C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 mar 2021 14:45
Auto: c5 break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
kilometerstand: 300.000
Kleur: rood
C5club Newbie
C5club Newbie
hallo,
ik heb dus een C5 16 diesel 2006 break,
hij gebruikt veel olie op dit moment als ik er 1 liter in gooi kan ik er na 300 0f 500 km weer olie ingooien het lijkt net alsof het lekt...
ik heb pas al de turbo vervangen..de roetfilter volledig gespoeld en schoongemaakt,de intercooler schoongemaakt...carterpan eronder uit schoongemaakt(filter in carter was leek nieuw)en de olieleiding vernieuwd met nieuwe nippels.
een paar keer goed warm gereden en dan komt er een heel even een flinke zwarte wolk uit...(lijkt me normaal na al dat olieverbruik ...) ik wilde hem uitlezen maar krijg de lexia nog niet verder dan het vin nr.dan geeft hij aan bij diagnose enz...allemaal nee..
nu lees ik hier over flushen,klepdekselvervangen,klepseals,egr klep...heeft dit zin?
ps de luchtslang van de luchtfilter naar de turbe die ook op de klepdeksel zit aangesloten...daar zit bij di ingang van de turbo olie.
het is een heel verhaal maar ik hoop dat er iemand is die dezelfde ervaring heeft gehad? of misschien zit ik in de verkeerde hoek te zoeken.
bedankt alvast voor alle reacties.
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
De oorzaak van eventueel olieverbruik is wat lastig op te sporen.
Hoogstens kun je eens een olieflush doen waarmee je de motor inwendig reinigt. De 16 HDi heeft wat last van verkoling van de olie (als dat gebeurt gaat de turbo ook stuk) die resten kunnen misschien nog wat tussen de zuigerveren zitten.
Neem een flushmiddel waarmee je ook enige tijd kunt rijden.
Ververs daarna de olie en vervang het filter (eerst losdraaien, voordat je de carterstop verwijdert).
Zie je nergens lekkage aan de onderkant?

Een EGR heeft niet zoveel met olieverbruik te maken.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 mar 2021 14:45
Auto: c5 break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
kilometerstand: 300.000
Kleur: rood
C5club Newbie
C5club Newbie
bedankt voor de reactie,weet iemand misschien een goed flushmiddel voor mee te rijden?
ik ga deze week nog eens kijken onder de motor...maar het lijkt vooraal rond de hoek van de kleppendeksel/turbo/verbinding kleppendeksel luchtinlaat.
ga het eens onderzoeken....en flushen proberen...
ik laat de uitslag weten...
Plaats reactie