Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
C5club Fan


Berichten: 52
Lid geworden op: 01 dec 2019 19:42
Auto: C5 Berline 2.0 16v Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
kilometerstand: 200000
Kleur: Zilver grijs metalic
Beste mensen.
Sinds een paar dagen heb ik problemen met mijn stuurbekrachtiging. Smorgens tijdens het wegrijden lijkt hij helemaal niet te werken en gaandeweg lijkt hij het af en toe wel te doen. Omdat ik er vanuit ga dat het een met het hydraulische veersysteem te maken heeft heb ik dit gecontroleerd. Veersysteem werkt probleemloos en kan gewoon in alle hoogtes versteld worden en de pomp werkt dan ook gewoon probleemloos. Het vloeistof nivo staat ook netjes op maximaal waneer de vering op zijn laagste stand staat.
Heeft iemand suggesties waar het probleem kan zitten?
Het gaat om een C5 uit 2005 2.0 16v
Met vriendelijke groet
Sander van Dam.
Sinds een paar dagen heb ik problemen met mijn stuurbekrachtiging. Smorgens tijdens het wegrijden lijkt hij helemaal niet te werken en gaandeweg lijkt hij het af en toe wel te doen. Omdat ik er vanuit ga dat het een met het hydraulische veersysteem te maken heeft heb ik dit gecontroleerd. Veersysteem werkt probleemloos en kan gewoon in alle hoogtes versteld worden en de pomp werkt dan ook gewoon probleemloos. Het vloeistof nivo staat ook netjes op maximaal waneer de vering op zijn laagste stand staat.
Heeft iemand suggesties waar het probleem kan zitten?
Het gaat om een C5 uit 2005 2.0 16v
Met vriendelijke groet
Sander van Dam.
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
De stuurbekrachtiging gebruikt wel dezelfde vloeistof als de vering, maar heeft een aparte pomp.
Doe wordt aangedreven door de multiriem aan de distributiekant van de motor. Ik zou eerst eens kijken of die riem op spanning is.
Doe wordt aangedreven door de multiriem aan de distributiekant van de motor. Ik zou eerst eens kijken of die riem op spanning is.
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
De ph2 2.0 16v heeft een elektrische pomp. Die zit verstopt in de wielkast rechtsvoor.
Ik heb hetzelfde gehad, bij mij bleek er een gaatje gebrand te zijn in de poot van de maximaalzekering, 80a, die onder de bsm zit.
De bsm is zon zekeringkast in de motorruimte.
Daaronder zitten de grote zekeringen.
Een daarvan is voor de stuurbekrachtiging.
Overigens is bij een elektrische pomp een melding in het centrale display te zien. En het stoplampje brandt
Ik heb hetzelfde gehad, bij mij bleek er een gaatje gebrand te zijn in de poot van de maximaalzekering, 80a, die onder de bsm zit.
De bsm is zon zekeringkast in de motorruimte.
Daaronder zitten de grote zekeringen.
Een daarvan is voor de stuurbekrachtiging.
Overigens is bij een elektrische pomp een melding in het centrale display te zien. En het stoplampje brandt
C5club Fan


Berichten: 52
Lid geworden op: 01 dec 2019 19:42
Auto: C5 Berline 2.0 16v Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
kilometerstand: 200000
Kleur: Zilver grijs metalic
Dank voor de antwoorden.
Ik heb vanmiddag even de zekeringen onder de BSM bekeken en die zijn allemaal in orde en zien er netjes uit. Ook gelijk even gemeten of de spanningen doorgegeven worden en dat blijkt bij allemaal het geval.
We voor de zekerheid even wat LDS olie bijgevuld tot maximaal met de vering op de laagste stand maar ook dit helaas zonder het gewenste resultaat.
Mijn vraag is: Maken het veersysteem en het stuursysteem gebruik van het zelfde reservoir en hebben deze systemen beide een eigen pomp ?
En, zit er misschien een druksensor in een van de leidingen van het stuurbekrachtigingssysteem die welling defect kan zijn... en waar kan ik deze dan vinden ?
Nogmaals het veersysteem werk buitengewoon goed en is gewoon in alle standen te verstellen. Uitlezen van het systeem gaf ook geen verdere aanwijzingen want er zaten geen storingen in.
Ik heb morgen de hele dag de tijd om het een en ander onder handen te nemen dus alle info en tips zijn welkom.
Even voor de duidelijkheid, ik ben redelijk bekend met de materie gezien mijn autoverleden waarvan de laatste jaren als technisch specialist bij Peugeot. Alleen nu al weer 15 jaar actief in de motorenbranche bij een Harley-Davidson dealer.
Alvast bedankt voor alle tips en info.
Ik heb vanmiddag even de zekeringen onder de BSM bekeken en die zijn allemaal in orde en zien er netjes uit. Ook gelijk even gemeten of de spanningen doorgegeven worden en dat blijkt bij allemaal het geval.
We voor de zekerheid even wat LDS olie bijgevuld tot maximaal met de vering op de laagste stand maar ook dit helaas zonder het gewenste resultaat.
Mijn vraag is: Maken het veersysteem en het stuursysteem gebruik van het zelfde reservoir en hebben deze systemen beide een eigen pomp ?
En, zit er misschien een druksensor in een van de leidingen van het stuurbekrachtigingssysteem die welling defect kan zijn... en waar kan ik deze dan vinden ?
Nogmaals het veersysteem werk buitengewoon goed en is gewoon in alle standen te verstellen. Uitlezen van het systeem gaf ook geen verdere aanwijzingen want er zaten geen storingen in.
Ik heb morgen de hele dag de tijd om het een en ander onder handen te nemen dus alle info en tips zijn welkom.
Even voor de duidelijkheid, ik ben redelijk bekend met de materie gezien mijn autoverleden waarvan de laatste jaren als technisch specialist bij Peugeot. Alleen nu al weer 15 jaar actief in de motorenbranche bij een Harley-Davidson dealer.
Alvast bedankt voor alle tips en info.
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Als je een lexia hebt kun je de pompmodule uitlezen, gep heet dat daar.
Daar zullen ongetwijfeld storingscodes staan.
Daar zullen ongetwijfeld storingscodes staan.
C5club Fan


Berichten: 52
Lid geworden op: 01 dec 2019 19:42
Auto: C5 Berline 2.0 16v Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
kilometerstand: 200000
Kleur: Zilver grijs metalic
Beste mensen,
Dank voor alle tips.
Uiteindelijk bleek toch de Electronische stuurpomp defect te zijn. Afgelopen maandag deze vervangen en hij stuurt weer zoals het hoort.
Groetjes,
Sander.
Dank voor alle tips.
Uiteindelijk bleek toch de Electronische stuurpomp defect te zijn. Afgelopen maandag deze vervangen en hij stuurt weer zoals het hoort.
Groetjes,
Sander.
