Voor wat 't waard is, ook maar even mijn ervaringen. M'n C5-ervaring is begonnen bij een
C5 ph1 berline uit 2001, 2.0l, handgeschakeld, exclusive uitvoering. Heerlijke auto maar best wat pechgevalletjes.... kapotte hydrauliekpomp, defect slot, defecte vlotter benzinetank, kapotte mengmotor, kapotte portiergreep, defecte synchromesh, krakende portieren en natuurlijk heel vaak "storing uitlaatgas". Heerlijk met de auto gereden, de "vijfde deur" maakte de kofferbak enorm handig en de ervaring binnenin de koets was inderdaad enorm ruimtelijk, zelfs bij afwezigheid van een schuifdak/panodak.
Vervolgens na een leuke
zoektocht een
Ph3 Tourer, 1.6 THP uit 2010, handgeschakeld. Een exclusive uitvoering met nog extra opties erbovenop. Een heel andere rijbeleving achter het stuur, wat mij betreft veel positiever en fijner rijgedrag. Ligt heerlijk op de weg, fijne stille auto. Kofferbak enorm fijn en toch, bij tijd en wijlen past niet alles erin wat je erin wilt hebben... Op de momenten dat de motor goed liep, reed de auto heerlijk. Maar ook bij mij bleek de thp-motor veel aandacht te vragen van de garagist...
Dan overgegaan tot aanschaf van een Volvo XC90 D5 automaat uit 2008. Hoeveel ruimer wil je 't hebben. "King of the road"-gevoel, qua ruimte en motorisering nooit tekort. In de kofferbak (met de stoelen plat) paste zo'n beetje alles wat ik wilde, en de positie achter het stuur was erg ruimtelijk.
In de tussentijd ook nog als tweede auto een Xsara Picasso gehad (bj 2004), 1.8 motor, handgeschakeld. Was geen zuinige auto qua verbruik, en geen geweldig snelle motor. De auto ging er prima vandoor, geen probleem, maar nodigde uit tot rustig rijden. En dat was ook een auto met het gevoel van veel ruimte, zowel achter het stuur als qua bagage (zeker met de stoelen losgehaald deed de auto me wel eens denken aan een klein busje...)
Inmiddels alweer twee jaar eigenaar van (opnieuw) een
Ph3 Tourer, handgeschakeld. Een 2.0Hdi deze keer, uit 2013. Weer een exclusive uitvoering met nog wat extra begeerlijkheden daar bovenop. De auto zit me als gegoten. Ja, het kan ruimer (zoals een Ph1 of Ph2) en ook ik stoot heel af-en-toe bij het instappen m'n hoofd aan de bovenste dakstijl, en dat terwijl ik niet eens zo lang ben. Toen ik bij de proefrit vanuit de XC90 in de C5 stapte, dacht ik "oef wat een kleine binnenruimte". Maar een paar weken later, toen ik een poosje in een kleinere auto reed, dacht ik "oef wat is die C5 groot". Moet daarbij ook opmerken dat de lengte van de Tourer wel lang is hoor, dat merk je in parkeergarages en zo. Anderen die wel eens meerijden vinden de Ph3 zonder uitzondering ruim, luxe en groot (lang). Het scheelt misschien ook dat ik in beide Tourers een pano-dak had/heb, dat geeft natuurlijk het effect van veel licht en ruimte.
Moraal van het verhaal: ervaring in ruimte is toch ook erg persoonlijk en hangt af van wat je gewend bent. Probeer wat exemplaren te vinden om mee te proefrijden, dat geeft je vast veel inzicht. Een C5 Tourer met een 1.8 motor, of met een 1.6 vti of 1.6 thp zou ik persoonlijk zelf links laten liggen. De 1.8 vanwege wat minder power terwijl de Tourer wel zwaar is, en de 1.6 vti/thp vanwege de bekende problemen. Aan de andere kant: volgens mij zijn de eigenaren van een Tourer met 1.8 motor toch steeds tevreden over hun auto. Ik weet trouwens niet 100% zeker of de 1.8 wel als Exclusive is geleverd. Opnieuw als persoonlijke opmerking bedoeld denk ik dat een Ph3 je wel het idee geeft van een modernere auto dan een Ph2. Qua onderhoud krijg ik ook het idee dat een Ph3 iets meer aan onderhoud en vervanging vraagt dan een Ph2. Bekende problemen zijn veerpoten, condensor, raambediening. Lastige keuzes. Hopelijk heb je tijd om je goed te orienteren. Laatste tip: kijk ook eens over de grens (dat bedoel ik letterlijk) voor de aanschaf van een auto: het maakt het aanbod groter en het proces van orienteren en aanschaffen is gewoon erg leuk.....