Bevindingen C5 Aircross Hybrid
Geplaatst: 01 apr 2021 20:17
Op 1 maart is de C5 Aircross Hybrid gearriveerd. Door het vele thuiswerken heb ik er de eerste maand maar 1000 km mee gereden. Hierbij toch wat eerste indrukken.
Mijn C5AH is een Feel met bijna alle opties om net te doen of het een Shine versie is. Mooie stoelbekleding, adaptieve cruise control. Niet: elektrisch achterklep, geen led koplampen en een maatje kleiner wielen. wel: stoelverwarming, Ook deze heb ik weer als private lease uit de voorraad van de dealer. Geen moeilijke keuzes dus. Enige extra is dat ik een laadkabel voor het gewone stopcontact thuis erbij heb gekocht. Er zit standaard alleen een algemene laadkabel bij.
Het rijden is in principe hetzelfde als in elke C5A met automaat. Je hoeft geen extra handelingen te verrichten. Maar dat kan wel. Door de automaatpook nog een keer in drive te zetten gaat deze over van D naar B. Drive naar Brake. Het sterk afremmen op de motor kun je zo aan zetten. In praktijk gebruik ik het altijd. Het werkt gewoon, goed. Je leert vanzelf om het met je gaspedaal te doseren. Er zit een keuze schakelaar in voor de rijmodus, hybride, elektrisch of sport. Ik krijg niet de indruk dat dat een erg nuttige knop is.
De auto rijdt eigenlijk altijd elektrisch weg. Pas bij snelheden boven de 130 gaat de motor meedoen. Totdat de accu leeg is natuurlijk. Je kan zelf in een paar stappen instellen hoe vol je de accu wil houden. Dit is vooral op langere ritten handig.
Bij de temperaturen van de afgelopen maand was er met een volle accu rond de 40 km beschikbaar. De indicator op het dashboard klopt wel aardig, deze houdt wel rekening met je rijgedrag en bijbehorend verbruik van de afgelopen tijd. Als je een keer een traject rijdt wat 'anders' is, kan het mee of tegen vallen.
Ik ben tot nu toe wel fanatiek met het opladen van de accu. Op mijn eigen oprit kan ik vrij makkelijk het snoer aankoppelen. Van helemaal leeg, duurt het laden een uur of 7-8 op het suffe huisstopcontact. Ik heb helemaal geen zijn om te investeren in een walbox. Die kost al snel rond de 800 euro. Daar kun je heel veel stroom voor laden. Kost alleen wat meer tijd. Meestal is dat de tijd dat ik toch slaap. Ik heb ook nog geen laadpas voor onderweg. Ik vraag me af of ik die zou gaan gebruiken.
Het gemiddelde benzine verbruik over de eerste 1000 km staat op 5/100. Ik heb niet echt bijgehouden wat de verhouding korte en lange ritten was. Er zaten rond de 5 ritten van 150 km in de eerste 1000. De rest was stad en lokale ritten. Die laatste gaan eigenlijk altijd helemaal elektrisch. Valt wel op dat je zelfs met een hele dag boodschappen doen en andere nutteloze ritjes, je nauwelijks aan de 40 km komt. Ik heb op 1 lange rit de accu uit gezet, dan komt het verbruik op rond de 7/10. Deze test ga ik nog eens herhalen, want ik vind het wat laag voor zo'n (veel te) zware auto.
Het elektrisch rijden went qua comfort heel erg snel. Lekker stil en erg vlot. De overgang naar benzine rijden merk je nauwelijks, je ziet op het dashboard dat ie op benzine rijdt. Er schijnt ook een ledje onder de binnenspiegel te zitten die elektrisch rijden aangeeft, maar dat is mij nog niet opgevallen. Erg mooie randloze binnenspiegel trouwens, speciaal voor de hybride.
Verschillen met de vorige C5, in mijn geval de 180 pk HDI:
Minder kofferruimte onder de vloer. daar kun je wel lekker veel troep kwijt. is bij de hybrid wel minder.
Knopje binnen voor de tankdop ontgrendeling, schijnt iets met ontluchten te maken te hebben.
