 mei 2023 10:17
door citrohans
Als bezitter van alweer mijn derde C5 Break, ditmaal uit 2003 heb ik recentelijk de koppeling laten vervangen, zo een € 700,- maar dan kan hij er ook weer even tegen, dacht ik. De laatste APK kwam hij nog glansrijk door en er staan net 193.000 kilometers op de teller. En ja ik weet dat de electronica nogal eens een dingetje is maar bij mij kwam het tot nu toe niet verder dan een storing airbag waar ik wel aan gewend ben geraakt. Recentelijk werd ik echter tot stoppen gemaand met de storingen: ABS/esp, emissiestoring, remstoring, missen van bandenspanningssensoren etc. etc. Na het afzetten van het contact kan hij niet meer gestart worden ivm de storing diefstalbeveiliging. Kortom alle storingen worden getoond. ANWB is er bij geweest en die konden helaas niets voor mij doen. Storingen uitgelezen en gereset maar afgesleept naar mijn garagemannetje. Na enige tijd stilstand en afkoppelen accu start hij (meestal) wel weer. Garage heeft ook alles uitgelezen en hij geeft heel veel storingen allemaal ivm communicatie. Volgens garage is de computer waarschijnlijk stuk. Maar aan onderzoekskosten en evt nieuwe computer zou het wel eens heeeel erg duur kunnen worden en computer is waarschijnlijk niet te vinden volgens garage. Wie oh wie herkent dit of heeft er ervaring mee?? Nog beter is het zinvol om dit te laten onderzoeken??? OF een koper????
Re: HELP... electronische ALLES storing
Geplaatst: 02 mei 2023 10:25
door Menno
De accu is nog wel ok ?? Heel soms kan een accu die op z'n eind loopt allerlei spookmeldingen veroorzaken ....
Re: HELP... electronische ALLES storing
Geplaatst: 02 mei 2023 11:13
door citrohans
De accu is na de winter nog vervangen.
Re: HELP... electronische ALLES storing
Geplaatst: 02 mei 2023 11:24
door C5HDI110
Ook een nieuwe accu kan slecht zijn, bijvoorbeeld lang op de plank gelegen, dit soort spookmeldingen die niets met elkaar te maken hebben, is vaak de accu zoals Menno aangeeft. Met een multimeter op de accupolen even starten, als de spannings dip onder de 10V komt, is de accu niet goed. Hiermee bedoel ik niet goed voor een moderne auto met veel electronica, de startmotor heeft er nauwelijks last van en draait zijn rondjes wel.
Re: HELP... electronische ALLES storing
Geplaatst: 02 mei 2023 11:46
door WilC5
Ik heb enige tijd geleden zelf mijn koppeling vervangen en kwam toen ook allerlei electronische toestanden tegen. Dit bleek aan de ene kant veroorzaakt te worden door een kaduke ECU. Na dat gerepareerd te hebben was er echter nog steeds een probleem. Aanvankelijk startte de wagen wel weer, maar kwam niet op toeren en rookte als de stoomboot van Sinterklaas.
Uiteindelijk ontdekte ik dat de oorzaak lag in een kapot geslagen vliegwielsensor. Die was kapot doordat ik bij het hermonteren van alles na de koppelingswissel een vulplaatje vergeten was. Dit plaatje zit onder de sensor en zonder dit plaatje komt het vliegwiel net tegen de sensor aan.
Met een nieuwe sensor én plaatje was alles weer helemaal ok.
Ik weet natiuurlijk niet of dit ook jouw problemen veroorzaakt, maar je zou allicht even kunnen checken, die sensor zit met 1 boutje vast en kun je simpel even loshalen zien of hij heel is en of dat vulplaatje er zit.
Hier kun je mijn hele avontuur bekijken.
Re: HELP... electronische ALLES storing
Geplaatst: 02 mei 2023 18:58
door c5jan
Ik zou een andere accu proberen.
Re: HELP... electronische ALLES storing
Geplaatst: 03 mei 2023 12:57
door C5HDI110
Een collega krijg een melding in de auto, "aandrijving niet volledig", na 2 weken stilstand, BMW dealer zegt, bekend probleem, 2 weken stilstaan vind de accu niet fijn bij deze auto's. Ik denk niet het de accu is, hij mist een cilinder, auto is een 3-cilinder

Re: HELP... electronische ALLES storing
Geplaatst: 09 mei 2023 16:42
door Ralph
Ik denk aan de COM 2000. Als daar iets mis mee is krijg je vaak ook van alles voor je kiezen.
In principe kun die COM 2000 zelf vervangen, en kostte mij destijds bij Bart Ebben iets van 225 euro.
Re: HELP... electronische ALLES storing
Geplaatst: 11 mei 2023 13:57
door c5maarten
We kunnen van alles denken, de enige oplossing is meten!
Re: HELP... electronische ALLES storing
Geplaatst: 11 mei 2023 21:27
door Daedalus
want meten is weten

Re: HELP... electronische ALLES storing
Geplaatst: 12 sep 2023 22:12
door paul1a
Niet actueel meer, maar ik heb een remstoringsmelding ontvangen tijdens onze vakantie. Na controle op lekkage en remdruk doorgereden naar een Deense dealer. Hun conclusie was dat de oorzaak te zoeken is in een slecht contact, waardoor een storingsmelding wordt gegenereerd.
's Avonds de accu er uitgepakt en alle massakabeltjes schoongemaakt (o.a. van naastgelegen ABS).
Resultaat: melding is tot op heden weggebleven.
Re: HELP... electronische ALLES storing
Geplaatst: 13 sep 2023 10:56
door c5jan
Zodra je terug bent en tijd hebt, ook aan de overkant van de motorruimte zit zo'n massapunt.
Ook de balk met maximaalzekeringen kan een opfrisbeurt nodig hebben, de pootjes van de zekeringen worden ook wat vies uiteindelijk.
Re: HELP... electronische ALLES storing
Geplaatst: 06 dec 2023 20:59
door Brinkfilter
@ C5Jan:Ook de balk met maximaalzekeringen kan een opfrisbeurt nodig hebben, de pootjes van de zekeringen worden ook wat vies uiteindelijk.
Aan deze Maximaalzekeringen zitten hele dikke blauwe draden aan, die in de draadboom verdwijnen, maar er zitten ( bij mij ) ook dunne grijswitte draden tussen, maar die zijn nergens aangesloten!!
Hebben jullie dat ook bij jullie C5? zijn het reserve of sync. draden of zo ?
Re: HELP... electronische ALLES storing
Geplaatst: 06 dec 2023 22:13
door c5jan
Er ligt een bosje bonusdraden. 4 stuks.
Die maximaalzekeringen zelf kunnen ook leuk feesten. Ik had er een met een gat on het pootje, zodat er geen contact meer was, voor de stuurbekrachtiging. Die is elektrisch bij een ph2.
Re: HELP... electronische ALLES storing
Geplaatst: 09 dec 2023 12:41
door Brinkfilter
@ C5Jan; Zodra je terug bent en tijd hebt, ook aan de overkant van de motorruimte zit zo'n massapunt.
Hallo C5Jan, waar bedoel je, zit er aan rechter zijkant bij de Olie en koelwater units ook aardingspunten?