Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Berichten: 262
Lid geworden op: 04 sep 2017 11:30
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal
Locatie: Midden tussen Groningen en Leer.
Ik merk, sinds ik en daarvoor mijn vader, met de C5 rij dat de apk meester(s) niet op de hoogte zijn van het hydraulische veersysteem en niet goed weten hoe ze het moeten beoordelen.
Nu heb ik allerlei site doorgelezen, zowel de rdw als apk advies sites en kom daar nergens tegen dat een lekkend veersysteem een afkeurpunt is zolang het veersysteem zijn werking goed doet.
oa. deze link;
https://www.autoadviezen.nl/Downloads/K ... 6-2018.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Wel scheuren, breuken en overmatige roestvorming zijn afkeurpunten maar zweten en lekken niet.
Scheur in het rubberhoesje van de stabi stangetjes,die de kogel vrijhouden van stof en vuil, schijnen gewoon door de steekproef te komen. Is geen afkeurpunt las ik. Nou, heb dat vaak als afkeurpunt moeten slikken en vervangen in het verleden.
Nu terug bij de basis van mijn probleem.
Lekkage langs de randen/opening van de lekzak is dat wel apk afkeurwaardig. In mijn ogen niet, want in het algemeen gangbare veersysteem wordt ook niet over lekkage geschreven bij de rdw.
Oké ik heb daar een persoonlijk belang bij natuurlijk. Maar als het nergens in de regels vermeld staat, maar de garage (mogelijk onterecht bang bij steekproef) dit wel als afkeurpunt ziet is dat in mijn ogen niet terecht. Zij beschouwen het als een schokbreker. Maar als ik kijk naar de eisen. Is een lekkende schokbreken een adviespunt (aantekening op het rapport) AC2. Dus geen afkeur.
Om hem door de apk te krijgen moet ik nu daardoor veel werk verrichten om dat op te lossen. (zie een eerder bericht deze week)
Want het geheel functioneert naar behoren.
Een sterk zwetende stuurbekrachtigings leiding (algemeen bekend denk ik wel) waar de druppels aan hingen was geen afkeurpunt. Wel een aantekening maar dat schijnt nieuw te zijn, vernam ik vorig jaar. Of dat klopt, ook daar kon ik niks over vinden.
Dit is uiteindelijk wel vervangen maar het is en was de zelfde olie.
Ik verneem graag jullie ervaringen of suggesties naar verwijzingen waar het wel vermeld staat als afkeurpunt. Ik ben ook niet alwetend, soms zie je dingen over het hoofd. En leer graag bij.
Nu heb ik allerlei site doorgelezen, zowel de rdw als apk advies sites en kom daar nergens tegen dat een lekkend veersysteem een afkeurpunt is zolang het veersysteem zijn werking goed doet.
oa. deze link;
https://www.autoadviezen.nl/Downloads/K ... 6-2018.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Wel scheuren, breuken en overmatige roestvorming zijn afkeurpunten maar zweten en lekken niet.
Scheur in het rubberhoesje van de stabi stangetjes,die de kogel vrijhouden van stof en vuil, schijnen gewoon door de steekproef te komen. Is geen afkeurpunt las ik. Nou, heb dat vaak als afkeurpunt moeten slikken en vervangen in het verleden.
Nu terug bij de basis van mijn probleem.
Lekkage langs de randen/opening van de lekzak is dat wel apk afkeurwaardig. In mijn ogen niet, want in het algemeen gangbare veersysteem wordt ook niet over lekkage geschreven bij de rdw.
Oké ik heb daar een persoonlijk belang bij natuurlijk. Maar als het nergens in de regels vermeld staat, maar de garage (mogelijk onterecht bang bij steekproef) dit wel als afkeurpunt ziet is dat in mijn ogen niet terecht. Zij beschouwen het als een schokbreker. Maar als ik kijk naar de eisen. Is een lekkende schokbreken een adviespunt (aantekening op het rapport) AC2. Dus geen afkeur.
Om hem door de apk te krijgen moet ik nu daardoor veel werk verrichten om dat op te lossen. (zie een eerder bericht deze week)
Want het geheel functioneert naar behoren.
Een sterk zwetende stuurbekrachtigings leiding (algemeen bekend denk ik wel) waar de druppels aan hingen was geen afkeurpunt. Wel een aantekening maar dat schijnt nieuw te zijn, vernam ik vorig jaar. Of dat klopt, ook daar kon ik niks over vinden.
Dit is uiteindelijk wel vervangen maar het is en was de zelfde olie.
Ik verneem graag jullie ervaringen of suggesties naar verwijzingen waar het wel vermeld staat als afkeurpunt. Ik ben ook niet alwetend, soms zie je dingen over het hoofd. En leer graag bij.
zeg maar Rob .
Berichten: 4126
Lid geworden op: 21 jan 2011 11:10
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 248860
Kleur: KPKD
KPH: Achter
Locatie: almere
zwetende lekzak van de veercilinder is geen apk afkeur die van mij ging er vandaag gewoon mee door de keuring, enkel aandachts punt om hem te vervangen ivm mogelijk te veel verlies lsd.
groetjes edwin
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Klopt is bij jouw bouwjaar geen afkeur ivm overmatige lekkage, slechts een advies punt op het rapport.
Mogelijk verkeert de keurmeester in de veronderstelling dat het veersysterm onderdeel is van het remsysteem zoals bij de oude hydro-pneumatische citroen van weleer.
Je kunt bezwaar maken tegen de keuringsbeslissing. Maar dan moet er wel een keuringsrapport zijn opgemaakt en de auto moet blijven staan.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mogelijk verkeert de keurmeester in de veronderstelling dat het veersysterm onderdeel is van het remsysteem zoals bij de oude hydro-pneumatische citroen van weleer.
Je kunt bezwaar maken tegen de keuringsbeslissing. Maar dan moet er wel een keuringsrapport zijn opgemaakt en de auto moet blijven staan.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Veteraan


Berichten: 1335
Lid geworden op: 21 mar 2007 13:56
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 267000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: 035
Edwin, ik zou er geen LSD in doen 
Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen
Berichten: 2874
Lid geworden op: 19 jun 2008 14:44
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Locatie: Huisduinen
Dit zou heel goed kunnen. Zelfs bij dealers is niet iedereen op de hoogte van de werking van het systeem. Ik was twee jaar geleden bij de Citroëndealer voor LDS (achter lekkende leiding) toen een verkoopmedewerker mij waarschuwde vooral niet met de auto te rijden 'want de remmen werken niet meer'.....BJG schreef: Mogelijk verkeert de keurmeester in de veronderstelling dat het veersysterm onderdeel is van het remsysteem zoals bij de oude hydro-pneumatische citroen van weleer.
Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive


Berichten: 4126
Lid geworden op: 21 jan 2011 11:10
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 248860
Kleur: KPKD
KPH: Achter
Locatie: almere
Ccinq swingt het wel lekker door lijkt me moet de lds zijn
groetjes edwin
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST



