C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 mar 2022 20:38
Auto: C5 Sedan - Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2016
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 64000
Kleur: Blauw
Sinds augustus 2019 ben ik eigenaar van een C5 X7 Exclusive. Het is een 2.0 BlueHDI van 2016 met ondertussen 64 000 km. Sinds een aantal maanden merk ik dat de vering steeds harder wordt. De laatste weken is het zelfs onhoudbaar geworden en stuiter ik over de kleinste oneffenheden.

Ik ben naar de citroën dealer geweest om dit te laten nakijken. Na een korte rit met mijn auto was het verdict "veerbollen versleten". De offerte voor het vervangen van de 6 veerbollen en nieuwe LDS vloeistof zou uitkomen op €1800 :o . Gezien ik dat enorm duur vind heb ik de herstelling niet laten uitvoeren door de dealer.

Na wat speurwerk ben ik hier op dit forum heel wat draadjes over veerbollen vervangen en comfortbollen tegengekomen. Echter zie ik op den duur door de bomen het bos niet meer en vroeg ik me af of iemand mij een duidelijk stappenplan kan bezorgen.

Zoals ik het in mijn hoofd heb:
- Auto op hoogste stand en veerbollen 1/8 losdraaien (welk gereedschap kan ik hiervoor best gebruiken?)
- Auto op laagste stand en drukloos maken met lexia/diagbox (welke raden jullie aan? Chinese namaak via ali expres een optie?)
- Bollen losschroeven en nieuwe bollen steken.

Als bollen heb ik deze: voor:https://ruijgrok.parts/C5-iii-veerbol-voorzijde-9043000 + achter: https://ruijgrok.parts/C5-iii-veerbol-a ... de-9070196" onclick="window.open(this.href);return false;
Iemand hier al ervaring mee?

I.v.m. de lexia weet ik niet welke te kopen, want als ik online wat rondkijk zie ik dat dit meestal nogal wat problemen kan geven omdat de software niet werkt of niet compatibel is met windows 11.

Ik zou nu enkel de bollen aan de wielen willen vervangen (4 stuks dus). Ik weet dat ik er nog 2 extra zijn, maar volgens de citroën dealer is het waarschijnlijker dat het probleem bij de bollen aan de wielen zit.

Alvast bedankt om mij op het goede pad te zetten! Het is een leuke auto die zeker nog veel km's verder kan, maar de harde vering is voor mij een reden om de auto weg te doen.
Ik zou dit euvel dus graag op een betaalbare manier verhelpen.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Zo weinig kilometers en dan al iets met de veerbollen?
Is dat normaal voor een ph3/x7?
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1335
Lid geworden op: 21 mar 2007 13:56
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 267000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: 035
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Zeker niet normaal. De mijne zitten er nu 217.000 km onder, hoogstens op korte richels wat harder aan het worden. Voor die 1800 euro kunnen ze wel 2 auto's doen denk ik zo.
Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 595
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
@Mattias_1990:
Lees mijn draadje over het vervangen van de tussenbol aan de voorzijde.
Ik weet niet, waar deze bij jouw auto zit, maar bij de V6 die ik nu heb zit hij rechtsvoor in de wielkuip.
Bij jouw denk ik links onder tegen het schutbord.
De veerbollen van de firma Ruygrok zijn prima en veel goedkoper, gemiddeld zo'n 60 Euro/stuk incl. btw.
Verder maakt het veel uit qua veer gedrag hoe de kwaliteit juist van de tussenbollen zijn.
Het is ook vreemd, dat de dealer de tussenbol voor niet mee telt, want in totaal heb je er 7.
Waarschijnlijk omdat citroen voorschrijft, dat het voorste subframe weg moet voor deze handeling, maar nogmaals lees mijn draadje daarover.
Over de Lexia, de chinees werkt prima, maar het beste is om deze onder Windows7/32bit te installeren.
Het drukloos maken kan eventueel ook anders, op de veerpoot rechtsvoor en het tussenblok achter zit een nippel, als je hem in de onderste stand zet kun je de rest v.d. druk hiermee laten wegvloeien, uiteraard met een slangetje erop en LANGZAAM openen.
Daarnaast kan die nippel achter vast gerot zitten, dus erg voorzichtig, ander als het afbreekt heb je een probleem.
Als laatste als je klaar bent en LDS gaat controleren/bijvullen, dit MOET in de onderste stand en drukloos gebeuren, maar ook daar kun je info hier op het forum vinden.
Succes,
Kees.
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 mar 2022 20:38
Auto: C5 Sedan - Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2016
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 64000
Kleur: Blauw
@C5Jan: Nee, dit lijkt mij zeker ook niet normaal om na 60 000 km al een stugge vering te hebben... Ik zou toch zeker verwachten dat zo'n veerbollen minsten 150 000 km meegaan.

