Pagina 1 van 2
Koude start gestotter 2.0 16v
Geplaatst: 11 jan 2021 17:03
door DSuser
Beviel me wel de ph1 break, in 2011 aangeschaft. Geheel niet nodig, maar wel iets nieuwer:
Net aangeschaft, C5 type 3 2009, 2.0 16V, geen gas, 100.000km, automaat
Distributie net voor aflevering vervangen.
loopt perfect stationair, rijdt goed.
Eerste de beste dag na aflevering:
ratel, schudden, op drie cylinders, buiten zo'n 2-4 graden.
Iets warme motor of buitentemperatuur, geen probleem.
Het onregelmatig lopen wordt na zo'n 30 sec weer perfect stationair lopend.
5 dagen op rij hetzelfde ritueel.
Soms direct na start afslaand,
Diverse meldingen:
Storing ESP/ASR.
Lampjes: Service
mededeling: Storing motormanagement
Lampje: emissieregeling + mededeling storing emissieregeling
Contact uit, lampje emissieregeling blijft branden
Gaat in eco-modus.
Eenmaal draaiend, weer voorbeeldig rijdend.
Terug naar de (verkopende)garage:
"weer in orde, start weer oké"
"Na de distributie-wissel bleek er nog wat speling op een spanner waardoor die van tijd is gegaan".
Nu heb ik het forum geheel doorgespit op "Slecht lopen bij koude start" en ik heb zo'n vermoeden wat er aan de hand zal of kan zijn.
Nu moet ik vóór donderdag besluiten of ik wil afzien van deze auto. (nee geen geld terug, wel de bedoeling dat ik een vergelijkbare auto afneem)
Daarnaast nog wel 6 mnd Bovag.
De vraag / Jullie advies:
Verlopen ontsteking of niet waarschijnlijk en toch wat anders?
Re: Koude start gestotter 2.0 16v
Geplaatst: 12 jan 2021 09:48
door GW-tje
De ontsteking van deze motor zal in principe niet verlopen. Het tijdstip wordt bepaald aan de hand van de positie van de krukas en de nokkenas, deze wordt met sensoren gemeten.
Is na het op correcte wijze spannen van de riem het probleem over?
Wat je nog kunt vragen, of bij een andere garage kunt laten controleren is een 4-gas meting.
Aan de hand van de resultaten die daar uitkomen kan een beeld worden verkregen van de gezondheid van de motor en de verbranding. Op zich is die EW10A echt een probleemloze motor.
Het probleem wat je beschrijft kan heel veel oorzaken hebben, dat is zo dus moeilijk vanachter de computer goed te diagnostiseren.
Enkele oorzaken:
- opbrengst brandstofpomp te laag,
- problemen met de verwarming van de lambdasensoren,
- slechte bougies,
- een klep die blijft "hangen" bij koude motor,
etc, etc.
Re: Koude start gestotter 2.0 16v
Geplaatst: 12 jan 2021 10:12
door willy4
als je de bougies eruit haalt zien die allemaal het zelfde eruit.
Re: Koude start gestotter 2.0 16v
Geplaatst: 12 jan 2021 13:51
door DSuser
@Willy4 en GW-tje
Ik kan zelf niets nakijken, de auto staat bij de verkoper-garage....
Slechts een km of 40 mee gereden in de bijna 2 weken dat ik de auto heb.
Twijfel of ik hem nog zal ophalen bij de garage.
Dit moet ik morgen laten weten.
Volgens de garage is het probleem nu over met het opnieuw bekijken/monteren of spannen rondom de distributieketting.
Is dit het probleem geweest, oké, hebben we nog een half jaar garantie.
Maar:
Tikkende kleppen na een koude nacht, zo'n 30 sec. daarna weg
Geen probleem met onregelmatig lopen, zolang het maar boven de 6-7 graden is.
Doet mij toch wel heel erg sterk denken aan een bekend euvel, vuile klepstoters.
Dat is vaak wel even op te lappen met een flush/dunnere olie en tegen de tijd dat het weer echt koud gaat worden, is de garantie verlopen....
Of denk ik nou erg zwart?
Ik hoop dat het te vinden is zoals GW-tje aangeeft.
Zitten er inderdaad 2 bij, te hangen aan de lage temperatuur
(de lambda en bij kou blijven hangen van een/de klep)
Klepstoter-vervangen is een reparatie vanaf €1000,-.
Nog 24 uur om te beslissen...
Re: Koude start gestotter 2.0 16v
Geplaatst: 12 jan 2021 14:07
door jantje1948
"weer in orde, start weer oké"
"Na de distributie-wissel bleek er nog wat speling op een spanner waardoor die van tijd is gegaan".
In zo'n "garage" heb ik 0% vertrouwen.
