Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
C5club Newbie


Berichten: 9
Lid geworden op: 19 jun 2019 15:50
Auto: C5
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
kilometerstand: 265000
Kleur: donker grijs
Goedemiddag allemaal.
Zit al een tijdje mee te lezen, en heb ook div, topics gevonden. Maar, er is bij mij niet echt veel duidelijkheid.
Ik heb hier een C5 uit 2002.
Enige tijd geleden, wou mijn zoon er mee rijden, toen hij een sissende geluid hoorde.
En wat bleek. Bij de rechter wiel een grote plas lds.
En uiteraard de vering op zijn laagst.
Na wat info gevonden te hebben, zag ik ook een klein gaatje boven op mijn lds tankje.
Als eerst wat ik las, de pomp was stuk. Youtube gestruind, en had de hele pomp uit elkaar gehaald, en weer in elkaar gezet. De stroom gedeelte was vol met roest. Dit helemaal laten glimmen.
4 flessen LDS erin gedaan, en hij werkte weer als een zonnetje.
Week later, hoor je de pomp weer moeilijk doen, en gaat hij zo langzaam omhoog, dat ik er wel vanuit kan gaan dat er een lek zit.
Maar, nou is mijn volgende vraag. Ik begrijp dat er druk op moet zitten. Anders gaat de pomp niet juist werken zodat de vering netjes omhoog gaat.
Ik denk dat er een koppeling niet meer goed is.
Achter mijn blok onderin zie ik 3 buizen lopen. De linker buis is niet droog. En denk ik dat dit naar mijn voorwielen gaan ?
Nou is daar op deze manier niet makkelijk bij te komen. Maar, mocht de lek daar vandaan komen. Is dit zelf te doen als de auto hoog staat ?
Of, zijn er andere plekken waar ik nog kan kijken wat meestal stuk gaat bij de C5 ?
Graag lees ik jullie ervaring.
Met vriendelijke groet,
Raymond
Zit al een tijdje mee te lezen, en heb ook div, topics gevonden. Maar, er is bij mij niet echt veel duidelijkheid.
Ik heb hier een C5 uit 2002.
Enige tijd geleden, wou mijn zoon er mee rijden, toen hij een sissende geluid hoorde.
En wat bleek. Bij de rechter wiel een grote plas lds.
En uiteraard de vering op zijn laagst.
Na wat info gevonden te hebben, zag ik ook een klein gaatje boven op mijn lds tankje.
Als eerst wat ik las, de pomp was stuk. Youtube gestruind, en had de hele pomp uit elkaar gehaald, en weer in elkaar gezet. De stroom gedeelte was vol met roest. Dit helemaal laten glimmen.
4 flessen LDS erin gedaan, en hij werkte weer als een zonnetje.
Week later, hoor je de pomp weer moeilijk doen, en gaat hij zo langzaam omhoog, dat ik er wel vanuit kan gaan dat er een lek zit.
Maar, nou is mijn volgende vraag. Ik begrijp dat er druk op moet zitten. Anders gaat de pomp niet juist werken zodat de vering netjes omhoog gaat.
Ik denk dat er een koppeling niet meer goed is.
Achter mijn blok onderin zie ik 3 buizen lopen. De linker buis is niet droog. En denk ik dat dit naar mijn voorwielen gaan ?
Nou is daar op deze manier niet makkelijk bij te komen. Maar, mocht de lek daar vandaan komen. Is dit zelf te doen als de auto hoog staat ?
Of, zijn er andere plekken waar ik nog kan kijken wat meestal stuk gaat bij de C5 ?
Graag lees ik jullie ervaring.
Met vriendelijke groet,
Raymond
C5club Newbie


