Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie algemene vragen.
Berichten: 107
Lid geworden op: 20 mar 2021 16:44
Auto: C5 II Tourer 2.0 16V 140pk +Diagbox V9.68
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10798
Productienummer: 0163
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 172000
Kleur: Grijs
Locatie: Melick
Onder de motorkap bij mijn C5 heeft bij de vorige eigenaar waarschijnlijk een marter gehuist.
De rubber op de hoek aan de bijrijderszijde is helemaal weggevreten. Tevens ook een stuk van de motorkapisolatie.
Nu dacht ik eerst dat dat niet zo'n probleem zou zijn tot dat ik de vandaag de bougies ging wisselen voor het onderhoud.
Nu was de meest linkse bougie flink geroest wat waarschijnlijk komt door de opening welke opstaan is door de aangevreten rubbers. Weet iemand hoe die dingen heten of een onderdeelnummer? Heb wat gezocht op internet maar kan ze nergens vinden. Anders moet ik ergens een sloop afgaan om te kijken of ze deze ergens hebben.
De rubber op de hoek aan de bijrijderszijde is helemaal weggevreten. Tevens ook een stuk van de motorkapisolatie.
Nu dacht ik eerst dat dat niet zo'n probleem zou zijn tot dat ik de vandaag de bougies ging wisselen voor het onderhoud.
Nu was de meest linkse bougie flink geroest wat waarschijnlijk komt door de opening welke opstaan is door de aangevreten rubbers. Weet iemand hoe die dingen heten of een onderdeelnummer? Heb wat gezocht op internet maar kan ze nergens vinden. Anders moet ik ergens een sloop afgaan om te kijken of ze deze ergens hebben.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Berichten: 107
Lid geworden op: 20 mar 2021 16:44
Auto: C5 II Tourer 2.0 16V 140pk +Diagbox V9.68
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10798
Productienummer: 0163
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 172000
Kleur: Grijs
Locatie: Melick
Zo zag de bewuste bougie eruit. Neem aan dat dat door de rubber komt en dat er water in heeft gestaan of zou er een andere oorzaak kunne zijn?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
C5club extreme Fan


Berichten: 233
Lid geworden op: 03 nov 2011 16:16
Auto: C4 PT130 Shine
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 48000
Kleur: Orange Pulse Nacre Metallic
Locatie: Alkmaar
Kan misschien ook komen door een lekkende ruitensproeier....
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Er zo naar kijkend, lijkt mij dat rubber niet de voor de hand liggende oorzaak van die roest.
Als dat wel zo zou zijn, zou ik verwachten dat er op de veerdome rechts ook wel iets te zien zou zijn.
En op dat punt zie ik geen verschil tussen links en rechts.
Groet,
JW
Als dat wel zo zou zijn, zou ik verwachten dat er op de veerdome rechts ook wel iets te zien zou zijn.
En op dat punt zie ik geen verschil tussen links en rechts.
Groet,
JW
Berichten: 107
Lid geworden op: 20 mar 2021 16:44
Auto: C5 II Tourer 2.0 16V 140pk +Diagbox V9.68
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10798
Productienummer: 0163
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 172000
Kleur: Grijs
Locatie: Melick
Ja dat dacht ik ook maar zou niet weten waar dit anders van af moet komen.JW-C5 schreef:Er zo naar kijkend, lijkt mij dat rubber niet de voor de hand liggende oorzaak van die roest.
Als dat wel zo zou zijn, zou ik verwachten dat er op de veerdome rechts ook wel iets te zien zou zijn.
En op dat punt zie ik geen verschil tussen links en rechts.
Groet,
JW
Daarom dacht ik de rubber te vervangen en zo te kijken of deze in de toekomst weer net zo is.
Maar kan de rubber nergens terugvinden.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 107
Lid geworden op: 20 mar 2021 16:44
Auto: C5 II Tourer 2.0 16V 140pk +Diagbox V9.68
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10798
Productienummer: 0163
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 172000
Kleur: Grijs
Locatie: Melick
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 107
Lid geworden op: 20 mar 2021 16:44
Auto: C5 II Tourer 2.0 16V 140pk +Diagbox V9.68
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10798
Productienummer: 0163
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 172000
Kleur: Grijs
Locatie: Melick
Oh ja zo had ik het nog niet bekeken idd zou ook kunnen maar dan nog is het beter om de rubber te vervangen. Ben ik alleen weer terug bij af waarom de bougie zo geroest is haha.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Vreemde roestvorming. Alles blijft binnen de bougieschacht-afdichting van de bobinerail.
