Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.

C5club Rookie


Berichten: 16
Lid geworden op: 07 feb 2014 23:08
Auto: C5 Berline 1.6 HDI 115 MAN Seduction
Opties: Detectiepack, eMyWay GPS
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2014
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 1
Kleur: Perla Nera Zwart
Locatie: Dilsen-Stokkem
Sinds enige tijd doet mijn airco het niet meer.
Diagnose : Compressor en condenser kapot.
Prijs herstelling 950€
Kunnen die dingen samen stuk gaan en is dit een normale prijs ?
Ik heb 82000 km op de teller, ik vind dat eigenlijk wel snel ?
Diagnose : Compressor en condenser kapot.
Prijs herstelling 950€
Kunnen die dingen samen stuk gaan en is dit een normale prijs ?
Ik heb 82000 km op de teller, ik vind dat eigenlijk wel snel ?
Berichten: 4923
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Een lekke condensor is een veelvoorkomend probleem bij de C5, een defecte pomp komt veel minder voor.
Je kan het beste bij een andere garage langsgaan voor een second-opinion, de pomp veel te snel als defect aangewezen is mijn ervaring.
Je kan het beste bij een andere garage langsgaan voor een second-opinion, de pomp veel te snel als defect aangewezen is mijn ervaring.
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Met Sohail eens ,….
Anders eerst de condensor vervangen en kijken wat het systeem dan doet , dat is sowieso een bekende, zeker bij de C5-3
Anders eerst de condensor vervangen en kijken wat het systeem dan doet , dat is sowieso een bekende, zeker bij de C5-3
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 3069
Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Locatie: Eindhoven
De vraag is ook hoe ze geconstateerd hebben dat beide onderdelen stuk zijn?
Als ze het beide niet meer doen zou ik in eerste instantie denken aan een probleem in de bedrading of stekkers.
Als ze het beide niet meer doen zou ik in eerste instantie denken aan een probleem in de bedrading of stekkers.
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Inderdaad: hoe hebben ze dat geconstateerd?
Als de A/C het niet meer doet begin je met een lektest, dat doe je met droge stikstof. Als het goed is, is daar H2 aan toegevoegd, dan heet dat formeergas.
Daarmee kun je vaststellen waar het lekt.
Maar daarmee kun je niet de compressor testen, of het moet al zijn dat er bij die druktest duidelijke lekkage zit op de compressor as.
De werking van de compressor kun je alleen testen met voldoende koudemiddel in het systeem, maar dat doe je er niet in als de condensor lekt.
Vandaar die vraag: hoe hebben ze dat geconstateerd?
Groet,
JW
Als de A/C het niet meer doet begin je met een lektest, dat doe je met droge stikstof. Als het goed is, is daar H2 aan toegevoegd, dan heet dat formeergas.
Daarmee kun je vaststellen waar het lekt.
Maar daarmee kun je niet de compressor testen, of het moet al zijn dat er bij die druktest duidelijke lekkage zit op de compressor as.
De werking van de compressor kun je alleen testen met voldoende koudemiddel in het systeem, maar dat doe je er niet in als de condensor lekt.
Vandaar die vraag: hoe hebben ze dat geconstateerd?
Groet,
JW
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Als de condensor lek is slaat de pomp natuurlijk niet aan. Vandaar misschien een foute diagnose??
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.

C5club Rookie


Berichten: 16
Lid geworden op: 07 feb 2014 23:08
Auto: C5 Berline 1.6 HDI 115 MAN Seduction
Opties: Detectiepack, eMyWay GPS
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2014
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 1
Kleur: Perla Nera Zwart
Locatie: Dilsen-Stokkem
Bedankt voor jullie antwoorden allemaal.
Wat hij gedaan heeft is het volgende voor zover ik het begrepen heb.....
Airco vacuum getrokken en vastgesteld dat er een lek is.
Dat heb ik zelf kunnen aflezen van het apparaat waarmee hij dat gedaan heeft.
Vacuum was binnen enkele seconden terug weg.
Bedrading ook getest en dat was in orde, heb ik ook gezien.
Dan heeft hij er druk op gezet om het lek op te sporen maar hij heeft nergens wat kunnen vinden.
Hij heeft mij dan laten kijken dat de magneet wat op de compressor zit niet naar binnen slaat en dat daarom de compressor stuk is.
Condensor heb ik niks van gezien.
Dat heeft hij mij gewoon verteld.
Is er misschien ergens een specialist in airco's omgeving Maaseik (B) ?
Nogmaals bedankt !!
Wat hij gedaan heeft is het volgende voor zover ik het begrepen heb.....
Airco vacuum getrokken en vastgesteld dat er een lek is.
Dat heb ik zelf kunnen aflezen van het apparaat waarmee hij dat gedaan heeft.
Vacuum was binnen enkele seconden terug weg.
Bedrading ook getest en dat was in orde, heb ik ook gezien.
Dan heeft hij er druk op gezet om het lek op te sporen maar hij heeft nergens wat kunnen vinden.
Hij heeft mij dan laten kijken dat de magneet wat op de compressor zit niet naar binnen slaat en dat daarom de compressor stuk is.
Condensor heb ik niks van gezien.
Dat heeft hij mij gewoon verteld.
Is er misschien ergens een specialist in airco's omgeving Maaseik (B) ?
Nogmaals bedankt !!

