C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 jan 2019 01:25
Auto: C5 Break 2.0-16V
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 242000
Kleur: Blauw
Locatie: Heiloo
C5club Rookie
C5club Rookie
Ik vroeg mij af of onder mijn PH2 C5 break van 2007 ook banden met een hoogte van 60 gemonteerd kunnen worden in plaats van de voorgeschreven 55 ?
Deze lijken mij comfortabeler rijden, maar ik lees hier eigenlijk niets over.
Er is mij wel eens verteld dat dit een negatief effect heeft op het bochtengedrag, omdat je (natuurlijk) een hogere 'wang' hebt. Misschien zijn er ervaringen?

En nog een vraagje: ik heb al jaren Vredestein banden, omdat deze zo 'goed' uit de testen komen, maar ik heb nu last van trillingen boven de 120 km/h en ik zou weer graag naar Michelins over willen gaan. Zijn er tips welke banden nu het fijnst rijden bij deze C5? En als het Michelins zijn, welk type zou dan aan te raden zijn? Dank voor jullie tips alvast!!
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
De ph1 had hogere banden, bij 15 inch velgen.
Het was een verademing toen ik onder mijn ph1 break overstapte van 15 inch velgen naar 16 inch met 215/55/16 banden.
Ik raad dát iedereen aan, en niemand het omgekeerde.
Het comfort komt bij een hydropneumaat niet uit de banden maar uit de vering. Hoe hoger de band, hoe minder energie er in de vering terecht komt, hoe onprettiger de auto rijdt.
Zwabberig, onkoersvast, niet fijn. En ja, het onderstel van deze auto verkeerde in perfecte staat.

Ik hou bv ook altijd de banden flink op spanning, bovenkant van het aanbevolen bereik.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 83
Lid geworden op: 03 jan 2007 13:48
Auto: Sedan Excl. EW10A
Opties: Schuifdak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679CJ
Productienummer: 10571
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 123000
Kleur: KTH Gris Thorium
Locatie: Vlaardingen
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Hou het gewoon bij hoogte 55, en neem de laatste generatie Primacy (4+) of laatste generatie CrossClimate (2) als je voor een 4-seizoensband gaat.
Voorgaande generaties Primacy4 en CrossClimate+ zijn mogelijk ook nog te krijgen, tegen lagere kosten; ook die zullen prima voldoen.
Groet, Marco

Voorheen:
Volvo 343 Winner 1.4 aut. 1982
Volvo 340 DL 1.4 aut. 1986
Volvo 440 DL 1.7 aut. 1991
Peugeot 306 ST 1.8i aut. 1995
Citroën ZX 1.8i Aura aut. 1995
Citroën Xantia Break 2.0 16V aut. 2000
Citroën XM Berline 2.1 Turbo D aut. 2000
Citroën C5 Ph1 Break 2.0 16V Excl. aut. 2004
Citroën C3 1.4 16V EGS Caractère 2006
Citroën C5 Ph1 Berline 2.0 16V Diff.2 aut. 2003
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 jan 2019 01:25
Auto: C5 Break 2.0-16V
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 242000
Kleur: Blauw
Locatie: Heiloo
C5club Rookie
C5club Rookie
Dank jullie voor de tips! Ik had al zo'n vermoeden dat ik de originele bandenmaat moet behouden voor met name het weggedrag en de totale beleving.
Ik heb 11 jaar lang DS gereden. Die bandenmaat had geen toevoeging, oftewel dat was wanghoogte 80.
De DS reed fantastisch comfortabel en dat koppelde ik ook met dat stukje ' bandvering'. Er zal wel een beetje effect zijn in de ultra kleine oneffenheden, maar de hoofdzaak zit vast in de vering zelf.

Ik heb al meteen de Michelin Primacy 4+ besteld met nog de tweede band halve prijs (Kwikfit) ;)
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Ja, idd,de kleine oneffenheden vangt de band op.

Het heeft me altijd verbaasd hoe een hogere bandenspanning tot een comfortabeler rijdende auto kan leiden.
Plaats reactie