Startmotor vervangen
Elektrische storing in mijn C5 . De storing begon tijdens het rijden. Mijn ruitenwissers gingen spontaan aan terwijl deze uit stonden . Ik ben gestopt en zag dat er rook onder de motorkap uitkwam. Motor uitgezet en accuklem los gemaakt. De rook kwam uit de BSM . Aangezien de auto afgeleept moest worden heb ik de accuklemmen weer vast gemaakt om automaat uit zijn Parkstand te halen . Dit was niet meer mogelijk. Oorzaak volgens mij vocht en vuil in de BSM omdat deze onder een boom staat. BSM gedeeltelijk weg gesmolten . Stekkers allemaal nog in takt. Ik heb de BSM vervangen door een nieuwe. Nu lijkt alles weer goed te werken,alleen de startmotor blijkt nu kapot te zijn. Om deze te verwijderen denk ik dat de olie koeler verwijderd moet worden . De slangen van de olie koeler lopen voor de startmotor langs. Ik lees hier dat het vervangen van de startmotor niets voorstelt. Of doe ik iets fout. Citroën C5 V6 3 liter bl 2006 .
Graag advies
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.

C5club Newbie


Berichten: 2
Lid geworden op: 05 dec 2020 15:39
Auto: C5 3.0 V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
kilometerstand: 177500
Kleur: Grijs
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Hoe zeker ben je ervan dat de startmotor zelf kapot is, en niet de aansturing ervan?
Heb je dat gescheckt door 'm extern te bekrachtigen?
In de BSM zit een zekering van 20A op F8, die wil nog wel eens kapot gaan. Daarover bestaat een IR: vervangen door eentje van 25A
Vervangen van de startmotor is best een klus bij de V6, dat bleek toen dat een paar jaar geleden bij mijn V6 gedaan moest worden.
Als ik me goed herinner: van bovenaf moet eerst dat hitteschild eraf, da's een vervelend klusje.
Vervolgens mede van onderaf de voorste kat eraf, dan kun je bij de startmotor.
In de garage was het een kleine twee uur werk om dat voor elkaar te krijgen.
Groet,
JW
Heb je dat gescheckt door 'm extern te bekrachtigen?
In de BSM zit een zekering van 20A op F8, die wil nog wel eens kapot gaan. Daarover bestaat een IR: vervangen door eentje van 25A
Vervangen van de startmotor is best een klus bij de V6, dat bleek toen dat een paar jaar geleden bij mijn V6 gedaan moest worden.
Als ik me goed herinner: van bovenaf moet eerst dat hitteschild eraf, da's een vervelend klusje.
Vervolgens mede van onderaf de voorste kat eraf, dan kun je bij de startmotor.
In de garage was het een kleine twee uur werk om dat voor elkaar te krijgen.
Groet,
JW

C5club Newbie


Berichten: 2
Lid geworden op: 05 dec 2020 15:39
Auto: C5 3.0 V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
kilometerstand: 177500
Kleur: Grijs
Ik heb de startmotor van onderaf bekrachtigd. Deze maakt een doffe klik maar draait niet . Ik ben bang dat door de sluiting in de BSM de startmotor bekrachtigd is geweest en daardoor kapot is gegaan . Hopelijk geen schade aan de startkrans. Maar alvast bedankt