Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.

C5club Rookie


Berichten: 25
Lid geworden op: 23 aug 2019 08:47
Auto: berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
kilometerstand: 173000
Kleur: grijs
Heb een probleem. De temp komt maar tot de helft van de meter en de kachel blaast lauw.
Ik vermoed de thermostaat defect.
Normaal met een ritje Eindhoven rondje N2 moet de motor op temp zijn. Nu tikt de meter net de helft aan. Ook na een ritje inkopen doen in Heinsberg . Dit is al enkele weken zo. Is die thermostaat makkelijk zelf te vervangen bij een 1.8 C5 bwj 2005. En waar kan ik het aftap kraantje vinden van de kvs ?
Ik vermoed de thermostaat defect.
Normaal met een ritje Eindhoven rondje N2 moet de motor op temp zijn. Nu tikt de meter net de helft aan. Ook na een ritje inkopen doen in Heinsberg . Dit is al enkele weken zo. Is die thermostaat makkelijk zelf te vervangen bij een 1.8 C5 bwj 2005. En waar kan ik het aftap kraantje vinden van de kvs ?
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
kraantje ga je niet meer vinden , gewoon darm eraf.
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Dat de wijzer van de temperatuurmeter op de helft staat is normaal als de motor op bedrijfstemperatuur is. Of bedoel je de helft van tot waar hij normaal komt?
Edit: Thermostaat is nr. 4 op de volgende figuur.
http://www.catcar.info/citroen/?lang=en ... aWVyPT0%3D" onclick="window.open(this.href);return false;
Edit: Thermostaat is nr. 4 op de volgende figuur.
http://www.catcar.info/citroen/?lang=en ... aWVyPT0%3D" onclick="window.open(this.href);return false;
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.

C5club Rookie


Berichten: 25
Lid geworden op: 23 aug 2019 08:47
Auto: berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
kilometerstand: 173000
Kleur: grijs
Okee thanks Willy4. Bij een eventuele vervanging gooi ik de dikker retour slang los.willy4 schreef:kraantje ga je niet meer vinden , gewoon darm eraf.

C5club Rookie


Berichten: 25
Lid geworden op: 23 aug 2019 08:47
Auto: berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
kilometerstand: 173000
Kleur: grijs
@ Jantje1948 normale bedrijfs temp is bij al mijn auto,s rond de 80 graden geweest. Nu komt hij niet hoger dan de helft van de meter. Ik ga dan uit van 50 tot 60 graden. De kachel blaast normaal evenals de klepjes gewoon nog goed werken. De airco werkt ook nog top. Maar nu met deze motor temp van rond de 55 graden blaast de kachel lauwe lucht. In het systeem zit geen lucht. KVS circuleert ook nog gewoon. Dus ik ga ervan uit dat de thermostaat defect is of de temperatuur sensor van de motor
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Hem aan de diagbox/lexia hangen zal uitsluitsel geven.Ik ben gewend dat temp meters ongeveer op de helft staan als de normale temperatuur bereikt is. Bij mijn C5 Ph 1 staat hij dan horizontaal. Uitlezen kan bij mij, maar dat is in Breda. Misschien een ander forumlid dichterbij?
Je zou kunnen beginnen de stekker die op de thermostaat zit schoon te maken.
Je zou kunnen beginnen de stekker die op de thermostaat zit schoon te maken.
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Zelfs dat betwijfel ik. Op catcar zie ik dat tot oktober 2006, orga 10920, de 105 graden thermostaat gemontterd is. Na die datum de 89 graden uivoering. Da wagen van de TS is, als ik me niet vergis, van 2005.
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.

C5club Rookie


Berichten: 25
Lid geworden op: 23 aug 2019 08:47
Auto: berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
kilometerstand: 173000
Kleur: grijs
Jantje 1948. ga ik binnen kort eens een keertje doen ,die stekker reinigen 


C5club Rookie


Berichten: 25
Lid geworden op: 23 aug 2019 08:47
Auto: berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
kilometerstand: 173000
Kleur: grijs
Thanks JW-C5. Dus hij staat op halverwege goed. Vreemd dat hij in eens lauwe lucht blaast uit de kachel.
Maar even een off topic vraagje aan jouw. Was jij vroeger niet diegene op het Xantia forum met die olivier bommel avatar ?
Maar even een off topic vraagje aan jouw. Was jij vroeger niet diegene op het Xantia forum met die olivier bommel avatar ?
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Yep, dat was ik
Als de meter dáár staat, is de kvs temperatuur op zich oké.
Wordt het niet warm in het interieur, zou dat aan twee dingen kunnen liggen:
-- verstopping in de kachel, waardoor er te weinig doorstroming is. Dat kun je wel checken door te checken of de beide slangen naar de kachel wel goed heet worden.
-- is dat wél het geval, moet je het toch gaan zoeken in het kachelhuis in de dash.....
Groet,
JW

Als de meter dáár staat, is de kvs temperatuur op zich oké.
Wordt het niet warm in het interieur, zou dat aan twee dingen kunnen liggen:
-- verstopping in de kachel, waardoor er te weinig doorstroming is. Dat kun je wel checken door te checken of de beide slangen naar de kachel wel goed heet worden.
-- is dat wél het geval, moet je het toch gaan zoeken in het kachelhuis in de dash.....
Groet,
JW
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
De geregelde 105 graden thermostaat is bij de 2 liter EW10A gemonteerd.jantje1948 schreef:Zelfs dat betwijfel ik. Op catcar zie ik dat tot oktober 2006, orga 10920, de 105 graden thermostaat gemontterd is. Na die datum de 89 graden uivoering. Da wagen van de TS is, als ik me niet vergis, van 2005.
Maar toch niet bij de 1.8 EW7 die in deze C5 zit?
Groet,
JW

C5club Rookie


Berichten: 25
Lid geworden op: 23 aug 2019 08:47
Auto: berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
kilometerstand: 173000
Kleur: grijs
Kan de vorige eigenaar er ook niet een verkeerde in geplaatst hebben destijds. Althans de dealer,want toen ik hem kocht was hij volledig dealer onderhouden met nap. De C5 heeft nu 188700km gelopen en de distributie is vervangen bij 140000km
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Volgens catcar wel.
http://www.catcar.info/citroen/?lang=en ... aWVyPT0%3D" onclick="window.open(this.href);return false;
maar dat zegt natuurlijk niet alles....
http://www.catcar.info/citroen/?lang=en ... aWVyPT0%3D" onclick="window.open(this.href);return false;
maar dat zegt natuurlijk niet alles....
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Eindhoven C5 schreef:Kan de vorige eigenaar er ook niet een verkeerde in geplaatst hebben destijds. Althans de dealer,want toen ik hem kocht was hij volledig dealer onderhouden met nap. De C5 heeft nu 188700km gelopen en de distributie is vervangen bij 140000kmJW-C5 schreef:De geregelde 105 graden thermostaat is bij de 2 liter EW10A gemonteerd.jantje1948 schreef:Zelfs dat betwijfel ik. Op catcar zie ik dat tot oktober 2006, orga 10920, de 105 graden thermostaat gemontterd is. Na die datum de 89 graden uivoering. Da wagen van de TS is, als ik me niet vergis, van 2005.
Maar toch niet bij de 1.8 EW7 die in deze C5 zit?
Groet,
JW
Die geregelde thermostaat is vaak vervangen door een "normale" 89 graden exemplaar. Dan moet er wel een weerstandje op de beide polen van het stekkertje aangesloten worden. Anders denkt het systeem dat er iets mis is.
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.