Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
C5club Rookie


Berichten: 19
Lid geworden op: 01 aug 2019 13:41
Auto: C5 Break 110PK, 2.0HDI
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 465000
Kleur: zwart
Beste C5-fans. Een simpele vraag.
Is de EGR eenvoudig uit te bouwen (en schoon te maken) of moet er van alles en nog wat gedemonteerd worden?
Neem me de vraag niet kwalijk. Ik heb me rot gezocht op het forum, omdat ik er van overtuigd ben, dat het antwoord reeds ergens gegeven is. Kan het helaas niet vinden.
Achtergrond van de vraag is, dat mijn C5 niet meer doortrekt. Met name de 5de versnelling is een drama. De LMM is in ieder geval in orde. Deze had ik vorig jaar gereinigd (dank aan forum!) met prima resultaat. De problemen leken dit jaar weer teruggekeerd te zijn. Dus dit jaar heb ik hem vervangen op advies van de garage (kleine kosten, gewoon proberen), doch zonder verbetering. De slang van de EGR was wel stuk, maar reparatie gaf geen effect.
Een dealer gaf me al een 3 jaren geleden aan, dat de klep niet naar behoren werkte. Maar de C5 reed verder prima. Dus de opmerking toendertijd heeft niet geleid tot actie (en het maken van kosten).
De auto's is recent gekeurd en zelfs nog eens gekeurd doordat toevallig de controleur langskwam. Dus ik mag aannemen, dat de uitstoot binnen de normen zit. Hoop, dat iemand mijn vraag beantwoordt. Alvast dank.
Is de EGR eenvoudig uit te bouwen (en schoon te maken) of moet er van alles en nog wat gedemonteerd worden?
Neem me de vraag niet kwalijk. Ik heb me rot gezocht op het forum, omdat ik er van overtuigd ben, dat het antwoord reeds ergens gegeven is. Kan het helaas niet vinden.
Achtergrond van de vraag is, dat mijn C5 niet meer doortrekt. Met name de 5de versnelling is een drama. De LMM is in ieder geval in orde. Deze had ik vorig jaar gereinigd (dank aan forum!) met prima resultaat. De problemen leken dit jaar weer teruggekeerd te zijn. Dus dit jaar heb ik hem vervangen op advies van de garage (kleine kosten, gewoon proberen), doch zonder verbetering. De slang van de EGR was wel stuk, maar reparatie gaf geen effect.
Een dealer gaf me al een 3 jaren geleden aan, dat de klep niet naar behoren werkte. Maar de C5 reed verder prima. Dus de opmerking toendertijd heeft niet geleid tot actie (en het maken van kosten).
De auto's is recent gekeurd en zelfs nog eens gekeurd doordat toevallig de controleur langskwam. Dus ik mag aannemen, dat de uitstoot binnen de normen zit. Hoop, dat iemand mijn vraag beantwoordt. Alvast dank.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
eerst is uitlezen.
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Je hebt een diesel neem ik aan? Welke motor?
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
Berichten: 4949
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
2.0HDI / 110PK zo te lezen 
Auto: C5 Break 110PK
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Auto: C5 Break 110PK
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Kan dus ook eeen 1.6HDIF zijn, vandaar dat ik het vraag.
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
C5club Rookie


Berichten: 19
Lid geworden op: 01 aug 2019 13:41
Auto: C5 Break 110PK, 2.0HDI
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 465000
Kleur: zwart
Dank voor jullie snelle reactie. Ja, uitlezen zou ik moeten doen. Stond ergens op het forum inderdaad beschreven. Maar anderzijds, de dealer had mij al een tijd geleden erop gewezen, dat de klep niet meer honderd procent functioneerde. Aannemende dat de rest wel nog functioneert, dan zou na de slang reparatie de zaak tenminste een kleine verandering moeten geven. Helaas, dat was niet het geval. En...ik ben geen automonteur, maar als het ook maar enigszins kan, schroef ik het uit elkaar (en weer in elkaar), omdat ik het gewoon fijn vind om te ontdekken hoe iets ontworpen is. Hoe het er uit ziet. En laten we eerlijk wezen. Dat ding zit er al sinds 2004 in, dus eens een keer schoonmaken zou toch moeten mogen. Of...is het meer werk dan enkele schroefjes en slangetjes, pakkingtjes, te verwijderen?
En stel, dat het niet de klep is, maar toch in het ERG circuit, wat is dan de voor de handliggende component?
Het is een 2.0 HDI.om misverstanden te voorkomen.
En stel, dat het niet de klep is, maar toch in het ERG circuit, wat is dan de voor de handliggende component?
Het is een 2.0 HDI.om misverstanden te voorkomen.
Berichten: 4949
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
De 1.6hdi bestond toen nog niet, pas vanaf ph2.jantje1948 schreef:Kan dus ook eeen 1.6HDIF zijn, vandaar dat ik het vraag.
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Als je de EGR wil uitsluiten kan je die vrij simpel afblinden.
RVS pakking tussen de klep en spruitstuk vervangen voor een afblindplaatje. Er moet een klein gaatje in zitten om te voorkomen dat hij een melding geeft. Ik had zo'n plaatje zelf gemaakt van een oude troffel die ik nog had liggen.
Als ze wel normaal rijdt met het afblindplaatje ertussen is je klep inderdaad zo vervuild dat die bv open blijft staan.
Terwijl ze pas open hoort te gaan bij een lage en continu belasting.
Je kan zo'n plaatje overigens ook gewoon kopen.
Als je zelf niet veel sleutelt zou ik je niet adviseren om hem zelf te proberen eraf te halen, schoonmaken en terug te zetten. Al wijst e.e.a zichzelf is het niet allemaal lekker te bereiken.
RVS pakking tussen de klep en spruitstuk vervangen voor een afblindplaatje. Er moet een klein gaatje in zitten om te voorkomen dat hij een melding geeft. Ik had zo'n plaatje zelf gemaakt van een oude troffel die ik nog had liggen.
Als ze wel normaal rijdt met het afblindplaatje ertussen is je klep inderdaad zo vervuild dat die bv open blijft staan.
Terwijl ze pas open hoort te gaan bij een lage en continu belasting.
Je kan zo'n plaatje overigens ook gewoon kopen.
Als je zelf niet veel sleutelt zou ik je niet adviseren om hem zelf te proberen eraf te halen, schoonmaken en terug te zetten. Al wijst e.e.a zichzelf is het niet allemaal lekker te bereiken.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Dit ging om een test.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Nee hoor JW. Ik geef het aan om de klep uit te sluiten of juist aan te wijzen als veroorzaker.
Als je de klep zou willen omzeilen (als je zeker weet dat ie dicht zit) kan je heel simpel de vacuüm bediening eraf halen en afdichten na de elektroklep. Doet ie niks meer.
Als iemand dat wil doen is dat zijn eigen keus. Je stoot daarna inderdaad meer Nox uit maar ook minder roet.
Als je de klep zou willen omzeilen (als je zeker weet dat ie dicht zit) kan je heel simpel de vacuüm bediening eraf halen en afdichten na de elektroklep. Doet ie niks meer.
Als iemand dat wil doen is dat zijn eigen keus. Je stoot daarna inderdaad meer Nox uit maar ook minder roet.
C5club Rookie


