Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Berichten: 579
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
Ik ben de laatste dagen bezig geweest om de veerbollen navulbaar te maken.
Hierbij heb ik ook de druk van de tussen bollen verhoogt, om een soepeler gedrag te krijgen.
De tussenbol voor van 70 naar 100 bar en de tussen bollen achter van 40 naar 60 bar.
Dit heb ik gedaan, omdat vooral het afrollen van b.v. een drempel me stoorde.
Via een druksensor op de veerpoot heb ik gemeten. dar de druk in de normale rijstand +/- 100 bar is.
Dit betekend, dat dan een tussenbol met de zelfde druk dan niet ingedrukt is, en om die reden ervoor zorgt, dat de vering soepeler is.
denk maar aan een tennisbal.
Aan het begin kun je deze makkelijk indrukken, maar gaat lastiger, als hij als voor de helft ingedrukt is en je hem kleiner wilt maken.
De hoek bollen, met demper heb ik niet verandert.
hierbij een foto verslag.
Groet,
Kees.
Hierbij heb ik ook de druk van de tussen bollen verhoogt, om een soepeler gedrag te krijgen.
De tussenbol voor van 70 naar 100 bar en de tussen bollen achter van 40 naar 60 bar.
Dit heb ik gedaan, omdat vooral het afrollen van b.v. een drempel me stoorde.
Via een druksensor op de veerpoot heb ik gemeten. dar de druk in de normale rijstand +/- 100 bar is.
Dit betekend, dat dan een tussenbol met de zelfde druk dan niet ingedrukt is, en om die reden ervoor zorgt, dat de vering soepeler is.
denk maar aan een tennisbal.
Aan het begin kun je deze makkelijk indrukken, maar gaat lastiger, als hij als voor de helft ingedrukt is en je hem kleiner wilt maken.
De hoek bollen, met demper heb ik niet verandert.
hierbij een foto verslag.
Groet,
Kees.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Berichten: 3069
Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Locatie: Eindhoven
Ga je ook rijden met deze configuratie?
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
Berichten: 579
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
@H-H:
Ja hoor, ik heb hier in mijn omgeving een bepaalde route die ik rij, om te zien wat er verandert is.
tot nu toe kom ik niet iets tegen, dat ik denk, dit is niet goed, eerder het is veel beter!!
Maar, wat zit er achter jouw vraag?
groet,
Kees.
Ja hoor, ik heb hier in mijn omgeving een bepaalde route die ik rij, om te zien wat er verandert is.
tot nu toe kom ik niet iets tegen, dat ik denk, dit is niet goed, eerder het is veel beter!!
Maar, wat zit er achter jouw vraag?
groet,
Kees.
Berichten: 1250
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Ja, ik denk dat er iets achter die vraag zit.
Kijk eens op het XM forum voor zeer uitgebreide discussies over het aanpassen van het veergedrag.
Alle hydractieve Citroens werken volgens het principe: comfortabel als het kan, hard als het moet. Heel in het kort:
De veervcomputer meet allerlei gegevens en besluit op basis daarvan of de middenbollen kunnen worden bijgeschakeld: dan rijd je comfortabel.
Onder ruige omstandigheden schakelt het systeem de middenbollen af, vering is dan dus alleen op de vier bollen op de hoeken. Dat omschakelen gaat onmerkbaar snel.
Als je het systeem comfortabeler wil krijgen moet je dus bij de middenbollen zijn. Daarin de druk verhogen met een % of 15 is goed voelbaar. De dempers voor die middenbollen aanpassen is net zo belangrijk. Hoe dat bij HA3 zit weet ik niet.
Extra gas in de "hoekbollen" maakt het harde systeem soepeler en dat is zeker niet de bedoeling, in elk geval in strijd met de opzet van het systeem.
Er is nog erg veel meer over te vertellen. Bij de Xantia/XM leidde dat tot een stevige richtingenstrijd over wel/geen "comfortsbollen" op de hoeken. Met name bij de XM werd dat veel gedaan omdat het HA systeem erg veel storingen had.
Kijk eens op het XM forum voor zeer uitgebreide discussies over het aanpassen van het veergedrag.
Alle hydractieve Citroens werken volgens het principe: comfortabel als het kan, hard als het moet. Heel in het kort:
De veervcomputer meet allerlei gegevens en besluit op basis daarvan of de middenbollen kunnen worden bijgeschakeld: dan rijd je comfortabel.
Onder ruige omstandigheden schakelt het systeem de middenbollen af, vering is dan dus alleen op de vier bollen op de hoeken. Dat omschakelen gaat onmerkbaar snel.
Als je het systeem comfortabeler wil krijgen moet je dus bij de middenbollen zijn. Daarin de druk verhogen met een % of 15 is goed voelbaar. De dempers voor die middenbollen aanpassen is net zo belangrijk. Hoe dat bij HA3 zit weet ik niet.
Extra gas in de "hoekbollen" maakt het harde systeem soepeler en dat is zeker niet de bedoeling, in elk geval in strijd met de opzet van het systeem.
Er is nog erg veel meer over te vertellen. Bij de Xantia/XM leidde dat tot een stevige richtingenstrijd over wel/geen "comfortsbollen" op de hoeken. Met name bij de XM werd dat veel gedaan omdat het HA systeem erg veel storingen had.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Berichten: 4923
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Afgezien van de discussie en wat er op andere fora is besproken, leuk project, je bent lekker bezig, het is een hobby, anders zat je hier niet 

Berichten: 3069
Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Locatie: Eindhoven
Neehoor zit niets achter, zo zit ik niet inelkaar.kees05 schreef:@H-H:
Ja hoor, ik heb hier in mijn omgeving een bepaalde route die ik rij, om te zien wat er verandert is.
tot nu toe kom ik niet iets tegen, dat ik denk, dit is niet goed, eerder het is veel beter!!
Maar, wat zit er achter jouw vraag?
groet,
Kees.
Ik ben gewoon benieuwd naar de bevindingen op gebied van comfort.
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
Berichten: 579
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
@JanSR:
ik ben het met je verhaal eens.
Voor dat over gestapt ben op de C5 heb ik zo,n 20 jaar XM/3.0 Exclusive gereden.
Ik had al wel gelezen, dat het comfort van een C5 oude XM rijders tegenviel.
Dat is voor mij de reden geweest om opzoek te gaan hoe ik het naar mijn zin kon maken.
Samen met een ander forum lid hebben we daar regelmatig over zitten bomen.
Zelf had ik de overtuiging, dat als je meer comfort wilde, dat je dan voor meer gas volume in de bollen zou moeten hebben.
Ik heb overwogen, om voor het hydraulisch blok wat achter zit ook aan de voorzijde te monteren, dan had ik meteen 385 cm3 meer gehad.
Met de sensor die ik op het systeem heb zitten, zag ik, dat de variatie van de druk niet zoveel veranderde.
In de normale rijstand is het bij de V6 zo,n 100 bar, maar tijdens het in veren ging het meestal niet veel hoger dan 130 bar.
Als je dan een beetje gaat rekenen aan het volume en je neemt dan een voorbol van 50 bar, zie je dat het volume dus de uitslag van de veerpoot maar een beetje verandert.
Over de middenbollen, deze zijn uitgevoerd zonder demper, deze zitten in het hydraulisch blok waar de leiding naar de hoekbollen aanzitten.
Deze zijn in tegenstelling van de XM dezelde soort demprs, als de hoekbollen. bij de Xm was het meer een plaatje met gaatje van 1,8 mm
Nog even over het resultaat. de voor mij bekende asfalt wegen geven me nu de indruk, dat ze sind vrijdag opnieuw geasfalteerd zijn.
Ook als ik nu van de stoep afrol merk ik meteen het verschil.
Tot zover.
Groet,
Kees.
ik ben het met je verhaal eens.
Voor dat over gestapt ben op de C5 heb ik zo,n 20 jaar XM/3.0 Exclusive gereden.
Ik had al wel gelezen, dat het comfort van een C5 oude XM rijders tegenviel.
Dat is voor mij de reden geweest om opzoek te gaan hoe ik het naar mijn zin kon maken.
Samen met een ander forum lid hebben we daar regelmatig over zitten bomen.
Zelf had ik de overtuiging, dat als je meer comfort wilde, dat je dan voor meer gas volume in de bollen zou moeten hebben.
Ik heb overwogen, om voor het hydraulisch blok wat achter zit ook aan de voorzijde te monteren, dan had ik meteen 385 cm3 meer gehad.
Met de sensor die ik op het systeem heb zitten, zag ik, dat de variatie van de druk niet zoveel veranderde.
In de normale rijstand is het bij de V6 zo,n 100 bar, maar tijdens het in veren ging het meestal niet veel hoger dan 130 bar.
Als je dan een beetje gaat rekenen aan het volume en je neemt dan een voorbol van 50 bar, zie je dat het volume dus de uitslag van de veerpoot maar een beetje verandert.
Over de middenbollen, deze zijn uitgevoerd zonder demper, deze zitten in het hydraulisch blok waar de leiding naar de hoekbollen aanzitten.
Deze zijn in tegenstelling van de XM dezelde soort demprs, als de hoekbollen. bij de Xm was het meer een plaatje met gaatje van 1,8 mm
Nog even over het resultaat. de voor mij bekende asfalt wegen geven me nu de indruk, dat ze sind vrijdag opnieuw geasfalteerd zijn.
Ook als ik nu van de stoep afrol merk ik meteen het verschil.
Tot zover.
Groet,
Kees.
Berichten: 579
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
@H-H:
Zie m,n antwoord aan Jan.
tot nu toe, als ik wat veranderde, was het,"het is niet slechter", maar nu is het, "dit is veel beter"
groet, Kees.
Zie m,n antwoord aan Jan.
tot nu toe, als ik wat veranderde, was het,"het is niet slechter", maar nu is het, "dit is veel beter"
groet, Kees.

