Distributie riem vervangen C5 automatic 2006
Geplaatst: 10 jun 2022 08:17
Heb recentelijk de distributieriem, waterpomp , span/geleide rol en de riem van dynamo/AC vervangen van mijn C5.
Omdat ik als niet professioneel sleutelaar en volkomen leek op het gebied van citroen toch bepaalde dingen tegenkwam die ik nergens in de berichten of handboek heb gelezen wilde ik dit voor de echt handige knutselaar die het ook eens wil proberen op een rijtje zetten.
Ik had een (goedkoop) distributiesetje gekocht, geschikt voor (bijna)alle Citroëns gekocht, weggegooid geld want helemaal niets was bruikbaar.
Tevens had ik Hayens Manual, voor alle typen C5 van 2001 tot 2008 aangeschaft. Mijn type distributie staat er niet in. Ja een korte vermelding dat er ook typen waren met 1 centrale bout, maar voor de rest moest je het maar uitzoeken.
Ik heb tevens een Alfa 155 Q4, een Lancia Delta Integrale met een Alfa uiterlijk, en ik dacht dat dit het summum van sleutel onvriendelijkheid was, maar de C5 steek hem wat de distributie betreft naar de kroon. Bij de Alfa zie je het zitten maar kom je er zonder de halve motor te demonteren niet bij, bij de C5 zie het niet eens zitten en doe sommige je dingen op de tast.
Voorbereiding; Wat heb je absoluut nodig:
1 De blokkeerpen voor de krukas poelie. LET OP: het door mij aangekochte niet origineel Citroën,
moest ik eerst langs de slijptol halen voordat hij paste. (Tip van een vriendelijke garagist)
2 Een boortje 5 MM, voor de blokkade van de poel van de uitlaat nokkenas. ene past perfect, de
andere moet ook eerst langs de slijptol
3 Sterke dop 22 MM en bijbehorende stangen voor de krukas poelie, die had ik al voor de Alfa.
4 LET OP: check of de inlaatnokkenas geblokkeerd kan worden, de mijne kan het niet en kijk of er
merktekens op staan, meestal in witte verfstrepen op poelie en kap. Zo niet breng ze dan eerst
aan door gebruik te maken van blokkeerpennen(boortje) van de krukas en uitlaatpoelie, voordat
je wat loshaalt. Als je dat vergeet moet je hem volledig handmatig gaan afstellen.
5 Voor het loshalen van de bovenste kap heb een los 4 MM inbus sleuteltje. Het korte eind moet
nog iets korter gemaakt worden, want anders kom je er niet bij. Waarom daar b.v. niet boutjes
met een platte kop zijn ontworpen, dan je er in ieder geval met een steek/ringsleutel bij is mij
een raadsel.
( Ik had dat "opgelost" door de motorsteun te verwijderen)
6 LET OP; Voor het loshalen van de waterpomp heb je een dop torax E7 nodig.
Ben ik nergens tegengekomen, en moest ik horen van de dezelfde garagist.
Topper die man.
7 Het aanhaalmoment van de krukas poelie heb ik wel op het forum kunnen vinden.
50 NM en daarna 180 graden doordraaien, en daar heb je sterke spullen voor nodig.
Zie 3 en dan ook nog met een verlengbuis erop.
Ik kon het werkplaats boek volgen tot aan de distributie zelf. Mijn exemplaar heeft op de krukas poelie 1 centrale bout en een blinde poelie, geen gaten voor een pen. De inlaat poelie heeft geen gat voor een pen en is dikker dan de plaatje in het manual, zal denk ik een soort Vanos bevatten.
Plaats van de blokkeerpen van de krukas zit boven de aandrijfas tegen de bak. Hij zit diep verscholen, het is even zoeken en welhaast onbereikbaar. Op de blokkeerpen had ik een stukje tuinslang gemaakt en dat ging een stuk beter.
Het loshalen van die ene centrale krukasbout ging vrij makkelijk, ik kan me niet voorstellen dat die op de juiste was vastgezet.
Het aanhalen van die bout was spannend omdat ik op ergens had gelezen dat die afbrak bij iemand. Maar met verlenging kon ik hem toch 180 graden verder krijgen en het bleef heel.
Ik heb verschillende keren mogen lezen en van de garagist vernomen dat de blokkeerpen van de krukaspoelie niet mag worden gebruikt worden bij het vastzetten. Maar op mijn vraag hoe ik dan de bout moest vastzetten bij een AUTOMAAT bleef hij het antwoord schuldig.
Goed of fout ik heb hem er wel voor gebruikt en dat ging prima.
Waterpomp, na verwijdering hitteschild 8 MM en (verlengde) moeren, ik dacht 13 MM, je kan ze amper zien, laat staan erbij komen, staat er in het manual "verwijder de pomp. Dat gaat dus niet want de tapeinden zitten er nog in. En die kan je er met een dop torax E7, op het eindstukje, uitdraaien. Nergens tegengekomen of gelezen, maar zonder deze wetenschap loop je letterlijk vast.
En de tapeinden eruit dan trek je hem er zo vanaf. De waterslang zit er "koud" in, voor de zekerheid heb ik er in de waterpomp toch maar ouderwetse (bruine) bloeibare pakking ingesmeerd.
Note: gelet op de klaarblijkelijk vele uitvoeringen van de distributie durf ik niet met 100 % zekerheid te zeggen of alle door mij genoemde maten van sleutels en moeren ook voor uw C5 zal gelden, maar het is in ieder geval een richtlijn.
Als je alles weet, met het handboek erbij de juiste spullen is het te doen, maar is toch een hele klus die ik de niet geoefende huis/tuin/keuken sleutelaar niet zonder meer zou aanraden.
Omdat ik als niet professioneel sleutelaar en volkomen leek op het gebied van citroen toch bepaalde dingen tegenkwam die ik nergens in de berichten of handboek heb gelezen wilde ik dit voor de echt handige knutselaar die het ook eens wil proberen op een rijtje zetten.
Ik had een (goedkoop) distributiesetje gekocht, geschikt voor (bijna)alle Citroëns gekocht, weggegooid geld want helemaal niets was bruikbaar.
Tevens had ik Hayens Manual, voor alle typen C5 van 2001 tot 2008 aangeschaft. Mijn type distributie staat er niet in. Ja een korte vermelding dat er ook typen waren met 1 centrale bout, maar voor de rest moest je het maar uitzoeken.
Ik heb tevens een Alfa 155 Q4, een Lancia Delta Integrale met een Alfa uiterlijk, en ik dacht dat dit het summum van sleutel onvriendelijkheid was, maar de C5 steek hem wat de distributie betreft naar de kroon. Bij de Alfa zie je het zitten maar kom je er zonder de halve motor te demonteren niet bij, bij de C5 zie het niet eens zitten en doe sommige je dingen op de tast.
Voorbereiding; Wat heb je absoluut nodig:
1 De blokkeerpen voor de krukas poelie. LET OP: het door mij aangekochte niet origineel Citroën,
moest ik eerst langs de slijptol halen voordat hij paste. (Tip van een vriendelijke garagist)
2 Een boortje 5 MM, voor de blokkade van de poel van de uitlaat nokkenas. ene past perfect, de
andere moet ook eerst langs de slijptol
3 Sterke dop 22 MM en bijbehorende stangen voor de krukas poelie, die had ik al voor de Alfa.
4 LET OP: check of de inlaatnokkenas geblokkeerd kan worden, de mijne kan het niet en kijk of er
merktekens op staan, meestal in witte verfstrepen op poelie en kap. Zo niet breng ze dan eerst
aan door gebruik te maken van blokkeerpennen(boortje) van de krukas en uitlaatpoelie, voordat
je wat loshaalt. Als je dat vergeet moet je hem volledig handmatig gaan afstellen.
5 Voor het loshalen van de bovenste kap heb een los 4 MM inbus sleuteltje. Het korte eind moet
nog iets korter gemaakt worden, want anders kom je er niet bij. Waarom daar b.v. niet boutjes
met een platte kop zijn ontworpen, dan je er in ieder geval met een steek/ringsleutel bij is mij
een raadsel.
( Ik had dat "opgelost" door de motorsteun te verwijderen)
6 LET OP; Voor het loshalen van de waterpomp heb je een dop torax E7 nodig.
Ben ik nergens tegengekomen, en moest ik horen van de dezelfde garagist.
Topper die man.
7 Het aanhaalmoment van de krukas poelie heb ik wel op het forum kunnen vinden.
50 NM en daarna 180 graden doordraaien, en daar heb je sterke spullen voor nodig.
Zie 3 en dan ook nog met een verlengbuis erop.
Ik kon het werkplaats boek volgen tot aan de distributie zelf. Mijn exemplaar heeft op de krukas poelie 1 centrale bout en een blinde poelie, geen gaten voor een pen. De inlaat poelie heeft geen gat voor een pen en is dikker dan de plaatje in het manual, zal denk ik een soort Vanos bevatten.
Plaats van de blokkeerpen van de krukas zit boven de aandrijfas tegen de bak. Hij zit diep verscholen, het is even zoeken en welhaast onbereikbaar. Op de blokkeerpen had ik een stukje tuinslang gemaakt en dat ging een stuk beter.
Het loshalen van die ene centrale krukasbout ging vrij makkelijk, ik kan me niet voorstellen dat die op de juiste was vastgezet.
Het aanhalen van die bout was spannend omdat ik op ergens had gelezen dat die afbrak bij iemand. Maar met verlenging kon ik hem toch 180 graden verder krijgen en het bleef heel.
Ik heb verschillende keren mogen lezen en van de garagist vernomen dat de blokkeerpen van de krukaspoelie niet mag worden gebruikt worden bij het vastzetten. Maar op mijn vraag hoe ik dan de bout moest vastzetten bij een AUTOMAAT bleef hij het antwoord schuldig.
Goed of fout ik heb hem er wel voor gebruikt en dat ging prima.
Waterpomp, na verwijdering hitteschild 8 MM en (verlengde) moeren, ik dacht 13 MM, je kan ze amper zien, laat staan erbij komen, staat er in het manual "verwijder de pomp. Dat gaat dus niet want de tapeinden zitten er nog in. En die kan je er met een dop torax E7, op het eindstukje, uitdraaien. Nergens tegengekomen of gelezen, maar zonder deze wetenschap loop je letterlijk vast.
En de tapeinden eruit dan trek je hem er zo vanaf. De waterslang zit er "koud" in, voor de zekerheid heb ik er in de waterpomp toch maar ouderwetse (bruine) bloeibare pakking ingesmeerd.
Note: gelet op de klaarblijkelijk vele uitvoeringen van de distributie durf ik niet met 100 % zekerheid te zeggen of alle door mij genoemde maten van sleutels en moeren ook voor uw C5 zal gelden, maar het is in ieder geval een richtlijn.
Als je alles weet, met het handboek erbij de juiste spullen is het te doen, maar is toch een hele klus die ik de niet geoefende huis/tuin/keuken sleutelaar niet zonder meer zou aanraden.