Berichten: 9
Lid geworden op: 19 jun 2019 15:50
Auto: C5
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
kilometerstand: 265000
Kleur: donker grijs
https://ibb.co/HBFg8Yg
Jammer nog geen reactie
maar, heb een foto geupload. En ik denk dat waar het geel is, de oorzaak is.
Jammer nog geen reactie
maar, heb een foto geupload. En ik denk dat waar het geel is, de oorzaak is.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Misschien niet te snel conclusies trekken. Door de rijwind en wervelingen in de motorruimte kan een LDS lekkage een totaal verkeerd beeld geven over de oorsprong daarvan.
Belangrijkste advies is altijd om de boel zoveel als mogelijk schoon en vetvrij te maken om dan beter te kunnen ontdekken waar de lekkage vandaan komt.
Er bestaat een grote kans dat wanneer je met je hand over het wiel naar de veerpoot gaat, je daar een rubber slang aantreft die niet meer is aangesloten op de stalen leiding juist op de rand van het kunststof modderscherm. Dit is de retourleiding van de veercilinder in de Mc Pherson-veerpoot. Na verloop van tijd scheuren deze leidingen vaak af op de overgang van rubber naar staal. Wanneer dit niet wordt opgemerkt kan hier veel LDS verloren gaan.
Check aan beide voorveerpoten of deze retourleidingen nog intact zijn.
Als daar het probleem niet zit: schoonmaken en kijken waar de oorzaak dan wel zit.
Belangrijkste advies is altijd om de boel zoveel als mogelijk schoon en vetvrij te maken om dan beter te kunnen ontdekken waar de lekkage vandaan komt.
Er bestaat een grote kans dat wanneer je met je hand over het wiel naar de veerpoot gaat, je daar een rubber slang aantreft die niet meer is aangesloten op de stalen leiding juist op de rand van het kunststof modderscherm. Dit is de retourleiding van de veercilinder in de Mc Pherson-veerpoot. Na verloop van tijd scheuren deze leidingen vaak af op de overgang van rubber naar staal. Wanneer dit niet wordt opgemerkt kan hier veel LDS verloren gaan.
Check aan beide voorveerpoten of deze retourleidingen nog intact zijn.
Als daar het probleem niet zit: schoonmaken en kijken waar de oorzaak dan wel zit.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Met je eens, dat is een bekend en berucht punt van lekkage, cq verlies van LDS.
De slangen die je op dat plaatje ziet is bundel 3: Die loopt vanaf de HA3+ regelaar naar de rechterveerpoot en de pomp met voorraadvat.
Overigens begrijp ik niks van het verhaal in de openingspost.
Daarin wordt een link gelegd tussen een forse lekkage en een kapotte pomp. Voorts met "een gaatje in het voorraadvat".
Wat is daar nou precies gebeurd?
Groet,
JW
De slangen die je op dat plaatje ziet is bundel 3: Die loopt vanaf de HA3+ regelaar naar de rechterveerpoot en de pomp met voorraadvat.
Overigens begrijp ik niks van het verhaal in de openingspost.
Daarin wordt een link gelegd tussen een forse lekkage en een kapotte pomp. Voorts met "een gaatje in het voorraadvat".
Wat is daar nou precies gebeurd?
Groet,
JW
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
C5club Newbie