C5club Die-Hard


Berichten: 534
Lid geworden op: 14 mei 2019 10:16
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 405.000
Kleur: Grijs aluminium
Interessant hoor, en mooi gedaan.
Ik had vroeger een oude GS die om de 1 of andere reden vrijwel geen gas meer in de bollen had. Ben ik toen mee bij een citroen garage geweest waar ze ventielen op de bollen hebben geplaatst en daarna gas bijgevuld. Ze veerde weer als een jongedame.
Die ventielen leken sterk op die wat jij hebt geplaatst. Verschil was dat zij die ventielen op de bollen plaatsten zonder dezen te demonteren. Ik weet niet meer of die bollen ook aangeboord werden of dat er al iets voorzien was voor plaatsing ventielen. Maar meen dat er geboord werd.
Waar heb je die ventielen vandaan?
Ik had vroeger een oude GS die om de 1 of andere reden vrijwel geen gas meer in de bollen had. Ben ik toen mee bij een citroen garage geweest waar ze ventielen op de bollen hebben geplaatst en daarna gas bijgevuld. Ze veerde weer als een jongedame.
Die ventielen leken sterk op die wat jij hebt geplaatst. Verschil was dat zij die ventielen op de bollen plaatsten zonder dezen te demonteren. Ik weet niet meer of die bollen ook aangeboord werden of dat er al iets voorzien was voor plaatsing ventielen. Maar meen dat er geboord werd.
Waar heb je die ventielen vandaan?
Berichten: 579
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
@Wilc5:
Ze komen van een bedrijf in Italië vandaan.
Kost iets meer dan 30 Euro en dan krijg je een setje van 5.
Het voordeel van deze is, dat het M7X1 is, dus de kracht die erop uit geoefend wordt is minder dan de afsluit plug van de LHM bollen.
Ze komen van een bedrijf in Italië vandaan.
Kost iets meer dan 30 Euro en dan krijg je een setje van 5.
Het voordeel van deze is, dat het M7X1 is, dus de kracht die erop uit geoefend wordt is minder dan de afsluit plug van de LHM bollen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Berichten: 3069
Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Locatie: Eindhoven
Mega interessant dit! Ik blijf het met interesse volgen 

Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline

C5club Die-Hard


Berichten: 534
Lid geworden op: 14 mei 2019 10:16
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 405.000
Kleur: Grijs aluminium
Mooi, 30€ is geen geld.
Kijk, video gevonden op de site van de producent van die ventielen.
Hoe heb jij die bollen gevuld? Ik zie in de video en op de site dat zij daar een slang met koppelingen voor verkopen die 150€ kost.
Kijk, video gevonden op de site van de producent van die ventielen.
Hoe heb jij die bollen gevuld? Ik zie in de video en op de site dat zij daar een slang met koppelingen voor verkopen die 150€ kost.
Berichten: 579
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
@WilC5:
Het vullen heb ik samen met dat, andere forumlid samen gedaan.
Op dezelfde manier als, dat de ds en andere types worden gevuld.
Hij wordt opgespannen in een bok.
Bij de andere types blijft dan de afsluit dop iets los staan, dus het vullen gebeurt dan langs de schroefdraad en daarna wordt die plug vast gedraaid.
Met wat ik gebruik hoeft dat laatste niet, omdat het een een richting ventiel is wat er in de bol gedraaid wordt.
Groet,
Kees.
Het vullen heb ik samen met dat, andere forumlid samen gedaan.
Op dezelfde manier als, dat de ds en andere types worden gevuld.
Hij wordt opgespannen in een bok.
Bij de andere types blijft dan de afsluit dop iets los staan, dus het vullen gebeurt dan langs de schroefdraad en daarna wordt die plug vast gedraaid.
Met wat ik gebruik hoeft dat laatste niet, omdat het een een richting ventiel is wat er in de bol gedraaid wordt.
Groet,
Kees.
Berichten: 579
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
@Wilc5:
Dat filmpje ken ik ook, maar zoals ik je al eerder schreef vul ik hem op de andere manier.
Het is wel zo, dat je dat met die slang het op de auto kan doen en om die reden, wat makkelijker kan experimenteren met verschillende druk.
Groet,
Kees.
Dat filmpje ken ik ook, maar zoals ik je al eerder schreef vul ik hem op de andere manier.
Het is wel zo, dat je dat met die slang het op de auto kan doen en om die reden, wat makkelijker kan experimenteren met verschillende druk.
Groet,
Kees.
Berichten: 1250
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Helaas ga je niet in op: "Extra gas in de "hoekbollen" maakt het harde systeem soepeler en dat is zeker niet de bedoeling, in elk geval in strijd met de opzet van het systeem."
Voor meer comfort hoef je alleen de middenbollen maar aan te passen.
Voor meer comfort hoef je alleen de middenbollen maar aan te passen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop