C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 sep 2015 14:39
Auto: C5 Break exlusive, 2.2 125kw
Opties: Ontelbaar, zelfs panorama.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
Kleur: zwart
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Goededag allen,

Ik heb sinds een paar dagen dat mijn 2.2 16V hdif bi turbo 2 a 3x even stottert vanaf 4000 tpm.
Ik heb een beetje nattigheid gezien op de meest rechtse verstuiver, deze lekt een heel klein beetje. Niet overmatig. Maar toch..
Ik dacht misschien brandstoffilter dus maar vervangen, geen resultaat.
De diesel rijdt voor de rest zeer soepel, bij klein beetje gas, 1 cm gaspedaal ingedrukt trekt hij op zijn gemak naar de 4000 tpm.
Als ik dan vol geef dan voel ik de stotter erin komen.
Normaal ging dit makkelijk, ik doe dit niet te vaak trouwens.
Ik heb geprobeert uit te lezen met lexia maar de verstuivers geven alle 4 precies 0.003 aan. Geen dialoog denk ik.
Ik zie geen rook, ruik geen stinkende uitlaat gas, en loopt stationair ook normaal.
Iemand misschien een idee om ook even te controleren?
Ik heb ook geen foutcodes, alles staat op nee.
Ik hoor het graag..
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4923
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Je ben goed bezig met uitlezen :smt023
Dat je geen storingen vindt met uitlezen, wil nog niet zeggen dat er geen storing is, als een bepaalde vreemde gebeurtenis niet is geprogrammeerd om te melden, dan zal de Lexia dat niet melden.
Het word nu een kwestie van al dan niet rijdend uitlezen van de gegevens, zoals temperaturen, drukken, etc. en kijken of er iets afwijkt.

Laatst een 1007 gefixt die niet wilde starten, geen enkele foutmelding, lang verhaal kort, uiteindelijk zag ik in de BSI staan, ECU niet vrijgegeven.
Sleutel uitgelezen met een ander apparaatje, storing chip, bleek er geen chip in te zitten :lol:
Om maar aan te geven dat je soms goed moet zoeken in de uitgelezen waarden.
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 sep 2015 14:39
Auto: C5 Break exlusive, 2.2 125kw
Opties: Ontelbaar, zelfs panorama.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
Kleur: zwart
Ja kan een flinke zoektocht worden.
Ik laat even door een specialist de verstuivers uitlezen.
Ik vermoed dat 1 ervan een gaatje heeft dicht zitten.
Of kwaliteit diesel...
Door de hoge prijzen wil je toch zo min mogelijk betalen voor je liters.
Gebruikersavatar
H_H
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3069
Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Locatie: Eindhoven
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
EGR klep? zijn er ook een emissiestoringen opgeslagen geweest?
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 sep 2015 14:39
Auto: C5 Break exlusive, 2.2 125kw
Opties: Ontelbaar, zelfs panorama.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
Kleur: zwart
Nee gelukkig niet, geen storingen gehad. Met uitlezen geeft hij alleen storing radio en gloei bougies.
Misschien compressie verlies op een cilinder door kapot brandplaatje ?
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4923
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Als de gloeibougies het niet doen, dan regenereert het roetfilter niet en raakt op den duur verstopt, je krijgt dan teveel tegendruk.
Drukverschil over het roetfilter kun je uitlezen, en om de hoeveel km er gemiddeld geregenereerd is (laatste 5 regenraties).

Premium diesel is erg belangrijk voor een HDI, de verstuivers vinden de biodiesel in goedkope diesel niet lekker, in NL is het 10%, in Scandinavie is het nog veel meer zelfs 20% dacht ik, mijn C5 HDI vond dat niet lekker.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
iets in de tank doen , om de verstuivers te reinigen.
Forte heeft daar een goed produkt voor.
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 sep 2015 14:39
Auto: C5 Break exlusive, 2.2 125kw
Opties: Ontelbaar, zelfs panorama.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
Kleur: zwart
De Hdif schijnt wel te regeneren, vandaag nog even uitgelezen en stond op 9%.
Ik denk door de rit gisteravond.
Ik heb de citroen gekocht met kapotte voorgloeiers en heb nu 60.000 km mee gereden en eigelijk geen problemen gehad met de roetfilter.
De citroen is door citroen dealer onderhouden geweest, alles wat ik vernieuwd heb (normale slijtage ) stond citroen op, zelfs me accu nu is nog van citroen.
Ik weet niet hoe ik zelf kan controleren of de filter nog orgineel is of ooit is vervangen.
Het valt me wel op dat ik soms in de auto een diesel lucht ruik, beetje warme diesel lucht.
Ik denk zelf dat ik het ergens bij de verstuivers moet gaan zoeken, bij de meest linkse verstuiver lag een beetje natte zwarte diesel olie, weg geblazen met lucht compressor en morgen maar weer controleren.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Ik denk zelf dat ik het ergens bij de verstuivers moet gaan zoeken, bij de meest linkse verstuiver lag een beetje natte zwarte diesel olie, weg geblazen met lucht compressor en morgen maar weer controleren.
dat komt omdat de verstuiver niet vast genoeg staat , daardoor is hij beginnen lekken en komt er een soort pek rond de verstuiver te komen.
alles proper maken een nieuw brandplaatje eronder en vast zetten , na wat km de verstuiver terug natrekken.
en wat ik eerder geschreven heb , iets bij de brandstof voegen om de verstuiver te kuisen , de verstuivers worden vuil door de bio vloeistof dat ook al eerder is vermeld.
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 sep 2015 14:39
Auto: C5 Break exlusive, 2.2 125kw
Opties: Ontelbaar, zelfs panorama.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
Kleur: zwart
Verstuiver reiniger wordt morgen bij de diesel toe gevoegd willy.
Ik probeer het hele flesje direct in me filter te gieten dan werkt het wat directer, ervaring mee met me 2.0 hdi.
Deze 2.2 heeft een dichte filterhuis, even kijken hoe ik het erin krijgt.
En brandplaatjes zijn besteld.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
best is de verstuiver eruit halen als de motor goed warm is , de verstuiver kan heel vast zitten.
de verstuiver enkele malen natrekken , het is een dikke koperen rondel die word ingedrukt door de hitte , waardoor de verstuiver los komt te zitten.
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 sep 2015 14:39
Auto: C5 Break exlusive, 2.2 125kw
Opties: Ontelbaar, zelfs panorama.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
Kleur: zwart
Ik heb vandaag liqui moly purge besteld, slang en klein filtertje erbij.
Op youtube filmpjes gezien met goed resultaat dus ben benieuwd !
Verstuivers kan nog wel even wachten, vandaag nog even gekeken maar zijn nog droog rond om.
Ik denk dat ik een trekker nodig heb om de verstuivers te verwijderen, zit geen ruimte tussen om met een steeksleutel de verstuiver te bewegen en gelijk omhoog te trekken.
Prachtig blok om te zien maar om te sleutelen aan dit blok moet je er de tijd voor nemen en er zin in hebben...
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 sep 2015 14:39
Auto: C5 Break exlusive, 2.2 125kw
Opties: Ontelbaar, zelfs panorama.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
Kleur: zwart
Klein update'tje..

Vandaag de verstuivers gespoeld met 500 ml purdge, warempel wat een super medicijn om je verstuivers te cleanen.
En ik merk dat de motor ( nog ) soepeler rijdt en de motor stiller is geworden.
Het viel me wel op dat bij het doorverbinden van de aanvoer en retour van diesel naar de motor er geen diesel door de transparente slang liep, van de opvoerpomp in me tank.
Er klinkt ook geen gezoem wanneer de motor draait..
Vreemd..
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 sep 2015 14:39
Auto: C5 Break exlusive, 2.2 125kw
Opties: Ontelbaar, zelfs panorama.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
Kleur: zwart
Te vroeg gejuigt , nog haperend inhouden.
Bij 200 km p/u voel je dat de motor weg zakt, en dan weer inkomt.
Ik probeer vandaag de regeratie te activeren met de lexia, helaas heeft me accu laptop het begeven en kan ook niet rijdend uitlezen.
Die pomp in me tank zit me dwars, beetje vreemd dat deze niet werkt bij stationair draaien van de motor.
Met activeren met de lexia werkt deze wel.
Je hoort geen gezoem maar meer een ratel.
Heel anders dan mijn 2.0 hdi.
Weet iemand of je bij de 2.2 173 pk ook de egr kan afdoppen om te kijken of dat effect heeft met het rij gedrag ?
Of kan uitschakelen met de lexia ?
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 sep 2015 14:39
Auto: C5 Break exlusive, 2.2 125kw
Opties: Ontelbaar, zelfs panorama.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
Kleur: zwart
C5hdi110 en willy bedank voor het meedenken en voor de tips voor mogelijke oplossing van het inhoud probleem.
Het probleem is opgelost...
Bij het verwijderen van de pomp uit de tank zag ik veel rommel en grijs witte smurrie erin liggen, bacterie misschien ?
De filter zat verstopt met een soort zwarte watten, waar dat vandaan komt is mij een raadsel.
In ieder geval de 2.2 rijdt weer zoals ik gewend ben.
Plaats reactie