@Kees05: Kan jij mij een lexia/diagbox aanraden? Dan bestel ik deze meteen.
Ik was eigenlijk van plan om in eerste instantie enkel de 4 hoekbollen te vervangen. Of is dit geen goed idee?
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 595
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
@mattias:
https://m.aliexpress.com/store/515743?t ... lestoreNew" onclick="window.open(this.href);return false;
Bij deze heb ik hem besteld, de fullchip versie, met de enkele kabel waar de OBD2 blauwe stekker aan zit, dus niet die uitvoering met eerst een ronde stekker.
Over de bollen, juist de tussen bollen zorgen voor het zachte veer karakter.
UITERAARD wel in samenwerking met de hoekbollen, maar stel, dat de tussen bollen slecht zijn, dan gedraagt hij zich, alsof hij constant in de sport stand staat.
Nog wel een andere vraag, is er misschien iets anders aan de hand, waardoor de tussenbollen niet meedoen, dus uitgeschakeld staan door een storing.
Groet,
Kees.
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 jan 2019 20:05
Auto: C5 break exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 230000
Kleur: grijs
C5club Newbie
C5club Newbie
Al naar het LDS olie niveau gekeken ?
Mijn pas gekochte C5 X7 2008, 230000 Km, kreeg bij de aankoop keuring de opmerking "Veert stug en hard, lekke of defecte veerbollen ?"
De veerpoot LV lekt, dus mijn gedachte was te weinig olie, dat bleek een goede gok, er ging ruim een liter bij, nu veert hij weer prima.

Wel volgens de boeren methode gedaan.

Start de motor en zet de vering in de laagste stand, vul nu bij tot in het gaasje in de vul opening de olie net zichtbaar is.

Breng de vering nu in de hoogste stand en daarna weer in de laagste, vul zo nodig nog bij.

Zet nu eerst de vering in de normale stand voor je de dop weer op het reservoir draait.

Ook boeren logica, gebruik de originele Total FLUIDE LDS, is ook een stuk goedkoper dan de niet originele van MPM of EUROL.

Geen garantie ;)
Opel kadett A sedan, Simca 1501 sedan, Opel record B Caravan (break), Citroën 2CV4 bestel, Opel commodore B coupe, Leyland princess 2200, Mazda 626 break, Mercedes 250T, Mercedes 280 TE,
Daimler 12 cyl, 4 x Volvo 66, Volvo 343, 2 x Volvo 244, Volvo 740 break, Saab 9000, Volvo 850, 2 x Volvo V70, Volvo XC90, Citroën C5 2004 break en nu Citroën C5 tourer 2008 X7
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1035
Lid geworden op: 18 nov 2008 20:58
Auto: C5 tourer V6 HDI Biturbo Exclusive 3.0
Opties: Vollausstattung
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 195002,09
Kleur: grjis
Locatie: Heede /Ems Dld
Ik heb ook nog een veerbollen vraag.
Hebben de bollen een levensduur? van km b.v. Ik sta nu op 360.000.(de auto dus)
En hebben versleten bollen invloed op de wagen hoogte?
Zijn tevens de bollen van een X7 na te vullen? En waar dan?
7 nwe bollen is bijna 700€ met meneer BTW inbegrepen bij ruijrok parts.
Grüß
De ergernis over de slechte kwaliteit duurt voort als de vreugde over de lage prijs al is verdwenen.
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Gebruikersavatar
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Frans, ik denk dat leeftijd meer bepalend is dan het aantal km's. De vering wordt harder omdat de stikstof langzaam maar zeker door de membranen heen naar buiten diffundeert. Vergeleken bij de DS en CX denk ik dat dat bij een C5 al een stuk beter is. Vanwege die diffusie is er dus gekozen voor stikstof, dat heeft grotere moleculen dan zuurstof.
Wat betreft vullen: bel eens naar chyparse in Almere. Die zijn specialist op dit gebied.
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
@ Frans,

De vulling van de bollen heeft geen invloed op de hoogte van de auto.
Die wordt door de sensoren bepaald en vervolgens door de veercomputer in samenspel met de HD-pomp gecorrigeerd.

En navullen van de C5 bollen gaat helaas niet.
Als ze na meting teveel van hun druk kwijtgeraakt blijken te hebben, zullen er andere op moeten als je de vering te hard vindt.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Is al uitgesloten dat de stugheid door andere oorzaken dan veerbollen wordt veroorzaakt?
Kenmerkend voor lege bollen is de korte veerweg. Die wél soepel hoort te verlopen.
Een defecte veerpoot geeft bijvoorbeeld stugheid over het hele spectrum.
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 mar 2022 20:38
Auto: C5 Sedan - Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2016
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 64000
Kleur: Blauw
@Kees05: Ik heb zojuist de lexia besteld. Als ik deze aan de praat krijg zal ik zelf al eens proberen uit te lezen of ik iets fout kan vinden.
Er is wel een duidelijk verschil tussen gewoon en "sportmodus". In de sportmodus valt niet met de auto te rijden, lijkt wel betonnen vering dan. Dus ik zou denken dat de middenbollen nog wel goed zijn, omdat zij zorgen voor de hardere vering in sportstand?

