Pagina 1 van 1
Niet op te lossen storing in het brandstofsysteem
Geplaatst: 08 mar 2021 10:45
door HBP
Mijn C5 heeft een naar probleem. De auto geeft na verloop van soms enkele minuten, soms wat langer ineens een melding aan dat er een probleem is met de uitlaatgassen, en gaat daarna op 3 cilinders rijden om even later weer op 4 cilinders te gaan rijden en je raad het al, niet lang daarna weer op 3 cilinders..
Je voelt het aankomen als de storing zich gaat aandienen. hij begint dan wat in te houden en dan plop lampjes aan, melding op het display en de ellende begint..
Wat hebben we gedaan om dit op te lossen.
1. andere katalysator
2. andere luchtpomp
3. de verstuiver nr. 4 vervangen
4. nieuwe bougies
5. nieuwe bobines
6. de inspuitcomputer opgestuurd om te kijken of daar het probleem in zat
Niets van dit alles heeft geholpen.
Daarom dan ten leste maar eens hier probleren of iemand weet waar dit aan kan liggen.
Noodkreet: HELP!!
Re: Niet op te lossen storing in het brandstofsysteem
Geplaatst: 08 mar 2021 10:50
door JW-C5
Wat levert het uitlezen met Lexia op?
Ook tijdens het rijden, als de storing optreedt?
Groet,
JW
Re: Niet op te lossen storing in het brandstofsysteem
Geplaatst: 08 mar 2021 13:41
door HBP
Ik kan zelf niet testen met Lexia en de garage heeft niet rijdend getest.
Re: Niet op te lossen storing in het brandstofsysteem
Geplaatst: 08 mar 2021 13:49
door JW-C5
Dat testen met Lexia is essentieel.
Daaruit rollen foutcodes, waarop je kunt doorklikken. Die info heb je nodig om naar de echte oorzaak te kunnen zoeken.
Oftewel, zoek een specialist die dat wél kan, op de juiste wijze.
Zonodig kan hij 'm dan ook aan een scope hangen, als blijkt dat het een elektrisch/ontstekings-probleem is.
Wat er tot nu toe gedaan is, en waarom die onderdelen vervangen zijn blijft zo onduidelijk.
Dat noemen we hier wel eens: "gooien met onderdelen naar een probleem"......
Groet,
JW
Re: Niet op te lossen storing in het brandstofsysteem
Geplaatst: 08 mar 2021 14:46
door HBP
Dat van de luchtpomp en katalysator is gedaan omdat die telkens naar boven kwamen als diegenen die de storing veroorzaakten, pas na dat deze twee zijn vervangen is het lopen op drie cilinders begonnen.
Re: Niet op te lossen storing in het brandstofsysteem
Geplaatst: 08 mar 2021 22:45
door c5jan
Dat is misschien een gevolg van iets anders.
Eerst maar eens iemand met een lexia vinden.
Re: Niet op te lossen storing in het brandstofsysteem
Geplaatst: 09 mar 2021 17:44
door HBP
zit er meer aan te denken om deze C5 de eeuwige C5 velden op te sturen en een andere te kopen.
Re: Niet op te lossen storing in het brandstofsysteem
Geplaatst: 09 mar 2021 21:00
door c5jan
Wat maakt dat je dan toch om hulp vraagt?
Lijkt me dan een beetje zonde van onze tijd?
Re: Niet op te lossen storing in het brandstofsysteem
Geplaatst: 10 mar 2021 10:04
door GW-tje
Elk probleem is op te lossen, dus deze ook. Beetje jammer dat er direct met dure onderdelen is gegooid. Je kunt met een simpel ELM327 bluetooth OBDII scannertje op de OBD poort in combinatie met een appje op je telefoon(Torque) prima gaan kijken naar de live-data die wordt gegenereerd.
Kijkend naar de Short Term Fuel Trims is vast te zien waar het probleem zit. Het zou mij niet verbazen dat er gaat blijken dat er een probleem zit bij je brandstoffilter of de opbrengst van de brandstofpomp. Je kunt de opbrengst/druk van die pomp ook meten op het blauwe ventiel op de brandstofgalerij die voor de motor langs loopt.
Succes, en als het dan nog niet lukt, even een goede garage opsnorren......
Re: Niet op te lossen storing in het brandstofsysteem
Geplaatst: 11 mar 2021 11:45
door BJG
Ik zou het in een andere hoek zoeken. In het document dat je deelt is namelijk te zien dat de auto een foutcode P0204 genereert. Dit duidt op een elektrisch probleem in het injectorcircuit van cilinder 4.
Heel erg spannend kan dit niet zijn om te diagnosticeren.
Een twee kanaals scoopmeting op voeding en aansturing van de injector is denk ik al genoeg om de oorzaak boven water te krijgen.
En ook als de garage niet capabel is om dat te doen en blijkbaar kiest voor throwing parts at the problem dan is het nog steeds niet zo spannend dat de auto naar de sloop zou moeten, zie vragen hieronder:
- Welke injector is vervangen?
- Citroen telt cilindervolgorde andersom dan de meeste andere merken
- het zou de eerste keer niet zijn waarbij de verkeerde injector 4 werd vervangen.
- Is wel de juiste injector vervangen, dan heeft het gooien met onderdelen dit resultaat gehad:
* de motormamanementcomputer (1) en de injector (2) zijn uitgesloten
* blijft dus nog de stekkers (3) en bedrading (4) over.
- Zit er nog iets van een oude LPG installatie in, of heeft dit er in gezeten?
Re: Niet op te lossen storing in het brandstofsysteem
Geplaatst: 12 mar 2021 10:48
door HBP
ga dit direct doorgeven aan mijn garage.. thnx
Re: Niet op te lossen storing in het brandstofsysteem
Geplaatst: 12 mar 2021 16:48
door HBP
LOL dinsdagochtend naar de garage, de monteur heeft dus vanaf de distributiekant geteld dus de verkeerde injector vervangen
super bedankt mannen voor de top info
Niet op te lossen storing in het brandstofsysteem
Geplaatst: 13 mar 2021 09:59
door BJG
Ik ken een bedrijf met een heel goed opleidingsplan
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk