C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 262
Lid geworden op: 04 sep 2017 11:30
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal
Locatie: Midden tussen Groningen en Leer.
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Na het leegpompen van de benzine tank, viel mij op dat het laatste restje (ca. 0,5 ltr.) dat de benzinepomp eruit gooide grauwe en grijze benzine was. Nagenoeg ondoorzichtig.

De liters daarvoor waren helder lichtgeel van kleur. In eerste instantie dacht ik dat de tank vies zou zijn. Maar net de laatste restjes benzine handmatig uit de tank verwijdert. En deze laatste cl. waren helder en schoon. Dus daar lag het niet aan.
Ook de donorpomp zit vol grauwe benzine. zie rechterfles op de foto.
Dit lijkt mij niet bevordelijk voor de pomp of injectoren.

Nu heb ik net het metalen filter (denk ik) onder uit de benzine pomp gehaald en daar kwam dezelfde grauwe benzine uit. Als dit onderin de pomp zit lijkt het mij niet verstandig om de (donor)pomp zonder interne reiniging in de benzinetank te monteren.

Nu mijn vraag heeft iemand ervaring met het reinigen van de pomp.
Kan ik het onderste deel van de benzine pomp verwijderen zonder grote gevolgen van schade?
zeg maar Rob .
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 262
Lid geworden op: 04 sep 2017 11:30
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal
Locatie: Midden tussen Groningen en Leer.
Op de foto het metalen filtertje dat onder uit de behuizing komt.

Je ziet de smurrie die uit de onderste kap komt.
Dit lijkt mij niet bevordelijk voor de pomp zelf en de injectoren. Met name als je kortstondig op benzine rijdt met Lpg.
zeg maar Rob .
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Het ding wat jij voor een metalen filter aanziet is geen filter. Dit is de brandstofdrukregelaar. Nergens aankomen verder, alsjeblieft. Je kunt het geheel wat omspoelen in schone benzine, de onderste filterbak kun je er zo afklikken, en de vuile benzine breng je naar de milieustraat. Spul weer mooi in elkaar zetten en afmonteren in je tank.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 262
Lid geworden op: 04 sep 2017 11:30
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal
Locatie: Midden tussen Groningen en Leer.
oké, drukregelaar schoon gespoeld, hier zat wel een klein gaasfiltertje op die aardig vies was. Is nu weer schoon.
Is die drukregelaar van de originele pomp die nu vervangen wordt dan misschien kapot. :?:
En de oorzaak :!: van het problematisch starten de volgende dag of na ca. 5 uur stilstaan.

De snelkoppeling aan de injectorbrug wil ik vervangen.
Kan ik de leiding (is het nylon?) verhitten met een föhn en de koppeling eruit trekken of kan ik beter de koppeling thv het schutbord lossen en de snelkoppeling met leiding wisselen. Binnen in is de koppeling beschadigd. Is natuurlijk ook niet bevordelijk voor het behoudt van de druk in de leiding en brug.
zeg maar Rob .
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Nee, als de regelaar kapot is zal de motor niet of slecht lopen. Moeilijk starten na een dag of 5 komt omdat de benzine weer teruggelopen is. Waarschijnlijk een klepje in de pomp dat niet meer goed werkt. Binnenin die snelkoppeling is het enige essentiele onderdeel het o-ringetje, Die kun je er wel uitpeuteren en vernieuwen.
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
ik snij voorzichtig de leiding eraf met een cuttermes , de leiding kun je monteren met een föhn ofwel in warm water.
voor bochten erin te krijgen met föhn dan plooien en laten afkoelen.
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 262
Lid geworden op: 04 sep 2017 11:30
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal
Locatie: Midden tussen Groningen en Leer.
Pomp zit er weer in. Ringmoer licht met vasaline ingesmeerd.
En de pijl weer op de juiste positie.
Zonder de universele sleutel van Willy was het of niet gelukt zonder schade of heel problematisch om de ring weer juist te positioneren.
De nieuwe originele ringpakking bleef mooi op zijn plaats tijdens montage en aandraaien van de ringmoer.

Nu eerst een jerrycan benzine ophalen. En kijken/hopen of het probleem is verholpen.

De koppeling op de injectorbrug ging na licht insmeren met vasaline opeens heel soepel. En klikte ook weer hoorbaar vast. Dat was daarvoor niet het geval.

Morgen of straks voorzichtig de donor koppeling of leiding demonteren en ervaren hoe dat gaat zoder (al te veel) schade.
Ik weet zo niet hoe ik die rubbertjes er schadevrij uit krijg dus probeer het met de föhn. Was bang dat het een soort van krimp(kous)verbindingen was.
zeg maar Rob .
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 262
Lid geworden op: 04 sep 2017 11:30
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal
Locatie: Midden tussen Groningen en Leer.
Zooooo,
Het start probleem is verholpen. De auto starte in één keer. Nadat het maandelijkse luchtalarm in de auto op gang begon te komen :shock:

Maar nu krijg ik de melding ABS storing;
Zijn die blauwe stekerverbindingen die op de ringmoer zijn geklikt van de ABS achter?
Zo ja dan ligt het daar waarschijnlijk aan. Is het dan een kwestie van aan de Lexia hangen, uitlezen en verwijderen van de storing.

Of moet ik me nu zorgen maken als ik er mee ga rijden morgen.
zeg maar Rob .
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Het kan heel goed zijn dat na een aantal keren starten/rijden de storing weer verdwijnt. Maar als je een lexia in de buurt hebt is wissen natuurlijk wel zo makkelijk.
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 435
Lid geworden op: 16 feb 2015 18:20
Auto: Break 2.0I 16V
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Haren (GN)
Als het goed is moet dat toch met een rondje rijden weer over zijn toch?
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 262
Lid geworden op: 04 sep 2017 11:30
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal
Locatie: Midden tussen Groningen en Leer.
Het zijn dus inderdaad de ABS stekers naar de achterwielen?
Ik heb het nog niet kunnen testen of het vanzelf over gaat na een aantal keren starten en kilometers rijden.
Dit was de eerste keer dat ik een ABS melding kreeg. En dan denk je toch oh oh.
Zal haar morgen even uitlaten en anders de Lexia hangen en resetten.
Bedankt alvst.
zeg maar Rob .
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Zolang je nergens remolie uit ziet lopen moet je niet te snel schrikken!
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Terecht dat je zeker wilt zijn dat ABS goed werkt.

Bij de achterremmen zorgt ABS er namelijk voor dat er normaal geremd kan worden.
Als je gewoon remt, worden de achterremmen sterk geactiveerd, en ABS zorgt er dan voor dat hij niet te hard gaat remmen.
Werkt ABS niet, dan zouden ze zomaar kunnen blokkeren.
Het werkt dus niet alleen als je hard remt :idea:

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Kijk, dat wist ik dan weer niet!
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 262
Lid geworden op: 04 sep 2017 11:30
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal
Locatie: Midden tussen Groningen en Leer.
Ga haar morgen toch maar eerst aan de lexia hangen en de melding resetten.
Lijkt mij met de kennis van onze moderator het verstandigst.

Geen zin in oververhitte remmen of vierkante banden. :D

Als de stekers los zijn gemaakt, met de accu aangesloten, denkt de computer natuurlijk "oeps knaagdier onder de auto".
Circuit niet meer correct en intakt, dus waarschuwing. :smt004
zeg maar Rob .
Plaats reactie