@carelv: LDS niveau al nagekeken op de manier die jij hieronder beschrijft. LDS is op niveau en ik kan geen lekkages vaststellen aan de bollen.

@C5jan: De citroën dealer was er na 100 meter al van overtuigd dat het de bollen waren, dus daarom ga ik daar ook van uit.
Hoe kan ik een defecte veerpoot controleren dan? Controleren op lekkages?
Als ik de auto op de 4 hoeken induw merk ik dat er veel weerstand is, enkel de passagierszijde achteraan gaat soepel en deint zelfs een beetje na.
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 jan 2019 20:05
Auto: C5 break exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 230000
Kleur: grijs
C5club Newbie
C5club Newbie
Mijn auto deint LV ook na, vermoedelijk door de lekkende veerpoot. Maar na bijvullen van de olie, veert de auto weer goed.
De veerpoten zitten in de wielkasten, een lek is duidelijk te herkennen aan een vochtige rand rondom de bus.

Maar als je een lekkende veerpoot hebt, dan had je dat, naar mijn idee, ook moeten merken in de olie stand.

De veerbollen zijn, zoals jantje1948 hierboven stelt, gevuld met stikstof, dus als ze al lekken, dan zie je dat niet.

De olie(druk) wordt gebruikt in de veerpoten naar ik begrijp.

Los daarvan is het uitermate onwaarschijnlijk dat meerdere veerbollen in een paar maanden tijd lek of defect raken.

Aangezien je vering in een paar weken tijd snel achteruit gegaan is, kan de veerpoot RA (rechts achter, passagierszijde) het probleem zijn, maar ik weet niet of ze ook defect raken zonder te lekken.

Staat de wagen wel op de juiste hoogte bij alle vier de wielen (ruwweg 71 tot 73 cm van straat naar het hoogste punt in de wielkast boog, bij draaiende motor, veer stand normaal).

Slaat de pomp wel na korte tijd af als de auto de hoogte instelt ?

Voor zover ik weet, tapt de stuur bekrachtiging uit het zelfde vaatje olie, maar of dit invloed kan hebben op de vering ??????

Geen oplossing maar misschien helpt dit een beetje bij je beeldvorming van het probleem.
Opel kadett A sedan, Simca 1501 sedan, Opel record B Caravan (break), Citroën 2CV4 bestel, Opel commodore B coupe, Leyland princess 2200, Mazda 626 break, Mercedes 250T, Mercedes 280 TE,
Daimler 12 cyl, 4 x Volvo 66, Volvo 343, 2 x Volvo 244, Volvo 740 break, Saab 9000, Volvo 850, 2 x Volvo V70, Volvo XC90, Citroën C5 2004 break en nu Citroën C5 tourer 2008 X7
Gebruikersavatar
H_H
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3069
Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Locatie: Eindhoven
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Maar het gaat hier niet over “nadeinen” maar juist over een stugge vering.
Dat wordt meestal veroorzaakt door een kapotte veerbol maar in dit geval is dat onwaarschijnlijk gezien de kilometrage.

Ik vraag me af of er wel de juiste olie in zit? Misschien is er ooit LHM in gedaan?
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
Gebruikersavatar
Ron
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 38
Lid geworden op: 19 jul 2013 20:55
Auto: C5 Aircross
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2025
Energielabel: D
Phase: C5 Aircross
Organummer: 17167
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 8000
Kleur: Platinum gris
Locatie: Amstelveen
Dit zijn mijn bevindingen toen de auto 8 jaar oud was en 130000km. had gereden.

Achter veerbollen:
L stuk
R van 40 Bar teruggelopen naar 30 Bar

Achter stugbollen:
L van 44 Bar niet teruggelopen
R stuk

Voorveerbollen:
L van 50 Bar teruggelopen naar 45 Bar
R van 50 Bar teruggelopen naar 45 Bar

Ik heb toen alle bollen vervangen door IFHS bollen.
Behalve de voor stugbol voor omdat ik er tegenop zag deze te demonteren.
Een paar maanden geleden heb ik dat met behulp van Kees toch gedaan.

De bol had nog een druk van 58 Bar ipv 70 Bar. en deze vervangen.
De rest van de bollen, na 4 jaar, ook weer gecontroleerd, de auto heeft inmiddels 200000 km. gereden
Voorveerbollen teruggelopen van 50 naar 45 Bar
Achterveerbollen teruggelopen van 40 naar 35 bar
Achterstugbol van 44 naar 40

De bollen lopen dus wel degelijk terug.
Ik heb niet veel verschil kunnen bemerken tussen de originele en de IFHS bollen

Groet, Ron
Plaats reactie