Pagina 1 van 2
Achterremblokken zeer ongelijk gesleten.
Geplaatst: 14 sep 2021 15:58
door JanSr
Alle remblokken op ca 80%, maar rechtsachter tot op het bot versleten.
Aan de klauwen is niets te zien, de plnjers lieten zich ook soepeltjes indrukken.
Hoe kan dat? Iemand enig idee?
Re: Achterremblokken zeer ongelijk gesleten.
Geplaatst: 14 sep 2021 16:01
door jantje1948
Uit zuinigheid ooit één kant vervangen?
Re: Achterremblokken zeer ongelijk gesleten.
Geplaatst: 14 sep 2021 16:54
door H_H
Remschijf zelf niet verkleurd?
Re: Achterremblokken zeer ongelijk gesleten.
Geplaatst: 14 sep 2021 17:46
door jantje1948
Gezien het bouwjaar zitten de handremmen voor. Dat kan het dus niet zijn.
Als de plunjers soepel teruggaan zou ik er verder niet echt mee zitten.
Er wordt nogal eens wat afgebeund. Een keer een foto gezien van remblokken die met de stalen kant naar de schijf toe waren gemonteerd.
Re: Achterremblokken zeer ongelijk gesleten.
Geplaatst: 14 sep 2021 18:13
door willy4
remblokken zitten vast in de remklauw.
Re: Achterremblokken zeer ongelijk gesleten.
Geplaatst: 14 sep 2021 19:56
door boes
Klauw niet goed schoon gemaakt waardoor de blokken niet goed kunnen bewegen/schuiven?
Re: Achterremblokken zeer ongelijk gesleten.
Geplaatst: 15 sep 2021 09:37
door JanSr
@ jantje1948: Dor GJO bij een beurt allemaal vervangen.
@ Willy4: Ik kon ze er met de hand uithalen.
Nu grondig schoongemaakt en wat servet er in.
We gaan het zien.
Re: Achterremblokken zeer ongelijk gesleten.
Geplaatst: 15 sep 2021 11:07
door willy4
zitten beide zuigers hetzelfde los en de geleiders ook los.
Re: Achterremblokken zeer ongelijk gesleten.
Geplaatst: 15 sep 2021 13:32
door JW-C5
@JanSr,
Staat de remschijf precies in het midden van de klauw?
Ik vraag dat omdat ik een vergelijkbaar probleem gehad heb bij mijn V6. Die was toen nog geen 3 jaar oud, en had iets meer dan een ton gelopen.
Daarbij waren de klauwen scheef gaan staan door corrosie tussen de klauw en ankerplaat. Met als gevolg dat de schijf niet meer precies in het midden stond.
Maar het gevolg was ook dat de klauwen een beetje vervormd waren, waardoor met name de binnenste zuigers niet meer helemaal soepel liepen, en dus niet goed terugkwamen bij het loslaten van het rempedaal. Dat gebeurt normaliter door de elasticiteit van de O-ring, maar die is uiteraard beperkt. Rechts was het in mijn geval erger dan links.
Gevolg daarvan was ook dat de schijf (te) heet werd, te zien aan blauwe sporen op een van de schijven.
Ik heb het opgelost door de klauwen te vervangen, aan beide zijden.
En ik heb toen dunne plaatjes Nomex gemaakt en die tussen de klauwen en de ankerplaten gezet. Daarmee was het probleem definitief opgelost, in de bijna 11 jaar die ik er daarna mee gereden heb is dit probleem niet meer teruggekomen
Groet,
JW
Re: Achterremblokken zeer ongelijk gesleten.
Geplaatst: 15 sep 2021 13:52
door JanSr
Dank! Ik zal nog eens goed kijken.
Re: Achterremblokken zeer ongelijk gesleten.
Geplaatst: 15 sep 2021 13:58
door H_H
Ik meen zelfs dat Rene het met twee velletjes bakpapier heeft gedaan

Re: Achterremblokken zeer ongelijk gesleten.
Geplaatst: 15 sep 2021 14:11
door JW-C5
Inderdaad, zó is het ook in mijn geheugen opgeslagen
En dat bakpapier heeft hij aan beide zijden licht ingevet, met zoiets als vaseline of keramisch vet. Maar dat detail heb ik niet meer paraat.
Heel belangrijk is het daarbij om de oppervlakken goed glad te maken, uitsteeksels kunnen makkelijk door dat bakpapier heen prikken, en dan gaat het corrosieproces gewoon door.
Bij Nomex kan dat niet, dat is in feite aramide weefsel waarvan ook kogelvrije vesten gemaakt worden.
Groet,
JW
Re: Achterremblokken zeer ongelijk gesleten.
Geplaatst: 15 sep 2021 15:01
door willy4
waren de blokken evenwijdig afgesleten.
Re: Achterremblokken zeer ongelijk gesleten.
Geplaatst: 15 sep 2021 15:08
door JW-C5
In mijn geval wél.
De klauw was in z´n geheel naar buiten gedrukt.
Groet,
JW
Re: Achterremblokken zeer ongelijk gesleten.
Geplaatst: 15 sep 2021 18:19
door jantje1948
JW-C5 schreef:@JanSr,
Staat de remschijf precies in het midden van de klauw?
Ik vraag dat omdat ik een vergelijkbaar probleem gehad heb bij mijn V6. Die was toen nog geen 3 jaar oud, en had iets meer dan een ton gelopen.
Daarbij waren de klauwen scheef gaan staan door corrosie tussen de klauw en ankerplaat. Met als gevolg dat de schijf niet meer precies in het midden stond.
Maar het gevolg was ook dat de klauwen een beetje vervormd waren, waardoor met name de binnenste zuigers niet meer helemaal soepel liepen, en dus niet goed terugkwamen bij het loslaten van het rempedaal. Dat gebeurt normaliter door de elasticiteit van de O-ring, maar die is uiteraard beperkt. Rechts was het in mijn geval erger dan links.
Gevolg daarvan was ook dat de schijf (te) heet werd, te zien aan blauwe sporen op een van de schijven.
Ik heb het opgelost door de klauwen te vervangen, aan beide zijden.
En ik heb toen dunne plaatjes Nomex gemaakt en die tussen de klauwen en de ankerplaten gezet. Daarmee was het probleem definitief opgelost, in de bijna 11 jaar die ik er daarna mee gereden heb is dit probleem niet meer teruggekomen
Groet,
JW
Zou Oldenhage dat niet gezien hebben? Dat lijkt me sterk.