Motor (RFJ EW10A) start niet na vervangen bougies en bobine?
Geplaatst: 11 apr 2021 23:35
Wie kan me helpen met de vraag of en wat ik mogelijk fout heb gedaan bij de vervanging van bougies en bobine van een C5 2.0i 16V (motor: RFJ EW10A) uit 2005? En zo niet, wat zou er dan aan de hand kunnen zijn?
In maart rit van Den Helder terug naar Heiloo. Tijdens het rijden leek ik al te merken dat de motor af en toe inhield. Omdat de auto op cruise control stond dacht ik eerst dat er iets mis was met de cruise control. Voor een stoplicht in Alkmaar klonk echter een piep, verscheen eerst een foutmelding in het display over 'ASR/ESP'. Direct daarna verscheen in het display 'emissiestoring'. Hoe dan ook, de auto reed verder vrij normaal, trok normaal op. Wel leek het af en toe net alsof de motor af en toe een slag miste. Het controlelampje motor bleef ook branden. Foutcode heb ik thuis met een OBD-scanner: P1336. Op internet vond ik ook een verklaring van deze foutcode:"High misfire on several cylinders. Combustion misfiring on unspecified cylinders." Zowel bobine als bougies dateren van 12 april 2013, zijn toen vervangen bij een onderhoudsbeurt. Die zijn dus inmiddels 8 jaar oud.
Ik besloot eerst de bobine te demonteren, een Valeo. Bobinestekker nummer 4 bleek brandplekken te hebben. Nadere inspectie van de bougieschachten leerde dat er een laagje olie in bougieschacht nummer 3 en vooral 4 stond. Ook op het blok lag wat olie. Daarop heb ik alle bougies (Bosch) verwijderd. Bougie nummer vier zag er niet meer zo fris uit en had anders dan de andere bougies een electrodeafstand die tenminste 1 mm was. Andere hadden een afstand van 0.9mm.
Olie is afkomstig van lekkende kleppendeksels. Die zweten al een aantal jaren olie. Ik heb me nooit gerealiseerd dat dit in de bougieschacht kan lopen. Via het forum kwam ik op het spoor van de PSA kleppendekselpakkingen voor de RFJ EW10A motor die ook in Peugeot modellen is gebruikt. Ik heb besloten voor beide kleppendeksels een nieuwe pakking te kopen en te monteren. Een van de pakkingen moet hiervoor wat aangepast worden: opstaand randje wegvijlen.
Ik heb het volgende besteld: bougies 4 stuks NGK LFR5B V-line 46, klepdekselpakking Dr. Motor DRM0236 en DRM0237, luchtfilter, 4 stuks bougiestekkers Valeo
Eerste stap: vervangen kleppendekselpakkingen, bougies, bougiestekkers, luchtfilter. Bougies aanhaalmoment +- 25 Nm. Pakkingen aanhaalmoment 10 Nm, van binnen naar buiten cirkelvorming aangedraaid. Montage oude Valeo bobine aanhaalmoment 10 Nm. Auto geprobeerd te starten, niet gelukt. Bij contact hoor ik brandstofpomp lopen, bij starten draait startmotor de motor rond, maar de auto start niet.
Tweede stap: bestellen en montage van nieuwe bobine: NGK Bobine 48071. Eerst nog zekeringen nagelopen, geen bijzonderheden gevonden. Accu helemaal losgekoppeld, uit de auto en aan de oplader. Oude bobine verwijderd. NGK bougies weer verwijderd, geinspecteerd: geen bijzonderheden, schroefdraad schoongemaakt en weer gemonteerd met aanhaalmoment +- 25Nm. Nieuwe NGK bobine gemonteerd, aanhaalmoment schroeven 12 Nm. Opgeladen accu na tenminste 24 uur weer gemonteerd.
15 minuten gewacht. Contact: dashboard display toont datum uit 2003. Brandstofpomp zoemt. Auto proberen te starten, startmotor draait de motor rond, maar de auto start niet. Enkele keren geprobeerd, geen resultaat. Ruitenwisser maakt een slag iedere keer als ik het contact uit zet.
Contact: datum proberen in te stellen, dashboard display valt volledig uit. Afstandsbediening werkt niet meer. Auto moet ik handmatig op en van het slot doen.
Wat heb ik mogelijk fout gedaan? Accu misschien verkeerd of te laat losgekoppeld van de min-pool? De bobine heb ik verwijderd nadat ik de auto op slot gedaan had en 15 minuten gewacht met klep open, maar accu was nog wel aangesloten. Zekering verkeerd teruggeplaatst? Ik heb de shunt in het dashboard er uit gehaald en er weer in geplaatst en ik zie dat die mogelijk op twee manieren teruggeplaatst kan worden.Verkeerde bougies gebruikt? Wat kan hier aan de hand zijn?