Berichten: 9
Lid geworden op: 19 jun 2019 15:50
Auto: C5
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
kilometerstand: 265000
Kleur: donker grijs
Als eerste bedankt voor het mee denken en de reacties.
Opening post is meer wat mij is op gevallen.
Ik heb op dit forum veel draadjes gelezen. En las ook dat de lds tankje met open draaien van de dop, lucht vrij kon komen. Het verlies van de lds was voor mij even zoeken waar het vandaan kwam. Misschien een gescheurde tank.
betreft de pomp. Hij begon op een gegeven moment vreselijk herrie te maken, en op en gegeven moment deed hij het niet meer. En ook na het starten van de auto, maakte hij opeens geen zoemend geluid meer.
Maar goed, terug te komen op dat gaatje. Toen ik de pomp weer aan de praat kreeg. Las ik dat ik met een beetje lucht op de dop van de lds tankje, hem kon helpen door te pompen. Maar, hoorde ergens lucht vrij komen.
Want, tja waar moet hij olie verloren hebben.
Maar goed, ik denk dat mijn opening zin vergeten kan worden. Gezien de auto achter nu hoog staat, en voor niet hoger wilt. Hij verliest dus druk, en lds.
Ben overig geen monteur. Maar ben wel erg handig gelukkig.
Ray
Opening post is meer wat mij is op gevallen.
Ik heb op dit forum veel draadjes gelezen. En las ook dat de lds tankje met open draaien van de dop, lucht vrij kon komen. Het verlies van de lds was voor mij even zoeken waar het vandaan kwam. Misschien een gescheurde tank.
betreft de pomp. Hij begon op een gegeven moment vreselijk herrie te maken, en op en gegeven moment deed hij het niet meer. En ook na het starten van de auto, maakte hij opeens geen zoemend geluid meer.
Maar goed, terug te komen op dat gaatje. Toen ik de pomp weer aan de praat kreeg. Las ik dat ik met een beetje lucht op de dop van de lds tankje, hem kon helpen door te pompen. Maar, hoorde ergens lucht vrij komen.
Want, tja waar moet hij olie verloren hebben.
Maar goed, ik denk dat mijn opening zin vergeten kan worden. Gezien de auto achter nu hoog staat, en voor niet hoger wilt. Hij verliest dus druk, en lds.
Ben overig geen monteur. Maar ben wel erg handig gelukkig.
Ray
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Dat lawaai van de pomp komt door lucht in het systeem en "het niet meer doen" lijkt op volledig gebrek aan LDS of kapotlopen van de pomp.
Wat is er nu precies nog aan de hand en heb je de retourleidingen van de veerpoten al gecontroleerd?
Wat is er nu precies nog aan de hand en heb je de retourleidingen van de veerpoten al gecontroleerd?
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
C5club Newbie


Berichten: 9
Lid geworden op: 19 jun 2019 15:50
Auto: C5
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
kilometerstand: 265000
Kleur: donker grijs
Nee nog niet bekeken. ik wil er morgen weer aan beginnen.
Hij lekt lds bij mijn rechter kant(hele plas lds). En komt niet meer op druk. Olie drupt vanaf een leiding op de beschermkappen onder de auto naar de grond.
Ik ga eerst morgen de retour leiding checken. En als dat goed is, dan ga ik de hele onderkant eraf halen. Zodat ik bij de andere leidingen kan komen. Gezien de foto die ik plaatste, was de leiding nat. En de andere twee kurk droog.
Hij lekt lds bij mijn rechter kant(hele plas lds). En komt niet meer op druk. Olie drupt vanaf een leiding op de beschermkappen onder de auto naar de grond.
Ik ga eerst morgen de retour leiding checken. En als dat goed is, dan ga ik de hele onderkant eraf halen. Zodat ik bij de andere leidingen kan komen. Gezien de foto die ik plaatste, was de leiding nat. En de andere twee kurk droog.
C5club Newbie


Berichten: 9
Lid geworden op: 19 jun 2019 15:50
Auto: C5
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
kilometerstand: 265000
Kleur: donker grijs
Misschien de lek gevonden !?!?
Was bezig de leidingen naar beneden los te halen. (de leidingen van de foto in eerder bericht)
Maar jeetje hoe moet ik dat evt doen als dit de lek niet is ?
Maar goed, wou de schroef van de middelste leiding aan het los draaien. En daar kwam natuurlijk een straal LDS uit. Dus, dacht ik, was al laat. Dat doen ik morgen wel even.
Ik zag dus op de retour leiding een klein scheurtje.
https://ibb.co/DQYMKym
https://ibb.co/4RNjs7F
Ik even een beetje druk opbouwen in het tankje. En ja hoor er kwam wat lds uit.
Leiding stukje afgesneden, en weer opnieuw gemonteerd. Morgen LDS erin doen.
Maar zou dit het probleem kunnen zijn van een grote plas onder de auto ?
Heleboel er omheen was droog.
Hoe is het eigenlijk te testen of er in een van de leidingen een lek zit ?
Ik snap dat er druk om moet zitten.
Was bezig de leidingen naar beneden los te halen. (de leidingen van de foto in eerder bericht)
Maar jeetje hoe moet ik dat evt doen als dit de lek niet is ?
Maar goed, wou de schroef van de middelste leiding aan het los draaien. En daar kwam natuurlijk een straal LDS uit. Dus, dacht ik, was al laat. Dat doen ik morgen wel even.
Ik zag dus op de retour leiding een klein scheurtje.
https://ibb.co/DQYMKym
https://ibb.co/4RNjs7F
Ik even een beetje druk opbouwen in het tankje. En ja hoor er kwam wat lds uit.
Leiding stukje afgesneden, en weer opnieuw gemonteerd. Morgen LDS erin doen.
Maar zou dit het probleem kunnen zijn van een grote plas onder de auto ?
Heleboel er omheen was droog.
Hoe is het eigenlijk te testen of er in een van de leidingen een lek zit ?
Ik snap dat er druk om moet zitten.
C5club Newbie


Berichten: 9
Lid geworden op: 19 jun 2019 15:50
Auto: C5
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
kilometerstand: 265000
Kleur: donker grijs
Goede dag allen,
Even een update.
Eergisteren de auto op de hoogste stand laten staan. Een bak onder de bekende lek plek.
Volgende ochtend achterkant minimaal naar beneden. En de voorkant heel veel ingezakt.
En in de bak lag zeker een halve liter lds in.
Mag hier toch wel vanuit gaan dat het om een van de leidingen gaat, de drie naast elkaar ?
Even een update.
Eergisteren de auto op de hoogste stand laten staan. Een bak onder de bekende lek plek.
Volgende ochtend achterkant minimaal naar beneden. En de voorkant heel veel ingezakt.
En in de bak lag zeker een halve liter lds in.
Mag hier toch wel vanuit gaan dat het om een van de leidingen gaat, de drie naast elkaar ?
C5club Newbie


Berichten: 9
Lid geworden op: 19 jun 2019 15:50
Auto: C5
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
kilometerstand: 265000
Kleur: donker grijs
Hier mag een slotje op.
Probleem verholpen!
Probleem verholpen!
Berichten: 435
Lid geworden op: 16 feb 2015 18:20
Auto: Break 2.0I 16V
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Haren (GN)
En wat was het probleem?
C5club Newbie


Berichten: 9
Lid geworden op: 19 jun 2019 15:50
Auto: C5
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
kilometerstand: 265000
Kleur: donker grijs
Zoals boven geschreven. een van de 2 leidingen zat een lek in.
Bij hoge druk, liep hij beetje leeg.
Bij hoge druk, liep hij beetje leeg.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
C5club Newbie


Berichten: 9
Lid geworden op: 19 jun 2019 15:50
Auto: C5
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
kilometerstand: 265000
Kleur: donker grijs
rubberen leidingen er tussen uit geslepen, de boel netjes geslepen en geschuurd.
Daarna afknelkoppeling ertussen. en klaar. de buizen netjes gebogen, zodat het netjes vast gemaakt kan worden.
Gisteren vanuit Almere ritje Apeldoorn. en weer heerlijk gereden.
Vergeleken met normaal, merk je wel dat het al die tijd niet top was. nu deur open, en alles reageert vele malen sneller.
Daarna afknelkoppeling ertussen. en klaar. de buizen netjes gebogen, zodat het netjes vast gemaakt kan worden.
Gisteren vanuit Almere ritje Apeldoorn. en weer heerlijk gereden.
Vergeleken met normaal, merk je wel dat het al die tijd niet top was. nu deur open, en alles reageert vele malen sneller.
Berichten: 2469
Lid geworden op: 29 aug 2007 18:39
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Probleem is de warmte van de motor die de rubberen leidingdelen aantast. Bij de nieuwe leidingbundel hebben ze hitteschild om de rubberen delen van de leidingbundel heen gedraaid om het probleem te verhelpen.
Citroen 2cv6 spécial 1986



