C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 47
Lid geworden op: 27 aug 2011 12:30
Auto: C5 Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
Hallo Iedereen,

Mijn Citroën heeft besloten dat de parkeersensoren aan pensioen toe zijn.
Gelukkig kwam ik er net op tijd achter, want ik vertrouw inmiddels blind op deze dingen.
Met uitlezen komt de volgende storing naar voren:
- 1586 Intermittent fault: Rear speaker short circuit to earth or open circuit.

Alle speakers doen het met de radio nog prima, maar ik weet niet zeker of de parkeersensor van de PH1 ook gebruik maakt van de radio speakers. De Haynes handleiding spreekt van een losse buzzer
inform the driver using acoustic signals from a buzzer located under the rear luggage compartment trim.
Vanmiddag even een poging gewaagd, maar kon deze buzzer niet direct vinden.
De module van de parkeersensor is ook bijna onbereikbaar omdat de gasinstallatie voor de module ingebouwd zit, loshalen zal een interessante klus worden.

Ik kon op het forum niet meteen de oplossing vinden, welicht dat iemand een goede tip heeft waar te zoeken of weet waar het probleem kan zitten?
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
De bedrading achter de achterbumper, en de doorvoer naar de module toe zijn kwetsbare punten bij de ph1 parkeersensoren.
Ik spoot de sensoren zelf in de wasbox uit, dat hielp vaak ook goed.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Vanmiddag even een poging gewaagd, maar kon deze buzzer niet direct vinden.
Op dit plaatje
Parkeerhukp PH1.jpg
kun je zien waar 'ie te vinden moet zijn.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1250
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Gebruikersavatar
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Bij nat weer geven die dingen bij mij bizarre resultaten.
Zal wel liggen aan slechte contacten. Schoonmaken, dus en vaseline erin.
Hoe krijg je die stekkerverbindingen in handen? Wat moet er dan allemaal los?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 47
Lid geworden op: 27 aug 2011 12:30
Auto: C5 Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
Bedankt voor de vele reacties!
c5jan schreef:De bedrading achter de achterbumper, en de doorvoer naar de module toe zijn kwetsbare punten bij de ph1 parkeersensoren.
Ik spoot de sensoren zelf in de wasbox uit, dat hielp vaak ook goed.
Ik zal het eens even proberen, maar als ik de auto in de achteruit zet gebeurt er op dit moment niets, ook niet de bekende "PIEP!" dat het systeem inschakelt. De foutcode doet mij dan ook vermoeden dat er iets met de speaker aan de hand is.

Ik zal dit weekend de bekleding uit de kofferbak weghalen, dan kan ik de kabelboom goed nakijken, als het een zwak punt is kan het goed zijn dat deze beschadigd zijn.

JW-C5 schreef: Op dit plaatje kun je zien waar 'ie te vinden moet zijn.

Groet,
JW
Top! Ik heb de bekleding rechtsachter al los gehad, maar kon hem niet meteen vinden dus dacht ik dat ik fout zat. Met dit plaatje moet ik de buzzer kunnen vinden.

Ik ga dit weekend aan de slag door alles aan die kant weg te halen, hopelijk kan ik de zoemer vinden en repareren/vervangen.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
In mijn herinnering zit een verhaal dat hij iets hoger zou kunnen zitten.
Ergens beneden achter de afdekking van de C-stijl, of iets lager.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1250
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Gebruikersavatar
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Nogmaals:

Hoe krijg je die stekkerverbindingen in handen? Wat moet er dan allemaal los? Moet de achterbumper er af, bijvoorbeeld?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 363
Lid geworden op: 09 jun 2016 04:57
Auto: C5 Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 290000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: Egmond Binnen
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Ik heb zelf dit probleem gehad, en het is geen probleem met de sensoren
Bij een eerste type zit er een apart speakertje dat het signaal weergeeft, deze is opgeblazen/doorgebrand/kapot vandaar de foutcode.
Nieuw/gebruikt speakertje er in en hij doet het gewoon weer.
Type 1 gebruikt niet de radio voor het signaal dus, dat is wezenlijk anders dan een type 2

Ps ik heb toen zelf een los tweetertje er in geprobeert te maken, maar die accepteerde hij niet, was niet de juiste waarde
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 363
Lid geworden op: 09 jun 2016 04:57
Auto: C5 Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 290000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: Egmond Binnen
C5club Bikkel
C5club Bikkel
oh en voor de speaker hoef je niet bij de module, het speakertje zit achter het stuk plastic waar je hoedenplank op rust.
Is een makkie om te vervangen.
nog een ps, ik heb als het goed is er nog 1 liggen uit een sloper. ik moet alleen dan wel even goed zoeken of ik die kan vinden
Gebruikersavatar
H_H
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3069
Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Locatie: Eindhoven
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Lucid schreef:Ik heb zelf dit probleem gehad, en het is geen probleem met de sensoren
Bij een eerste type zit er een apart speakertje dat het signaal weergeeft, deze is opgeblazen/doorgebrand/kapot vandaar de foutcode.
Nieuw/gebruikt speakertje er in en hij doet het gewoon weer.
Type 1 gebruikt niet de radio voor het signaal dus, dat is wezenlijk anders dan een type 2

Ps ik heb toen zelf een los tweetertje er in geprobeert te maken, maar die accepteerde hij niet, was niet de juiste waarde
Heb ik ook voorgehad met mijn Xantia. Speakertje er in gezet van een goedkoop Action setje en het piepte weer als vanouds.
De speaker bij mij had waterschade opgelopen omdat de achterklep open had gestaan in een helse onweersbui...
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 47
Lid geworden op: 27 aug 2011 12:30
Auto: C5 Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
Lucid schreef:Ik heb zelf dit probleem gehad, en het is geen probleem met de sensoren
Bij een eerste type zit er een apart speakertje dat het signaal weergeeft, deze is opgeblazen/doorgebrand/kapot vandaar de foutcode.
Nieuw/gebruikt speakertje er in en hij doet het gewoon weer.
Type 1 gebruikt niet de radio voor het signaal dus, dat is wezenlijk anders dan een type 2

Ps ik heb toen zelf een los tweetertje er in geprobeert te maken, maar die accepteerde hij niet, was niet de juiste waarde
Je hebt helemaal gelijk, ik heb vandaag werkelijk alles los gehaald voordat ik de module vond.
Besuurderskant achter de bekleding met de opdruk AIRBAG daar zit de speaker.
Ik twijfel op de speaker stuk is of dat er iets met de module is.

Waarom?
Omdat ik continue 12V meet op de stekker van de speaker, ik heb de oscilloscoop aangesloten en meet continue 12V of ik nu de auto in de achteruit zet of niet, er is geen verandering in het signaal op de kabel.

Met veel gepriegel heb ik de module uitgebouwd gekregen, door de LPG installatie kon ik niet bij de boutjes waarmee deze vast zat. Maar het is gelukt.
Ik ken iemand met een Xsara Picasso, hopelijk zit daar dezelfde computer in zodat ik deze even kan omruilen om te testen, dan weet ik in ieder geval zeker of de computer nog goed is.
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 363
Lid geworden op: 09 jun 2016 04:57
Auto: C5 Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 290000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: Egmond Binnen
C5club Bikkel
C5club Bikkel
heb je de speaker zelf doorgemeten? dat zou je ook al veel moeten zeggen
Plaats reactie