Re: Koude start gestotter 2.0 16v
Geplaatst: 12 jan 2021 15:39
door DSuser
Ik ga geen naam noemen.
Me wel even vooraf verdiept in deze grote landelijke merkdealer-keten.
Een gewaarschuwd mens telt voor twee!
Dus met z'n tweeën de auto bekeken en gereden....
Re: Koude start gestotter 2.0 16v
Geplaatst: 12 jan 2021 15:52
door cieterman
Regio Rotterdam/Den Haag, grote merkdealer keten, nou dan weten we het wel. Niet echt adressen om te vaak te komen als je Citroen je lief is.
Groeten, Cieterman

Re: Koude start gestotter 2.0 16v
Geplaatst: 12 jan 2021 16:21
door GW-tje
Die tikkende kleppen zijn wel "normaal"maar tegelijk een teken aan de wand. 30 seconden is te lang voor frisse schone stoters. Inzicht in de onderhoudshistorie zou uitsluitsel moeten kunnen geven over hoe vaak deze motor op tijd verse olie heeft gekregen. Kun je die niet inzien en wil men niet zwart op wit zetten dat ze de klepstoters zullen vervangen als het euvel blijft, dan liet ik hem lekker staan.
De klus is prima te doen, maar niet met 2 linker handen. De stoterbussen an sich kosten niet heel veel geld. En daar komt bij dat een EW10A geen stoterprobleem meer heeft. Ik vrees dan voor een sterk vervuilde/verwaarloosde motor.
Sterkte met het besluit......
Re: Koude start gestotter 2.0 16v
Geplaatst: 12 jan 2021 16:51
door willy4
als je zelf niet kunt sleutelen , zou ik hem laten waar hij is.
Re: Koude start gestotter 2.0 16v
Geplaatst: 12 jan 2021 18:31
door DSuser
GW-tje: daar komt bij dat een EW10A geen stoterprobleem meer heeft.
Bedoel je hiermee dat bij een 2.0 16v uit 2009 het probleem al getackeld is ?
(door de klepstoters van de 1.8 16v zoals vermeld in de after sales interventie / technisch advies van Citroen zelf)
EW10, zover was ik gekomen, Is dit blok een EW10A ?
Re: Koude start gestotter 2.0 16v
Geplaatst: 12 jan 2021 19:13
door c5jan
Als er RFJ in je Vin voorkomt wel.
Re: Koude start gestotter 2.0 16v
Geplaatst: 12 jan 2021 19:17
door Bart-Peugeot
Als je C5 van 2009 is zit er een EW10a in, deze heeft motorcode RFJ. Dat zijn de letters op positie 6, 7 en 8 van het chassisnummer.
De oude 2.0 met het klepstoters probleem is de EW10j4 en heeft motorcode RFN.
Deze werd tot 2005/2006 geleverd in diverse psa modellen.
Re: Koude start gestotter 2.0 16v
Geplaatst: 12 jan 2021 21:15
door DSuser
Dank, allemaal dank voor jullie bijdrage!
't is een RFJ.
Jullie hebben me even in een goede richting geduwd zodat ik weet wat ik de verkoper te melden heb.
Ik laat jullie de afloop weten.
Re: Koude start gestotter 2.0 16v
Geplaatst: 13 jan 2021 11:36
door GW-tje
De EW10J4 is geleverd van 2001 - augustus 2004. Bij de introductie van de Ph2-restyle kwam de EW10A, deze had verwarmde lambdasondes, dus geen luchtpomp meer bij het opwarmen, geen EGR-klep meer en het probleem van de klepstoters was opgelost. De Ph2-restyle was vanaf september 2004 leverbaar en de EW10A werd dus in de Ph3 ook als standaard 2 liter benzine geleverd.
Re: Koude start gestotter 2.0 16v
Geplaatst: 14 jan 2021 01:06
door DSuser
Dank je wel GW-tje,
Ik heb me nooit zo verdiept in de verschillen tussen de blokken.
Naar volle tevredenheid en probleemloos rijd ik sinds 2011 een ph1 uit 2002.
Meest ernstige voorval, een week na aanschaf, slechts bedoeld als vakantie-auto, zo'n 140 km/u op een Franse tolweg, klapt de uitlaat eronder vandaan.
Alsof er een helikopter op je dak land...
Verder nooit noemenswaardige /echte problemen gehad.
Zo te lezen is het laatste blok, de EW10A, nog betrouwbaarder gemaakt.
normaal, geregeld onderhoud blijft natuurlijk wel een voorwaarde.
Of dit zo is geweest met de nieuwe aanschaf?
Dat laten we bekijken door een citroen-dealer, soort aankoopkeuring.
Ik ben met de verkoper een tweede termijn van omruilgarantie overeengekomen nadat de eerste niet benut kon worden (door de problemen direct na aflevering).