Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Berichten: 1250
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Na een reeks tanks zonder enige hapering kwam het verschijnsel plotseling weer te voorschijn.
Zie viewtopic.php?f=5&t=22525&start=315" onclick="window.open(this.href);return false;
De enige verklaring die ik kan bedenken is, dat vorige week de accu bezweek.
Een paar dagen na het installeren van de nieuwe begon het gedonder.
De storingen waren zoals vanouds en lieten zich keurig wissen.
Vanmorgen het ding maar weer geïnitialiseerd, dat hielp de vorige keer.
Net zoals toen komt de fan niet in, de watertemperatuur pendelt prachtig tussen 88° en 95° graden. Dat bewijst dat de thermostaat zijn werk doet en dat de radiator zelfs bij stilstand voldoende capaciteit heeft.
Een stuk karton er tegen hielp niet.
Enfin, we gaan het zien.
Zie viewtopic.php?f=5&t=22525&start=315" onclick="window.open(this.href);return false;
De enige verklaring die ik kan bedenken is, dat vorige week de accu bezweek.
Een paar dagen na het installeren van de nieuwe begon het gedonder.
De storingen waren zoals vanouds en lieten zich keurig wissen.
Vanmorgen het ding maar weer geïnitialiseerd, dat hielp de vorige keer.
Net zoals toen komt de fan niet in, de watertemperatuur pendelt prachtig tussen 88° en 95° graden. Dat bewijst dat de thermostaat zijn werk doet en dat de radiator zelfs bij stilstand voldoende capaciteit heeft.
Een stuk karton er tegen hielp niet.
Enfin, we gaan het zien.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
is terug eens uitlezen.
Berichten: 1250
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Ha Willy,
"De storingen waren zoals vanouds en lieten zich keurig wissen."
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Ga is in de parameters kijken als de motor draait.
Je kunt ook is iets toevoegen aan de benzine.
Je kunt ook is iets toevoegen aan de benzine.
Berichten: 1250
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Zoals ik al eerder opmerkte: Ik heb geen verstand van injectie systemen.
Welke parameters ik zou moeten bekijken, weet ik dus niet.
Misschien zijn daar suggesties voor te geven?
Een vriend van mij heeft als hobby het tunen van Rallye auto's. Zijn opmerking is steeds: Dat ding draait op een te arm mengsel.
Daar zijn ook wel wat aanwijzingen voor: Het verschijnsel treedt alleen op in een vrij nauw toerengebied in de vierde versnelling (ik heb een automaat). dat zal wel in het dal van de eierkromme zijn.
Het lijkt er op, dat de ECU zijn instellingen verliest bij de geringste aanleiding (zoals een rotte accu).
Alleen heb ik geen idee hoe je dat mengsel rijker krijgt, noch hoe je dat zou kunnen meten.
Welke parameters ik zou moeten bekijken, weet ik dus niet.
Misschien zijn daar suggesties voor te geven?
Een vriend van mij heeft als hobby het tunen van Rallye auto's. Zijn opmerking is steeds: Dat ding draait op een te arm mengsel.
Daar zijn ook wel wat aanwijzingen voor: Het verschijnsel treedt alleen op in een vrij nauw toerengebied in de vierde versnelling (ik heb een automaat). dat zal wel in het dal van de eierkromme zijn.
Het lijkt er op, dat de ECU zijn instellingen verliest bij de geringste aanleiding (zoals een rotte accu).
Alleen heb ik geen idee hoe je dat mengsel rijker krijgt, noch hoe je dat zou kunnen meten.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
in het deel injectie.
Berichten: 1250
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Daar kan ik helaas niets mee.
Wat moet ik precies meten en wat heb ik daar voor nodig?
Kan dat met een Lexia?
Wat moet ik precies meten en wat heb ik daar voor nodig?
Kan dat met een Lexia?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
met een lexia gaat dat , maar er zijn nog uitlees apparaten waar het mee gaat.
je kunt de bogies er ook uitdraaien , en dan zie aan de kleur welke cilinder het is .
je kunt de bogies er ook uitdraaien , en dan zie aan de kleur welke cilinder het is .
Berichten: 1250
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Als je mijn horrorstorie terugleest zie je, dat ALLE bougies dezelfde kleur hebben.
Verwisselen van bougies en/of verstuivers of vervanging daarvan gaven geen enkele verbetering.
Verwisselen van bougies en/of verstuivers of vervanging daarvan gaven geen enkele verbetering.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Jan, met lexia aangekoppeld en draaiende motor kun je allerlei zaken op het scherm zien, zoals openingstijden injectoren, spanning van beiden lambda sondes, tijden dat de bobines aangestuurd worden enzovoort.
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
Berichten: 1250
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Ja dat is erg mooi, maar wat heb je daar aan als je er niets aan kan veranderen?
Al die waarden zien er normaal uit.
Waar zit het "knopje" waarmee je het mengsel rijker kan zetten?
Al die waarden zien er normaal uit.
Waar zit het "knopje" waarmee je het mengsel rijker kan zetten?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Tja, carburateurs gebruiken we niet meer
Voorzover ik weet is daar alleen iets aan te doen met inleren. Of eens een andere ECU proberen.
Ik zou toch eens probereb in te leren en dan inderdaad wachten tot de fan aanslaat, zoals voorgeschreven. Ook al duurt dat een uur. Wel de neus uit de wind zetten!
Ik weet niet of het zo is, maar het zou natuurlijk kunnen zijn dat het inschakelen van de fan iets triggert in de ECU. Ik zie het namelijk altijd terug in de procedure, zelfs bij mijn saxootje uit 1998.