Nu nog wat foto's maken en plaatsen. De verdere ervaringen zal ik de komende maand nog wel melden. Mijn eerste indruk is al met al erg positief. Zeker zo prettig als de 180 HDI.
Mijn C5AH is een Feel met bijna alle opties om net te doen of het een Shine versie is. Mooie stoelbekleding, adaptieve cruise control. Niet: elektrisch achterklep, geen led koplampen en een maatje kleiner wielen. wel: stoelverwarming, Ook deze heb ik weer als private lease uit de voorraad van de dealer. Geen moeilijke keuzes dus. Enige extra is dat ik een laadkabel voor het gewone stopcontact thuis erbij heb gekocht. Er zit standaard alleen een algemene laadkabel bij.
Het rijden is in principe hetzelfde als in elke C5A met automaat. Je hoeft geen extra handelingen te verrichten. Maar dat kan wel. Door de automaatpook nog een keer in drive te zetten gaat deze over van D naar B. Drive naar Brake. Het sterk afremmen op de motor kun je zo aan zetten. In praktijk gebruik ik het altijd. Het werkt gewoon, goed. Je leert vanzelf om het met je gaspedaal te doseren. Er zit een keuze schakelaar in voor de rijmodus, hybride, elektrisch of sport. Ik krijg niet de indruk dat dat een erg nuttige knop is.
De auto rijdt eigenlijk altijd elektrisch weg. Pas bij snelheden boven de 130 gaat de motor meedoen. Totdat de accu leeg is natuurlijk. Je kan zelf in een paar stappen instellen hoe vol je de accu wil houden. Dit is vooral op langere ritten handig.
Bij de temperaturen van de afgelopen maand was er met een volle accu rond de 40 km beschikbaar. De indicator op het dashboard klopt wel aardig, deze houdt wel rekening met je rijgedrag en bijbehorend verbruik van de afgelopen tijd. Als je een keer een traject rijdt wat 'anders' is, kan het mee of tegen vallen.
Ik ben tot nu toe wel fanatiek met het opladen van de accu. Op mijn eigen oprit kan ik vrij makkelijk het snoer aankoppelen. Van helemaal leeg, duurt het laden een uur of 7-8 op het suffe huisstopcontact. Ik heb helemaal geen zijn om te investeren in een walbox. Die kost al snel rond de 800 euro. Daar kun je heel veel stroom voor laden. Kost alleen wat meer tijd. Meestal is dat de tijd dat ik toch slaap. Ik heb ook nog geen laadpas voor onderweg. Ik vraag me af of ik die zou gaan gebruiken.
Het gemiddelde benzine verbruik over de eerste 1000 km staat op 5/100. Ik heb niet echt bijgehouden wat de verhouding korte en lange ritten was. Er zaten rond de 5 ritten van 150 km in de eerste 1000. De rest was stad en lokale ritten. Die laatste gaan eigenlijk altijd helemaal elektrisch. Valt wel op dat je zelfs met een hele dag boodschappen doen en andere nutteloze ritjes, je nauwelijks aan de 40 km komt. Ik heb op 1 lange rit de accu uit gezet, dan komt het verbruik op rond de 7/10. Deze test ga ik nog eens herhalen, want ik vind het wat laag voor zo'n (veel te) zware auto.
Het elektrisch rijden went qua comfort heel erg snel. Lekker stil en erg vlot. De overgang naar benzine rijden merk je nauwelijks, je ziet op het dashboard dat ie op benzine rijdt. Er schijnt ook een ledje onder de binnenspiegel te zitten die elektrisch rijden aangeeft, maar dat is mij nog niet opgevallen. Erg mooie randloze binnenspiegel trouwens, speciaal voor de hybride.
Verschillen met de vorige C5, in mijn geval de 180 pk HDI:
Minder kofferruimte onder de vloer. daar kun je wel lekker veel troep kwijt. is bij de hybrid wel minder.
Knopje binnen voor de tankdop ontgrendeling, schijnt iets met ontluchten te maken te hebben.
Nu nog wat foto's maken en plaatsen. De verdere ervaringen zal ik de komende maand nog wel melden. Mijn eerste indruk is al met al erg positief. Zeker zo prettig als de 180 HDI.