Recentste ontwikkeling: vriendelijk C5-club lid uit de buurt heeft aangeboden de auto uit te lezen met Lexia- Diagbox. Ik ben heel benieuwd.
In maart rit van Den Helder terug naar Heiloo. Tijdens het rijden leek ik al te merken dat de motor af en toe inhield. Omdat de auto op cruise control stond dacht ik eerst dat er iets mis was met de cruise control. Voor een stoplicht in Alkmaar klonk echter een piep, verscheen eerst een foutmelding in het display over 'ASR/ESP'. Direct daarna verscheen in het display 'emissiestoring'. Hoe dan ook, de auto reed verder vrij normaal, trok normaal op. Wel leek het af en toe net alsof de motor af en toe een slag miste. Het controlelampje motor bleef ook branden. Foutcode heb ik thuis met een OBD-scanner: P1336. Op internet vond ik ook een verklaring van deze foutcode:"High misfire on several cylinders. Combustion misfiring on unspecified cylinders." Zowel bobine als bougies dateren van 12 april 2013, zijn toen vervangen bij een onderhoudsbeurt. Die zijn dus inmiddels 8 jaar oud.
Ik besloot eerst de bobine te demonteren, een Valeo. Bobinestekker nummer 4 bleek brandplekken te hebben. Nadere inspectie van de bougieschachten leerde dat er een laagje olie in bougieschacht nummer 3 en vooral 4 stond. Ook op het blok lag wat olie. Daarop heb ik alle bougies (Bosch) verwijderd. Bougie nummer vier zag er niet meer zo fris uit en had anders dan de andere bougies een electrodeafstand die tenminste 1 mm was. Andere hadden een afstand van 0.9mm.
Olie is afkomstig van lekkende kleppendeksels. Die zweten al een aantal jaren olie. Ik heb me nooit gerealiseerd dat dit in de bougieschacht kan lopen. Via het forum kwam ik op het spoor van de PSA kleppendekselpakkingen voor de RFJ EW10A motor die ook in Peugeot modellen is gebruikt. Ik heb besloten voor beide kleppendeksels een nieuwe pakking te kopen en te monteren. Een van de pakkingen moet hiervoor wat aangepast worden: opstaand randje wegvijlen.
Ik heb het volgende besteld: bougies 4 stuks NGK LFR5B V-line 46, klepdekselpakking Dr. Motor DRM0236 en DRM0237, luchtfilter, 4 stuks bougiestekkers Valeo
Eerste stap: vervangen kleppendekselpakkingen, bougies, bougiestekkers, luchtfilter. Bougies aanhaalmoment +- 25 Nm. Pakkingen aanhaalmoment 10 Nm, van binnen naar buiten cirkelvorming aangedraaid. Montage oude Valeo bobine aanhaalmoment 10 Nm. Auto geprobeerd te starten, niet gelukt. Bij contact hoor ik brandstofpomp lopen, bij starten draait startmotor de motor rond, maar de auto start niet.
Tweede stap: bestellen en montage van nieuwe bobine: NGK Bobine 48071. Eerst nog zekeringen nagelopen, geen bijzonderheden gevonden. Accu helemaal losgekoppeld, uit de auto en aan de oplader. Oude bobine verwijderd. NGK bougies weer verwijderd, geinspecteerd: geen bijzonderheden, schroefdraad schoongemaakt en weer gemonteerd met aanhaalmoment +- 25Nm. Nieuwe NGK bobine gemonteerd, aanhaalmoment schroeven 12 Nm. Opgeladen accu na tenminste 24 uur weer gemonteerd.
15 minuten gewacht. Contact: dashboard display toont datum uit 2003. Brandstofpomp zoemt. Auto proberen te starten, startmotor draait de motor rond, maar de auto start niet. Enkele keren geprobeerd, geen resultaat. Ruitenwisser maakt een slag iedere keer als ik het contact uit zet.
Contact: datum proberen in te stellen, dashboard display valt volledig uit. Afstandsbediening werkt niet meer. Auto moet ik handmatig op en van het slot doen.
Wat heb ik mogelijk fout gedaan? Accu misschien verkeerd of te laat losgekoppeld van de min-pool? De bobine heb ik verwijderd nadat ik de auto op slot gedaan had en 15 minuten gewacht met klep open, maar accu was nog wel aangesloten. Zekering verkeerd teruggeplaatst? Ik heb de shunt in het dashboard er uit gehaald en er weer in geplaatst en ik zie dat die mogelijk op twee manieren teruggeplaatst kan worden.Verkeerde bougies gebruikt? Wat kan hier aan de hand zijn?
Recentste ontwikkeling: vriendelijk C5-club lid uit de buurt heeft aangeboden de auto uit te lezen met Lexia- Diagbox. Ik ben heel benieuwd.