Berichten: 19
Lid geworden op: 01 aug 2019 13:41
Auto: C5 Break 110PK, 2.0HDI
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 465000
Kleur: zwart
Beste Forum helpers, PROBLEEM OPGELOST.
Ik probeerde jullie raad op te volgen, om toch maar even de EGR klep te testen. Omdat ik geen slangetje had, dacht ik de kant van de elektromagnetische klep te nemen. Daar zag ik echter, dat ook tule op de rembekrachtiger kapot was. Dus vacuum krijgen was onmogelijk. Dat heb ik nu provisorisch gemaakt met witte (!, had geen zwarte) isolatieband om de tule en daarover een silonenslangstukje, zodat de isolatieband op z'n plaats blijft. En het werkt! De C5 trekt weer als vanouds.
Ook heb ik op youtube nog een uitgebreid en zeer instructie filmpje gevonden van iemand, die een EGR klep van een Renault Megane schoonmaakt. De klep lijkt verdacht veel op die van mij. Ik zou graag hier de link willen zetten, maar ik weet niet of dat mag volgens de forumregels. Maar als je intikt in je browser "egr valve cleaning - Removal & Refitting step by step" vind je hem wel. Dank, ik heb de oplossing zelf gevonden, maar jullie hebben me wel aan de gang gezet en met resultaat!
Ik snap niet goed hoe ik de foto van het kapotte slangetje kan uploaden, anders deed ik dat wel.
Ik probeerde jullie raad op te volgen, om toch maar even de EGR klep te testen. Omdat ik geen slangetje had, dacht ik de kant van de elektromagnetische klep te nemen. Daar zag ik echter, dat ook tule op de rembekrachtiger kapot was. Dus vacuum krijgen was onmogelijk. Dat heb ik nu provisorisch gemaakt met witte (!, had geen zwarte) isolatieband om de tule en daarover een silonenslangstukje, zodat de isolatieband op z'n plaats blijft. En het werkt! De C5 trekt weer als vanouds.
Ook heb ik op youtube nog een uitgebreid en zeer instructie filmpje gevonden van iemand, die een EGR klep van een Renault Megane schoonmaakt. De klep lijkt verdacht veel op die van mij. Ik zou graag hier de link willen zetten, maar ik weet niet of dat mag volgens de forumregels. Maar als je intikt in je browser "egr valve cleaning - Removal & Refitting step by step" vind je hem wel. Dank, ik heb de oplossing zelf gevonden, maar jullie hebben me wel aan de gang gezet en met resultaat!
Ik snap niet goed hoe ik de foto van het kapotte slangetje kan uploaden, anders deed ik dat wel.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Mooi dat je het hebt kunnen oplossen
En geen enkel bezwaar om die link hier te posten, dat kan andere C5-rijders alleen maar helpen om de klep te reinigen.
Daarmee is iedereen, en ook het milieu gediend
Plaatjes posten is niet moeilijk, lees zonodig even deze aanwijzingen.
Het belangrijkste is dat de afmetingen van dat plaatje niet groter zijn dan 256kB
Groet,
JW
En geen enkel bezwaar om die link hier te posten, dat kan andere C5-rijders alleen maar helpen om de klep te reinigen.
Daarmee is iedereen, en ook het milieu gediend
Plaatjes posten is niet moeilijk, lees zonodig even deze aanwijzingen.
Het belangrijkste is dat de afmetingen van dat plaatje niet groter zijn dan 256kB
Groet,
JW
C5club Rookie


Berichten: 19
Lid geworden op: 01 aug 2019 13:41
Auto: C5 Break 110PK, 2.0HDI
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 465000
Kleur: zwart

Deze tule heb ik dus gefixed. a la Verstappen dus binnenkort nieuwe banden eronder.




