ECU Klonen
Geplaatst: 09 apr 2021 00:19
Geïnspireerd door verhalen dat een 1.6-16v HDI flink op te voeren is met een betere en sterkere turbo, heb ik wat hardware, software, remaps en gebruikte ECU's aangeschaft om te experimenteren.
2x ECU uit een C5 (2005/2006) en 1x ECU uit een 5008 uit 2010.
Software en Bosch nr. is verschillend, alle ECU's hebben hetzelfde PSA nr., mogelijk uitwisselbaar, mist voorzien van de juiste software.
Wegens het gezeur met de turbo in mijn C5, dit experiment heel even geparkeerd, tot een mede C5 1.6HDI (break) een interne ECU fout krijgt.
Een P0606 en P0335 (toerental signaal) i.c.m. matig tot hevig stotteren, met het vervangen van de ECU is het hevige stotteren en de P0606 weg.
De P0335 is er helaas nog, daar werk ik nog aan.

Het klonen heeft wat uurtjes in beslag genomen om onder de knie te krijgen, mede omdat het eerste BDM100 kastje vroegtijdig overleed.
Met dat kastje kun je de software incl. configuratie uit de ECU kopieren en overzetten op een andere ECU, de EEPROM voor de startblokkering zou met een ander apparaatje moeten dacht ik.
In afwachting van een nieuwe BDM100, probeerde ik de EEPROM uit te lezen, dat lukt bij de 5008 ECU prima, maar uit de C5 ECU's niet.
Ik dacht, dan zet ik de data uit de EEPROM over in een C5 ECU en pas ik de rest aan met de Lexia, de C5 ECU is exact het juiste type voor zijn C5, blijkbaar zelfs verschil in software tussen een berline en break.


Mogelijk omdat de printplaat te veel stroom opslokt (tip van een elektronica expert), sloot ik een C5 ECU aan in mijn auto, echter zonder succes.
Zou kunnen omdat de auto in ECO mode gaat of het lees process verstoort.

Thuis een externe voeding aangesloten en nogmaals geprobeerd, zonder resultaat.
Nogmaals contact gehad met de elektronica expert, waarschijnlijk een kwestie van de juiste type EEPROM selecteren in het uitlees programma.
Bij de 5008 ECU lukt het autodetect wel en bij de C5 niet, na uren proberen en zoeken, had ik het bijna opgegeven, tot ik een filmpje zag waarin de maker aangeeft dat de BDM100 alles kan uitlezen, 3 geheugen gedeeltes, hoofdgeheugen, software en de EEPROM.


Een paar dagen later met een nieuwe BDM100, met succes alles uit een C5 ECU kunnen uitlezen en weer terugschrijven.
Toen werd het tijd om de probleem ECU uit de break, op de operatietafel te leggen en te back-uppen, ook dat ging goed.
De backup van de 3 bestanden overgezet in een C5 ECU van de sloop, aangesloten in de auto, auto kan gestart worden en alles werkt.




Een leuk en leerzaam experiment zo
De kosten van een ECU uit een sloper, hardware en software (Ali Express of eBay) zijn een stuk lager dan een nieuwe ECU of dit bij een gespecialiseerd bedrijf als een chiptuner laten doen.
2x ECU uit een C5 (2005/2006) en 1x ECU uit een 5008 uit 2010.
Software en Bosch nr. is verschillend, alle ECU's hebben hetzelfde PSA nr., mogelijk uitwisselbaar, mist voorzien van de juiste software.
Wegens het gezeur met de turbo in mijn C5, dit experiment heel even geparkeerd, tot een mede C5 1.6HDI (break) een interne ECU fout krijgt.
Een P0606 en P0335 (toerental signaal) i.c.m. matig tot hevig stotteren, met het vervangen van de ECU is het hevige stotteren en de P0606 weg.
De P0335 is er helaas nog, daar werk ik nog aan.

Het klonen heeft wat uurtjes in beslag genomen om onder de knie te krijgen, mede omdat het eerste BDM100 kastje vroegtijdig overleed.
Met dat kastje kun je de software incl. configuratie uit de ECU kopieren en overzetten op een andere ECU, de EEPROM voor de startblokkering zou met een ander apparaatje moeten dacht ik.
In afwachting van een nieuwe BDM100, probeerde ik de EEPROM uit te lezen, dat lukt bij de 5008 ECU prima, maar uit de C5 ECU's niet.
Ik dacht, dan zet ik de data uit de EEPROM over in een C5 ECU en pas ik de rest aan met de Lexia, de C5 ECU is exact het juiste type voor zijn C5, blijkbaar zelfs verschil in software tussen een berline en break.


Mogelijk omdat de printplaat te veel stroom opslokt (tip van een elektronica expert), sloot ik een C5 ECU aan in mijn auto, echter zonder succes.
Zou kunnen omdat de auto in ECO mode gaat of het lees process verstoort.

Thuis een externe voeding aangesloten en nogmaals geprobeerd, zonder resultaat.
Nogmaals contact gehad met de elektronica expert, waarschijnlijk een kwestie van de juiste type EEPROM selecteren in het uitlees programma.
Bij de 5008 ECU lukt het autodetect wel en bij de C5 niet, na uren proberen en zoeken, had ik het bijna opgegeven, tot ik een filmpje zag waarin de maker aangeeft dat de BDM100 alles kan uitlezen, 3 geheugen gedeeltes, hoofdgeheugen, software en de EEPROM.


Een paar dagen later met een nieuwe BDM100, met succes alles uit een C5 ECU kunnen uitlezen en weer terugschrijven.
Toen werd het tijd om de probleem ECU uit de break, op de operatietafel te leggen en te back-uppen, ook dat ging goed.
De backup van de 3 bestanden overgezet in een C5 ECU van de sloop, aangesloten in de auto, auto kan gestart worden en alles werkt.




Een leuk en leerzaam experiment zo

De kosten van een ECU uit een sloper, hardware en software (Ali Express of eBay) zijn een stuk lager dan een nieuwe ECU of dit bij een gespecialiseerd bedrijf als een chiptuner laten doen.