Break repareren of Tourer kiezen?

Peiling eindigde op 24 sep 2022 13:12

Totaal aantal stemmen: 0
Optie 1: Break voor life :smt169 Geen stemmen
">
Optie 2: Tourer: het betere / verstandige alternatief :smt023 Geen stemmen
">
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 dec 2013 19:22
Auto: Break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 608124
Kleur: Beige
Mijn C5 2.2 HDi Break Euro 4 :smt190 met ZF-bak en 675.000 km en nog ietsje meer heeft kuren aan de automatische ZF-bak. Ruilbak (met weinig kilometers) kost incl. montage EUR 1.800,00. Auto is Exclusive uitvoering in mooie zandkleur, leer, stoelverwarming en origineel schuifdak. D-riem komt eraan en voorbanden zijn matig, twee Michelin CrossClimate 2 zijn ook EUR 400,00. Al met al is EUR 2.500,00 zo uitgegeven.

Ik ben zo langzamerhand erg gehecht aan deze auto, mijn partner ziet het heel anders ;) . Maar de trekhaak met kogeldruk van 85 kg (handig voor de fietsendrager voor vier fietsen), de toenemende zeldzaamheid van de C5 type 1/2, de ruimte en de betrouwbaarheid pleiten voor mijn voor behoud.

Maar de rationele lezer verklaart mij natuurlijk voor gek :smt017 . Zal ik dan kiezen voor een type III Tourer Euro 5 in 2.0 of 2.2 HDi uitvoering en 6-bak, een mooi schuifdak achteraf in laten bouwen in de Tourer (óók EUR 2.500,00) en de trekhaak met lagere kogeldruk (maximaal 75 kg, maar de maximale druk varieert enorm per exemplaar) voor lief nemen?

Stemmen mag:

Optie 1: Break voor life :smt169
Optie 2: Tourer: het betere / verstandige alternatief :smt023
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1335
Lid geworden op: 21 mar 2007 13:56
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 267000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: 035
Tsja, 675.000 km, euro4. Die euro 4 diesel kan de komende jaren problemen gaan geven met de milieunazi's. . Opknappen gaat je minimaal 3500 euro kosten, tenzij je zelf vreselijk handig bent. Onderdelen wordt lastiger. Dan misschien toch maar een Tourer met een BlueHdi of zo op de kop zien te tikken.
Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Jemig. Sable de langrune met een nette voorbumper met meegespoten strips en een net rechter voorscherm. Dat wordt slopen :smt190

Lastig dilemma, maar rondom oude diesels sluit wel langzaam het net. Afhankelijk van waar je woont en naartoe moet kan dat een overweging zijn.
Tegelijkertijd zou ik ook geen wonderen verwachten van een nieuwere diesel; alleen 6d temp is op den duur nog redelijk universeel inzetbaar. En in kosten is een Tourer niet bepaald mals.
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 546
Lid geworden op: 14 mei 2019 10:16
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 415.000
Kleur: Grijs aluminium
Hoop geld voor een ander bakkie in een "ouwe bak". Kan dat niet goedkoper?
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
optie 2.
Met bijna 7 ton is het m.i. niet de beste financiële keuze om nog aan een bakwissel te gaan doen.
Als het alleen slijtagedelen waren zoals bandjes was het een ander verhaal. Maar 1800 euro voor een ruilbak. Nou nee, hoe mooi ze ook is.
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 dec 2013 19:22
Auto: Break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 608124
Kleur: Beige
Bak zelf is 500 euro, maar erin zetten is toch wel anderhalve dag werk. Wat vloeistoffen en slanetjes erbij en het is 1.600 euro.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Ik weet niet waar je woont, maar ik ken garages die dat een stuk sneller kunnen.
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 dec 2013 19:22
Auto: Break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 608124
Kleur: Beige
Nimwegen.

GJO? :citrofiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 756
Lid geworden op: 21 mei 2016 16:25
Auto: Citroen C5 Break 2.0i-16V Linge Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
Kleur: EYTC - Gris Orageux
Locatie: 's-Hertogenbosch
Van nieuwamerongen in Veenendaal
Huidige auto's
Citroën C5 Break 2.0-16v Ligne Prestige 2003 (EYTC Gris Orageux) (374.000km)
Citroën C5 Tourer 2.0-16v Exclusive 2008 (KPKD Bleu Mauritius) (143.300km) (Verkocht)

C5 Meet & Drive / Autobedrijf Kees van Nieuwamerongen (Veenendaal)
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 dec 2013 19:22
Auto: Break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 608124
Kleur: Beige
Ik ga tòch voor de volgende ronde: hoop 2025 te halen met andere bak. De emotie heeft het van de ratio gewonnen. Maar dat is wel zo romantisch… :smt203
Plaats reactie