Voorzover ik weet is daar alleen iets aan te doen met inleren. Of eens een andere ECU proberen.
Ik zou toch eens probereb in te leren en dan inderdaad wachten tot de fan aanslaat, zoals voorgeschreven. Ook al duurt dat een uur. Wel de neus uit de wind zetten!
Ik weet niet of het zo is, maar het zou natuurlijk kunnen zijn dat het inschakelen van de fan iets triggert in de ECU. Ik zie het namelijk altijd terug in de procedure, zelfs bij mijn saxootje uit 1998.
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.

C5club Fan


Berichten: 71
Lid geworden op: 20 jan 2013 22:02
Auto: C5 Berline 2.0 exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 96.000
Kleur: grijs
Locatie: Lage Zwaluwe
Hi Jan.
Mijn auto C5 ph1 uit 2001 liep ook af en toe rottig en stotterend.
Ik wilde de EGR laten reinigen maar een citroen service monteur gaf mij een tip om de EGR klep te laten vervallen omdat geheel reinigen een grote klus is.
Ik ben naar een bedrijfje gaan zoeken in de buurt maar ik met het verzoek om de EGR klep te laten vervallen,afdoppen en weg te schrijven om melding (anti vervuiling systeem werkt onvoldoende) te voorkomen.
Een bijkomend voordeel is dat ik gelijk enkele PK extra heb laten toevoegen.
Ik wou dat ik dit al veel eerder had gedaan.
De Motor heeft nog nooit zo zuiver gelopen en ook voel je de extra pk bij het optrekken.
Ik denk dat ook jij het bij de EGR moet zoeken,maar ja wie ben ik.
Succes toegewenst bij het oplossen van jou probleem.
Mijn auto C5 ph1 uit 2001 liep ook af en toe rottig en stotterend.
Ik wilde de EGR laten reinigen maar een citroen service monteur gaf mij een tip om de EGR klep te laten vervallen omdat geheel reinigen een grote klus is.
Ik ben naar een bedrijfje gaan zoeken in de buurt maar ik met het verzoek om de EGR klep te laten vervallen,afdoppen en weg te schrijven om melding (anti vervuiling systeem werkt onvoldoende) te voorkomen.
Een bijkomend voordeel is dat ik gelijk enkele PK extra heb laten toevoegen.
Ik wou dat ik dit al veel eerder had gedaan.
De Motor heeft nog nooit zo zuiver gelopen en ook voel je de extra pk bij het optrekken.
Ik denk dat ook jij het bij de EGR moet zoeken,maar ja wie ben ik.
Succes toegewenst bij het oplossen van jou probleem.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
heb je de compressie van de motor al is gemeten.
draait hij echt op 3 poten of heeft hij te weinig vermogen.
draait hij echt op 3 poten of heeft hij te weinig vermogen.
Berichten: 1250
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Je moet echt het hele drama doorlezen, je zal dan zien dat al die suggesties al langskwamen en zijn opgevolgd.
Zie viewtopic.php?f=5&t=22525&start=315
Daar zit bijvoorbeeld ook een kostbare diagnose waarbij onder andere de compressie is gemeten. Die diagnose gaf geen enkele uitsluitsel.
Opvallend vind ik dat ik na een initialisatie tijdenlang storingsvrij reed. Bij die initialisatie ging de fan niet draaien (na een uur). Ook toen pendelde de kvs temperatuur netjes op- en neer. Je kan dan wachten tot je een ons weegt, die fan zal niet gaan starten.
Ik denk er nu over om de radiator slang met een klem dicht te zetten.
Ik vind het moeilijk te begrijpen, dat je nergens aan kan zien of een initialisatie wel of niet slaagde.
Zie viewtopic.php?f=5&t=22525&start=315
Daar zit bijvoorbeeld ook een kostbare diagnose waarbij onder andere de compressie is gemeten. Die diagnose gaf geen enkele uitsluitsel.
Opvallend vind ik dat ik na een initialisatie tijdenlang storingsvrij reed. Bij die initialisatie ging de fan niet draaien (na een uur). Ook toen pendelde de kvs temperatuur netjes op- en neer. Je kan dan wachten tot je een ons weegt, die fan zal niet gaan starten.
Ik denk er nu over om de radiator slang met een klem dicht te zetten.
Ik vind het moeilijk te begrijpen, dat je nergens aan kan zien of een initialisatie wel of niet slaagde.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop