Pagina 1 van 1

Olielek

Geplaatst: 16 jun 2022 17:14
door Limburg-C5
Mijn C5 1.6 diesel van 2013 heeft een olielek onder de motor.

Ik heb dit opgemerkt door twee olievlekjes op de beton in onze carport.

Ik ga al vele jaren tot grote tevredenheid bij een merkonafhankelijke garagist die een vermoeden had dat het - gezien de locatie - ofwel de kleppendichting, ofwel de koppakking was.

De kleppendichting is nu onverichterzake vervangen, het lek blijft aanhouden en dus heeft hij het vermoeden - niet zeker - dat het de koppakking betreft, een dure zaak dus... Temeer daar deze garagist zelf geen ingrijpende tussenkomsten meer doet.

Als ik nu informatie opzoek, heb ik geen enkele van de symptomen gekoppeld aan een lekke koppakking (geen witte rook en geen problemen met olie- of koelwaterpeil) al ga ik morgenochtend de oliepeilstok controleren op 'mayonaise' en de koelvloeistof op kleur.

Heeft iemand ervaring met kleine olielekjes onder de motor? Of zijn er mensen die gelijkaardige lekjes hadden bij een kapotte koppakking?

Re: Olielek

Geplaatst: 16 jun 2022 17:22
door jantje1948
Waar precies onder de motor? Ter hoogte van het vliegwiel, ter hoogte van de krukaspoelie of misschien een andere plek?

Edit: Eigenlijk zou de motor goed schoongespoten moeten worden met ontvetter om te zien waar het precies vandaan komt.

Re: Olielek

Geplaatst: 16 jun 2022 17:57
door c5jan
Is het motorolie? Lekt er niet toevallig een verstuiver?

Re: Olielek

Geplaatst: 16 jun 2022 18:03
door willy4
waarschijnlijk , de carter staat ook nog vast met 2 tapeinde en een moer vast aan de kant van het vliegwiel , tapeinde eruit draaien proper maken dichting middel eraan doen en tapeinde er terug indraaien en moer erop.

Re: Olielek

Geplaatst: 16 jun 2022 22:57
door c5maarten
Klopt het dat jij een DV6C diesel motor erin hebt? Zou je eens wat foto's kunnen maken rondom de kleppen deksel?

Deze motoren hebben een probleem dat er vanuit de fabriek te weinig vloeibare pakking tussen de behuizing van de nokkenas in zit, is zelfs een technisch service bulletin van. Dit betekend dat distributie eraf moet, kleppendeksel, nokkenas+ behuizing eraf. Daarna alle pakkingen vernieuwen en weer opbouwen.

Maar eerst de foto's eens beoordelen, daarna kijken we verder.

Re: Olielek

Geplaatst: 17 jun 2022 11:41
door Limburg-C5
Alvast bedankt allemaal voor de eerste antwoorden, ik ga het straks, bij afgekoelde motor allemaal eens bekijken.

Ondertussen ook de raad gekregen het eerst eens te proberen met vloeibare sealer.

Re: Olielek

Geplaatst: 17 jun 2022 23:33
door c5maarten
Gooi aub niets in de olie als zijnde lapmiddel/sealer. Dit brengt meer schade toe dan iets anders.

Re: Olielek

Geplaatst: 18 jun 2022 10:10
door JanSr
c5maarten schreef:Klopt het dat jij een DV6C diesel motor erin hebt? Zou je eens wat foto's kunnen maken rondom de kleppen deksel?

Deze motoren hebben een probleem dat er vanuit de fabriek te weinig vloeibare pakking tussen de behuizing van de nokkenas in zit, is zelfs een technisch service bulletin van. Dit betekend dat distributie eraf moet, kleppendeksel, nokkenas+ behuizing eraf. Daarna alle pakkingen vernieuwen en weer opbouwen.

Maar eerst de foto's eens beoordelen, daarna kijken we verder.
Als ik dat zo lees, is dat hetzelfde probleem als bij de V6 benzine. Daar begint het bij ca 250 k km.
GJO weet daar alles van. Niet iets om aan een goedbedoelende amateur over te laten.

Re: Olielek

Geplaatst: 18 jun 2022 11:40
door C5HDI110
Koppakking kun je zo goed als uitsluiten, is een MLS koppakking, die gaan in principe niet lek, de motor loopt eerder in elkaar.