Zat die bougie wel goed vast? Bij elke liter benzine die verbrandt komt 7 liter water vrij. Dat vocht kan dus ook nog uit de verbrandingskamer komen. Ik zou gewoon alles netjes schoonmaken, verse bougietjes monteren en kijken of het terugkomt. Er kan natuurlijk ook gewoon sporadisch een "gekke" bougie tussen zitten. Het heeft zeker niets met de rubbers te doen die je verdacht.
Zat die bougie wel goed vast? Bij elke liter benzine die verbrandt komt 7 liter water vrij. Dat vocht kan dus ook nog uit de verbrandingskamer komen. Ik zou gewoon alles netjes schoonmaken, verse bougietjes monteren en kijken of het terugkomt. Er kan natuurlijk ook gewoon sporadisch een "gekke" bougie tussen zitten. Het heeft zeker niets met de rubbers te doen die je verdacht.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 107
Lid geworden op: 20 mar 2021 16:44
Auto: C5 II Tourer 2.0 16V 140pk +Diagbox V9.68
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10798
Productienummer: 0163
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 172000
Kleur: Grijs
Locatie: Melick
Ik had niet het idee dat deze niet goed vast zat. Wat wel was dat er roestschilvertjes in de schacht lagen toen ik de bougie eruit had dus zou kunnen dat deze er al lagen toen deze bougie bij de vorige beurt vervangen was en dat er daarom een opening is ontstaan waardoor dampen hebben kunnen ontsnappen. Heb de schacht met stofzuiger uitgezogen en zo goed als mogelijk schoongemaakt, maar was bang dat er rommel de verbrandingskamer in zou vallen dus voorzichtig gedaan.GW-tje schreef:Vreemde roestvorming. Alles blijft binnen de bougieschacht-afdichting van de bobinerail.
Zat die bougie wel goed vast? Bij elke liter benzine die verbrandt komt 7 liter water vrij. Dat vocht kan dus ook nog uit de verbrandingskamer komen. Ik zou gewoon alles netjes schoonmaken, verse bougietjes monteren en kijken of het terugkomt. Er kan natuurlijk ook gewoon sporadisch een "gekke" bougie tussen zitten. Het heeft zeker niets met de rubbers te doen die je verdacht.
Er zit een nieuwe in dus nu maar afwachten.
Berichten: 107
Lid geworden op: 20 mar 2021 16:44
Auto: C5 II Tourer 2.0 16V 140pk +Diagbox V9.68
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10798
Productienummer: 0163
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 172000
Kleur: Grijs
Locatie: Melick
Haha ja beetje vergezochte reden maar niet onmogelijk natuurlijk, hoewel ik van de theorie vocht van buitenaf toch beetje twijfel mede door het feit dat de bovenkant van de bougie afgedekt is door de rubber stoppen van de bobinerail zoals GW-tje beschrijft, lijkt de theorie van vocht vanuit de verbrandingskamer de meest realistische oorzaak.JW-C5 schreef:Een andere gedachte....
Er heeft ongedierte onder je motorkap gezeten, mogelijkerwijs een marter.
Die is aan het knagen geweest, maar moest ook een keer "een plasje doen".
Kan dat daar terecht gekomen zijn![]()
Dat is agressief spul.....
Groet,
JW
Berichten: 107
Lid geworden op: 20 mar 2021 16:44
Auto: C5 II Tourer 2.0 16V 140pk +Diagbox V9.68
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10798
Productienummer: 0163
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 172000
Kleur: Grijs
Locatie: Melick
Vandaag in de garage geweest en een nieuwe rubber besteld ongeveer 25 euro excl. btw.
Dan heb ik in ieder geval twee dingen gedaan om uit te sluiten.
En rest nog alleen het wachten wat er over twee jaar of 20000km aangetroffen word.
In ieder geval bedankt voor de reacties
Dan heb ik in ieder geval twee dingen gedaan om uit te sluiten.
En rest nog alleen het wachten wat er over twee jaar of 20000km aangetroffen word.
In ieder geval bedankt voor de reacties
V.I.P.


Berichten: 861
Lid geworden op: 15 jun 2014 21:42
Auto: Peugeot 607
Opties: Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: H
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 161000
Kleur: Bordeauxrood
Locatie: Soest
Gelukt dat de bougie niet afgebroken is. Hij is er echt slecht aantoe….
Denk persoonlijk ook niet dat het rubber er wat mee te maken heeft. Ook gezien het feit dat de bobinerail op een “flinke” afstand zit.
Maar idd. Alles mooi schoon, nieuwe bougie en ik zou het over een paar weken (of een lange rit) eens checken of er vocht in de schacht staat.
Denk persoonlijk ook niet dat het rubber er wat mee te maken heeft. Ook gezien het feit dat de bobinerail op een “flinke” afstand zit.
Maar idd. Alles mooi schoon, nieuwe bougie en ik zou het over een paar weken (of een lange rit) eens checken of er vocht in de schacht staat.