C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Vastgesteld is dat het lekt. Dat doe je overigens met druk, niet met vacuüm.
Dat de magneetkoppeling niet inslaat is het logisch gevolg van het niet halen van de juiste druk. Over de staat van de compressor zegt dat niets.
Oliesporen rondom de as zouden dat wel kunnen zeggen bijvoorbeeld.
Dat de magneetkoppeling niet inslaat is het logisch gevolg van het niet halen van de juiste druk. Over de staat van de compressor zegt dat niets.
Oliesporen rondom de as zouden dat wel kunnen zeggen bijvoorbeeld.
Berichten: 3069
Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Locatie: Eindhoven
Vlakbij maar wel in Nederland zit aircoservice Maastricht:
https://www.autoservicemaastricht.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kun je vanaf 9 juli weer terecht
https://www.autoservicemaastricht.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kun je vanaf 9 juli weer terecht
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline

C5club Die-Hard


Berichten: 534
Lid geworden op: 14 mei 2019 10:16
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 405.000
Kleur: Grijs aluminium
Ik had onlangs ook een airco die niet meer koelde. Heb zelf de condensor vervangen en daarna het systeem laten vullen. Nu werkt de airco weer geweldig. Totale kosten, nissens condensor 112, vullen 64.
De condensor vervangen is een supersimpele klus, dat moet zelfs voor iemand met een halve rechterhand en anderhalve linker nog wel te doen zijn.
Ik heb die condensor vervangen zonder eerst een lektest te laten doen, was een gokje, want het lek had ergens anders kunnen zitten. Maar ik ben een bofkont.
Ik heb een Ph1 met dik drie ton op de klok, de condensor die er in zat was heel broos en er zaten 2 lekken in, een lek en een lekje.
De condensor vervangen is een supersimpele klus, dat moet zelfs voor iemand met een halve rechterhand en anderhalve linker nog wel te doen zijn.
Ik heb die condensor vervangen zonder eerst een lektest te laten doen, was een gokje, want het lek had ergens anders kunnen zitten. Maar ik ben een bofkont.
Ik heb een Ph1 met dik drie ton op de klok, de condensor die er in zat was heel broos en er zaten 2 lekken in, een lek en een lekje.
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Nog even over die magneetkoppeling die niet inslaat: het kan zijn dat alleen de magneetkoppeling kapot is en de rest van de compressor niet. Vaak is die koppeling los te vervangen.
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.

C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Die koppeling wordt niet geactiveerd met een leeg systeem.
Eerst de lekkage verhelpen en dan nog eens testen, anders is er niets van te zeggen.
Ja, het spoeltje doormeten. Maar daarmee weet je nog niet of het werkt.
Eerst de lekkage verhelpen en dan nog eens testen, anders is er niets van te zeggen.
Ja, het spoeltje doormeten. Maar daarmee weet je nog niet of het werkt.

C5club Rookie


Berichten: 16
Lid geworden op: 07 feb 2014 23:08
Auto: C5 Berline 1.6 HDI 115 MAN Seduction
Opties: Detectiepack, eMyWay GPS
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2014
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 1
Kleur: Perla Nera Zwart
Locatie: Dilsen-Stokkem
Hij heeft mij een bericht gestuurd dat hij het systeem getest heeft terwijl het gevuld was.
Ik snap wel niet hoe je dat dan kan testen terwijl het lekt ?
Heel veel dank voor jullie tips !!
Ik snap wel niet hoe je dat dan kan testen terwijl het lekt ?
Heel veel dank voor jullie tips !!
Berichten: 4923
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Als er voldoende druk in het systeem is, dan moet de AC-pomp geactiveerd worden, als dat niet gebeurd dan kan de pomp defect zijn, die conclusie kun je alleen trekken als je nog wat aanvullende testen doet. Te beginnen met uitlezen (foutmeldingen) en handmatig activeren van de pomp (magneetkoppeling), als dit laatste niet lukt dan kan de magneetkoppeling defect zijn, slechte stekker verbinding of kabelbreuk. Het kan ook zijn dat er een beveiliging actief is, motorkoeling heeft prioriteit boven de AC en er zijn voorwaarden waarbij de AC niet inschakelt omzichzelf te beschermen.
Berichten: 1250
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Ik ben nu bezig met het vervangen van de condensor van mijn Type II.WilC5 schreef: De condensor vervangen is een supersimpele klus, dat moet zelfs voor iemand met een halve rechterhand en anderhalve linker nog wel te doen zijn.
Ik lees "De condensor vervangen is een supersimpele klus, dat moet zelfs voor iemand met een halve rechterhand en anderhalve linker nog wel te doen zijn."
Dat herinnerde ik mij ook van de vorige condensors, maar dit is de eerste type II. Kan het zijn, dat hier iets in de weg zit wat bij die andere niet zo was?
Met name aan de rechterzijde (dus niet de bestuurderskant krijg ik hem niet omhoog.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop