Pagina 1 van 2

BlauweVis sinds kort per C5

Geplaatst: 25 feb 2020 23:15
door BlauweVis
Ik had toch weer een flinke break nodig. Een vriend deed zijn C5 na 480.000 kilometer uit 'verveling' weg. Niet stuk te krijgen. Daarmee was mijn interesse gewekt. Sinds half februari rijd ik een 2.0 HPI van 2002 met km-startstand van 197.709 . De eerste 1000 zitten er op. Leuk!

Re: BlauweVis sinds kort per C5

Geplaatst: 26 feb 2020 08:19
door willy4
welkom.

Re: BlauweVis sinds kort per C5

Geplaatst: 26 feb 2020 08:21
door Menno
Een HPi nog wel ! Dat was die met 480k op de klok vast niet ?

Welkom op de site ... :smt193

Re: BlauweVis sinds kort per C5

Geplaatst: 26 feb 2020 10:34
door c5jan
Leuk, schaars wordende techniek!
En géén e10 tanken dus, daar kunnen deze motoren niet tegen.

BlauweVis sinds kort per C5

Geplaatst: 27 feb 2020 22:55
door BlauweVis
hoi c5jan, Bedankt voor de tip, maar wat is precies het probleem met E10 en deze motoren?

Re: BlauweVis sinds kort per C5

Geplaatst: 28 feb 2020 00:19
door c5jan
Ik heb onlangs in een ander draadje een lijstje gepost; deze motor is niet bestand tegen e10, als enige C5 benzine motor. Dat zal te maken hebben met de materialen in de brandstofpomp of druksensor. Die twee componenten spelen deze motor al vanaf kort na introductie parten.

Re: BlauweVis sinds kort per C5

Geplaatst: 28 feb 2020 06:17
door BlauweVis
Dank je wel !

BlauweVis sinds kort per C5

Geplaatst: 28 feb 2020 07:27
door Menno
Eigenlijk nog wel bijzonder dat een hpi verkocht wordt ....
Hoop dat je er iig erg weinig voor betaald hebt !


Benieuwd of die het een beetje probleemloos gaat doen. :-)

Re: BlauweVis sinds kort per C5

Geplaatst: 28 feb 2020 14:23
door cieterman
c5jan schreef:Ik heb onlangs in een ander draadje een lijstje gepost; deze motor is niet bestand tegen e10, als enige C5 benzine motor. Dat zal te maken hebben met de materialen in de brandstofpomp of druksensor. Die twee componenten spelen deze motor al vanaf kort na introductie parten.
Je geeft aan “als enige C5 benzine motor”. De THP motor lust echter ook liever e5. Géén e10! De motor loopt op e5 een stuk mooier, (iets) zuiniger en de brandstofpomp is ook gevoeliger voor e10. Het prijsverschil dat ogenschijnlijk groot is verdien je dus terug.

Groeten, Cieterman :citrofiel :citrofiel

Re: BlauweVis sinds kort per C5

Geplaatst: 28 feb 2020 16:22
door c5jan
Je hebt gelijk. Ik wist niet dat er nog thp's rondreden ;)

Re: BlauweVis sinds kort per C5

Geplaatst: 11 mei 2020 21:22
door Michel_B
C5Jan :lol: :lol:

Ik merk dat mijn 'normale' 2.0 ook veel lekkerder op E5 loopt, en het prijsverschil verdien ik terug doordat hij zuiniger rijdt (nu relatief veel stadsritten), was 1/8,5 gemiddeld, nu blijft de teller steken op 1/10,0.

Kan trouwens ook met de hogere temperturen te maken hebben natuurlijk.

On topic: ik zou zo'n HPi niet durven aanschaffen, maar ben tegelijkertijd blij dat er wel mensen zijn die deze techniek 'bewaren'.

Een trotse 2.0 16V HPI rijder !

Geplaatst: 26 aug 2020 13:45
door BlauweVis
Bij mijn eerste kennismaking een paar maanden terug was hoongelach mijn deel van mensen hier die een C5 HPI schroot vinden. Nare opmerkingen kreeg ik. Het zou de allerslechtste C5 zijn die er bestaat. Sindsdien heb ik een boel bijgeleerd. En ben er achter gekomen dat over de HPI ongelooflijk veel onzin verhalen de ronde doen. Met name de hogedrukpomp doet mensen sidderen van angst en de gekste verhalen doen de ronde en idem dito verhalen dat het ding onmogelijk te repareren is, en niet te koop is tenzij voor grof geld.
Inmiddesl heb ik ook probleempjes met mijn HPI gehad. Kwam niet meer boven de 2000 tpm, melding "Uitlaatgas Storing" . Uitlezing door kleine Citroen dealer en WegenWacht leverde niks op. De dealer zei dat ik aan de auto maar geen geld meer moest uitgeven. Een verloren zaak was het.
Uiteindelijk kwam ik via de oude eigenaar in contact met een slimme, zeer handige meneer uit Nijmegen. Hij rijdt al een paar jaar HPI en luistert niet naar de sprookjesvertellers. Hij heeft mijn auto nog eens uitgelezen en inderdaad hoor, geen brandstofdruk. Alleen druk van het pompje in de tank. HPI pomp defect? Mogelijk, dus het pompje er af geschroefd. Even uit elkaar gehaals, heel simpel ding. Alles netjes schoongemaakt en gecheckt. Behalve vuile olie eigenlijk niets geks aan te ontdekken. Pompje weer gevuld met automatenbak olie, goed ontlucht(belangrijk) en weer gemonteerd. Nogmaals gecheckt en helaas nog steeds geen druk en probleem onveranderd. "Dan kan er eigenlijk nog maar één ding mis zijn. En dat is de druksensor." Als die stuk is krijgt de HP pomp geen kans om druk op te bouwen. Het enige probleem is dat de sensor vrijwel onbereikbaar onder het inlaatspruitstuk zit. Er zat weinig anders op dan de hele boel te demonteren. Heel rustig en heel voorzichtig werkend duurde het anderhalf uur. De sensor zeld zit met twee 5 mm inbusboutjes gemonteerd. Het staafje binnenin zat los; goed teken! Weerstand opgemeten, zit tussen 3,8 en 1.0 afhankelijk van het staafje binnenin. Ook goed. MAAR.. één van de twee zwart rubber O-ringetjes van de sensor lijkt wel ontploft...of is ie uit elkaar gevallen omdat ik twee keer per ongeluk Euro 95 heb getankt. Want daar heeft de HPI een broertje dood aan. Op internet lees ik dat Viton O-ringen hitte- en olie- en ethanol-bestendig zijn. Maar in geen winkel te krijgen natuurlijk, alleen online. Gelukkig heeft een bevriende garage nog een handje gebruikte ringen liggen. Twee uurtjes knutselen later komt de C5 HPI weer tot leven. En.... weer helemaal perfect. In een paar daen al binjna 400 km gereden. Totale reparatie kosten aan de door Citroën afgeschreven HPI, 20 Euro plus onmisbaar advies van een HPI vriend en twee gebruikte Viton ringen.

Re: Een trotse 2.0 16V HPI rijder !

Geplaatst: 26 aug 2020 13:55
door c5jan
Fijn dat je ermee tevreden bent.

Re: Een trotse 2.0 16V HPI rijder !

Geplaatst: 27 aug 2020 09:41
door c5maarten
Je schrijft;
BlauweVis schreef:Uitlezing door kleine Citroen dealer en WegenWacht leverde niks op. De dealer zei dat ik aan de auto maar geen geld meer moest uitgeven. Een verloren zaak was het.
Vergeet niet dat veel mensen zich hierdoor laten leiden en een auto afschrijven als de garage dat zegt. Ook nog iets is dat veel mensen niet zelf sleutelen aan hun auto omdat dit te complex is. Als je je in hun situatie verplaatst en bedenkt dat een garage voor deze klus makkelijk honderden euro's telt, dan begrijp je waar ik met mijn epistel op doel ;) Ondanks dat bewonder ik je vindingrijkheid en doorzettingsvermogen, goed bezig :smt023
Zo zie je maar als je bereid bent om te zoeken dat er ook oplossingen zijn. Een forum is een medium waar vaak meer horrorverhalen worden gedeeld maar de succesverhalen, zoals die van jou, worden vaak niet vermeld.

Re: Een trotse 2.0 16V HPI rijder !

Geplaatst: 27 aug 2020 20:08
door RobHaps1967
Fijn te lezen dat de auto het weer doet! Misschien iets complexer dan een T-Ford :D, maar we houden de HPi's rijdend!