Pagina 1 van 1

“Inleren” verstuivers C5

Geplaatst: 20 jan 2021 01:56
door levv
Door de hele COVID-19 affaire heeft mijn auto lang stil gestaan, na een maand of drie ben ik weer is gaan rijden en dat was niet zonder problemen. De auto liep heel rot, schokkend, vaak in de paniek stand (storing katalysator en storing uitlaatgas op dashboard). met de OBD scanner gekeken en kreeg een storing P0300 en P0301, daarop de bougies vervangen en storing p03*** verdwenen maar nu storing P0201 verstuiver 1e cilinder. Ook alle 4 de verstuivers vervangen door aftermarket units (MaxGear via Winparts) verstuivers vervangen en nu ook P0201 verdwenen.
Ook het service lampje en het motor lampje niet meer aan op het dashboard, de melding storing uitlaatgas en storing katalysator verdwenen. de motor loopt ook weer als een zonnetje, geen problemen meer met haperen, schokken ed. Op de snelweg kan ik ook gewoon weer door accelereren.
Je zou zeggen mooi toch? Ja en nee, een probleem blijft en dat is dat als de motor koud is hij heel slecht stationair draait, alsof hij nauwelijks of geen benzine krijgt, boven de 1000RPM loopt ie gewoon prima maar bij optrekken als ik maar snel genoeg mijn gaspedaal indruk sterft de motor gelijk en slaat ie af. Als de motor warm is loopt hij wel netjes stationair maar bij optrekken tussen de 900-1000RPM houd hij in. Snel accelereren slaat ie af, beetje gas dat hij boven de 1000RPM komt gaat het goed.
Mijn vraag is dat ik wel eens heb gehoord dat sommige verstuivers opnieuw dienen te worden “ingeleerd” kan iemand dat bevestigen?

Re: “Inleren” verstuivers C5

Geplaatst: 20 jan 2021 06:19
door martslaats
denk dat je de adaptie waarden moet resetten
normaal zou je dat met koude motor zeer goed moeten merken
heeft bij mij heel goed geholpen
gr mart

Re: “Inleren” verstuivers C5

Geplaatst: 20 jan 2021 09:39
door Bart-Peugeot
Inleren gasklep noemen ze dat ook wel. Kan met lexia/diagbox software en hardware.
Zo ver ik weet moet dit altijd na vervangen injectoren.

Op sommige modellen is het eenvoudiger te doen.

Re: “Inleren” verstuivers C5

Geplaatst: 20 jan 2021 09:57
door GW-tje
Jammer dat je zoveel vervangen hebt. Je injectoren hadden waarschijnlijk na een ultrasoon-reinigingsbeurtje hun werk wel weer gedaan.
Ik denk dat je de ellende kunt toeschrijven aan E10 brandstof in je tank en systeem. Dat is minder geschikt om lang in het systeem te verblijven. Nu wist je het niet maar als je de auto voor langere tijd niet gebruikt kun je hem het beste aftanken met E5 of E0, dat veroudert minder snel.

Re: “Inleren” verstuivers C5

Geplaatst: 20 jan 2021 10:47
door c5jan
Bart-Peugeot schreef:Inleren gasklep noemen ze dat ook wel. Kan met lexia/diagbox software en hardware.
Zo ver ik weet moet dit altijd na vervangen injectoren.

Op sommige modellen is het eenvoudiger te doen.
Zo heet het bij mij niet, in de lexia iig.

Heeft ook met iets meer dan alleen de gasklep te maken natuurlijk.

Re: “Inleren” verstuivers C5

Geplaatst: 20 jan 2021 12:06
door Bart-Peugeot
Klopt dat die term in de lexia niet gebruikt wordt.

"Men" noemt het vaak inleren.

Re: “Inleren” verstuivers C5

Geplaatst: 20 jan 2021 13:04
door c5jan
Initialiseren adaptiewaarden, dacht ik.

En als ik het goed begrepen heb wordt daarmee de lft en de gaskleppositie opnieuw bepaald.
Klopt dat, nog meer, of minder?

Re: “Inleren” verstuivers C5

Geplaatst: 20 jan 2021 13:55
door levv
GW-tje schreef:Jammer dat je zoveel vervangen hebt. Je injectoren hadden waarschijnlijk na een ultrasoon-reinigingsbeurtje hun werk wel weer gedaan.
Ik denk dat je de ellende kunt toeschrijven aan E10 brandstof in je tank en systeem. Dat is minder geschikt om lang in het systeem te verblijven. Nu wist je het niet maar als je de auto voor langere tijd niet gebruikt kun je hem het beste aftanken met E5 of E0, dat veroudert minder snel.
Nee ik rijd al zo lang als ik de auto heb op Euro 98 en ik heb cleaners gebruikt in de benzine van Wynn, ultrasone reiniging maar probleem bleef er in zitten. Na doormeten van de injectoren bleken deze allen een afwijkende weerstand te hebben, 14 Ohm hoort het te zijn en allen zaten ze onder de 12 en die op positie 1 zat onder de 10 Ohm dus wel degelijk stuk.

Maar goed dus vervangen door die van MaxGear (€25 per stuk dus geen rib uit mijn lijf) en llopt weer fijn alleen niet stationair dus. Als er iemand in de regio Beverwijk woont met een Lexia die me wil helpen zou dat super tof zijn.

Re: “Inleren” verstuivers C5

Geplaatst: 20 jan 2021 15:23
door willy4
ben je zeker dat deze moet ingeleerd worden .
bij een diesel PH 1 niet , bij een PH 2 wel.

Re: “Inleren” verstuivers C5

Geplaatst: 20 jan 2021 15:39
door GW-tje
Willy4, het gaat hier om een 2 liter benzinemotor. De term "verstuivers" is hier verwarrend. Bij een benzinemotor spreken we normaal van "injectoren". ;)

Re: “Inleren” verstuivers C5

Geplaatst: 20 jan 2021 21:06
door levv
willy4 schreef:ben je zeker dat deze moet ingeleerd worden .
bij een diesel PH 1 niet , bij een PH 2 wel.
Mja na hete posten bedacht ik mij dat het om injectoren gaat, ook loopt een Diesel niet echt lekker op Euro 98 ;)

Re: “Inleren” verstuivers C5

Geplaatst: 20 jan 2021 23:04
door willy4
het ene is nederlans en het andere frans.
wij gebruiken beide.

Re: “Inleren” verstuivers C5

Geplaatst: 29 jan 2021 14:47
door levv
nog een vraag, ik heb gebeld met een garage en het probleem uitgelegd van het slechte lopen. de garage zegt dat het inleren niet helpt omdat waarschijnlijk de lambda sonde defect is en die willen ze eerst vervangen omdat anders dat inleren geen zin heeft.

klinkt voor mij logisch want zo ver gaat mijn kennis niet echter kost de hele operatie €200 want ze willen de Citroen versie gebruiken. klopt het wat de garage zegt of willen ze gewoon duur verkopen.

Re: “Inleren” verstuivers C5

Geplaatst: 29 jan 2021 15:20
door c5jan
Volgens mij kan je eindeloos vaak de dagwaarde van je auto erin blijven stoppen voordat er een gedegen diagnose wordt gesteld.
Is het probleem zo hinderlijk?
Heb je de adaptiewaarden al gereset?

“Inleren” verstuivers C5

Geplaatst: 29 jan 2021 23:54
door levv
Update, de Lambda sonde is in orde ook de gasklep en het probleem zit hem in het blok zelf. cilinder 2 heeft goede compressie, 1 en 4 net onder de minimale waarde en cilinder 3 echt te weinig.
Reparatie €1500 dus laat maar :D
Ja Johan heeft alles gedaan wat kon.

Dus een beetje minder vermogen en nee zo erg vind ik dat niet want als de motor warm is dan heb ik die problemen niet meer en ik rijd al als een oude sok hehe. Nu maar een beetje sparen voor een andere auto, Bij Johan Oldenhage staat een mooie C5 uit 2006 misschien dat ik mijn C5 daar op inruil.

Dank allemaal voor de input het heeft mij zeker geholpen