KWW
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 525
Lid geworden op: 05 mei 2012 18:58
Auto: C5
Opties: difference
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 09664CJ
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 226000
Kleur: Gris Iceland
Locatie: Nieuwe Pekela
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Inmiddels is mijn auto weer 14 maanden apk gekeurd en zijn er wat kleine zaken vervangen.
Zo is de voorbumper eraf geweest en zijn alle lampjes vervangen.
De uitlaat is weer gasdicht en daarmee lijkt het afslaan van de motor voorbij.
Wel heb ik nog de uitlaatgas storing en check engine lampje daardoor.
Het is tijd voor een beurt dus nu wil ik even het volgende informeren.
RFN 2.0 16v motor op lpg.
Volgens de garage komt de uitlaatgas storing doordat lpg te schoon is en de computer te weinig uitstoot meet. Ik wil echter van die storingslampjes af.

- Olie, het beste 5w30 full syntheet nemen?
- bougies de NGK LPG7?
- interieur filter staat vast wel ergens op het forum, ga ik nog zoeken.
- kan ik de bobine ook zelf controleren op een correcte werking?
- ik las dat de benzine ook een egr klep heeft, misschien goed om eens schoon te maken? samen met de lmm?
- Is het raadzaam om nog andere dingen, sensoren, etc preventief te reinigen danwel in te vetten?
- vloeistoffen laat ik door de garage doen.
- daarna deze reset: viewtopic.php?f=5&t=3571" onclick="window.open(this.href);return false;
- kan ik zelf de uitlaatgas storing resetten of heb ik daar sowieso een lexia voor nodig?

Bedankt alvast,
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
uitlezen kun je met verschillende apparaten.
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 88
Lid geworden op: 22 aug 2012 15:38
Auto: C5 Berline 2.0 16v ligne prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 211000
Kleur: lichtblauw
Ik heb een bluetooth obd2 scanner, lm327. Hiermee kan je uitlezen en storingen wissen. Werkt met een app op de telefoon. Ik heb ook een lexia adapter kloon. Die kan hetzelfde plus meer.

Ik heb onlangs hetzelfde gehad, uitlaatgasstoring en katalysatorstoring meldingen. Bij het uitlezen steeds een P0300

Bobine vervangen : Valeo voor 53 euro bij Autodoc
bougies vervangen : NGK LFR5B bij Winparts
lpg drooggas filter : 13,50 euro bij car care Wallinga
olie : Total Quartz Ineo 5w30 27 euro bij motorolien.nl

drooggasfilter wordt vaak vergeten te vervangen. Type hangt af van de lpginstallatie.
bougies hebben standaard een vonkbrug van .9 mm voor lpg wordt .7 mm aangeraden of zelfs 0.6 mm. Dan leeft de bobine langer.

Dit hielp allemaal niets want de oorzaak was een vuile/ kapotte benzine injector bij mijn C5. De kapotte injector is vervangen en het stotteren en storingen waren daarna weg.

Dus misschien een idee om de benzine injectors ultrasoon te laten reinigen en testen. b.v. bij een Bosch service punt. Je kan ook een flesje injectorreiniger op een half tank benzine proberen en die leeg rijden. Maar waarschijnlijk gaat dat niet meer helpen.

Tank je E10 benzine?
ex C5 grijs 2003 gerecycled na 320000 km op 16 jan 2025
KWW
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 525
Lid geworden op: 05 mei 2012 18:58
Auto: C5
Opties: difference
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 09664CJ
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 226000
Kleur: Gris Iceland
Locatie: Nieuwe Pekela
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Alleen bp ultimate of shell v-power.
Brandstof zit er vrij lang in met lpg dus die e10 tank ik niet.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Maar is dat stotteren er nog?
Op benzine én lpg?

Met een obd2 lezer kan je die storingen wel uitlezen en resetten. Met lexia kan je nog veel meer.
KWW
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 525
Lid geworden op: 05 mei 2012 18:58
Auto: C5
Opties: difference
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 09664CJ
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 226000
Kleur: Gris Iceland
Locatie: Nieuwe Pekela
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Een enkele keer nog en zowel op benzine als gas
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 435
Lid geworden op: 16 feb 2015 18:20
Auto: Break 2.0I 16V
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Haren (GN)
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Heb je het lpg drooggas filter al vervangen?
Dat moet echt om de 20.000 km
KWW
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 525
Lid geworden op: 05 mei 2012 18:58
Auto: C5
Opties: difference
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 09664CJ
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 226000
Kleur: Gris Iceland
Locatie: Nieuwe Pekela
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Ja, is ook al vervangen.
En het komt niet vaak voor, alleen sporadisch. Ik wil alleen dat het nooit meer voorkomt.
Ik kan ook wel wat kritisch zijn.
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 262
Lid geworden op: 04 sep 2017 11:30
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal
Locatie: Midden tussen Groningen en Leer.
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Heb hier ook een tijd lang die storing gehad. Met name als het buiten erg warm was. Dacht dat er een vacuum lek ontstond door de hitte of een zwakke schakel in een stekerverbindingen.
Iig gaf de fuel trim een te rijk mengsel. De computer ging steeds verder corrigeren tot het maximum.
In jouw geval misschien te arm. Lpg is altijd schoner en armer. Lpg volgt de benzine karakteristiek heb ik begrepen. Niet andersom of zelfstandig.
Nu dat mss te arm mengsel of verkeerd mengsel is verholpen door de lek te dichten in de uitlaat, kan het zijn dat de computer nu gaande weg zich zelf opnieuw inleert. Ook omdat je aangeeft dat het nu minder vaak voorkomt. De lpg computer volgt dit vanzelf op.

In het verleden is (door vorige eigenaar) bij mijn C5 ook veel vervangen van de bovengenoemde opties zonder definitief resultaat. Veel kosten, veel ergenis, weinig genoegdoening.
Uiteindelijk bleek een lichte vacuum lek bij de inlaatpakkingen de oorzaak. Deze heb ik toen vervangen en heel lang geen storing meer gehad.
Tot afgelopen zomer en de vakantie in zuid frankrijk vorig jaar bij 35 graden+, toen kwam het weer.

Later bleek de pakking onder het motorhuis vochtig te zijn. Deze vervangen, bougies vervangen door nieuwe Valeo bougies (op 0,6 gezet) en de p0300 storing en emissiestoring was verholpen.

Mss als je een lexia hebt of iemand kent, even middels "de egr opnieuw inleren" en dan kijken hoe het gaat.
zeg maar Rob .
Plaats reactie