V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 122
Lid geworden op: 05 okt 2013 10:36
Auto: Citroën C5 Ph2 Berline 2,0 24V
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 88000
Kleur: grijs-blauw
Locatie: Pijnacker
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Voor- en nadelen V6

Bericht door jancampa »

Mijn C5 ph1 heeft het begeven. De distributieriem (slechts 45 dkm oud) is gebroken. Reparatie is nogal kostbaar. Ik wil graag C5 blijven rijden. Nu ben ik aan een V6 gaan denken. Over mijn C5 2 liter 16v ben ik dik tevreden. Nu lijkt me dat de V6 wat geruislozer is, omdat ie minder toeren zal maken. Of heb ik dat mis ? Ik vraag me af hoe het met het brandstof verbruik is. Ligt dat veel hoger ?
Wat zijn de zwakke punten van een V6? Of is het alleen maar feest met een V6?
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Voor- en nadelen V6

Bericht door willy4 »

heb je fotos van die gebroken riem.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 122
Lid geworden op: 05 okt 2013 10:36
Auto: Citroën C5 Ph2 Berline 2,0 24V
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 88000
Kleur: grijs-blauw
Locatie: Pijnacker
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Nee
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Voor- en nadelen V6

Bericht door willy4 »

spijtig.
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Re: Voor- en nadelen V6

Bericht door boes »

Voor: lekker veel koppel, beresterk, vaak luxe uitvoering en redelijk snel
Tegen: zwaar, verbruik, verbruik, verbruik, verbruik, onderhoudskosten
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Re: Voor- en nadelen V6

Bericht door Menno »

V6 is meestal een automaat , en zeker bij de ph1 ( 4 traps ) heb je dan een flink verbruik....
Sowieso is fatsoenlijk onderhoud zeer zeker duurder dan een 2 liter , maar het is en blijft een fijne motor zo’n V6 !

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1853
Lid geworden op: 14 jun 2007 18:26
Auto: Volvo V70 2.4D Geartronic 175PK / 400 Nm ... gechipt naar 240 PK / 475 Nm
Opties: leer,trekhaak, BT, RTI navigatie
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 315000
Kleur: Magic Blue Pearl
Locatie: Amsterdam
Maar je kunt koken voor zes .... erg stoffig topic (v6 op gas)
De overtreffende trap van C5 is natuurlijk D5 :smt128
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 122
Lid geworden op: 05 okt 2013 10:36
Auto: Citroën C5 Ph2 Berline 2,0 24V
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 88000
Kleur: grijs-blauw
Locatie: Pijnacker
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Nu verbruik ik 8,5 ltr/ 100 km (handgeschakeld).
Zou het met een ph2 V6 (automaat) naar de 10 liter gaan?
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 40
Lid geworden op: 02 feb 2017 15:06
Auto: C5 3.0 V6 24V Exclusive Berline Automaat
Opties: Navi, JBL, PDC, Stoelverwarming, Xenon meedraaiend, Lane departure warning, Mistlampen, Leder, Alarm
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10103
Productienummer: 10135
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 267000
Kleur: Gris Iceland
Locatie: Lelystad
Gebruikersavatar
C5club Rookie
C5club Rookie
In mijn ervaring is de V6 inderdaad een stuk minder rumoerig dan de 2.0.
De ph2 nog minder dan de ph1, dit in verband met de automaatbakken. De ph2 is uitgerust met een zestraps automaat tegenover de viertraps automaat / handgeschakelde vijfbak in de ph1.

Uit mijn hoofd draait mijn V6 (ph2, zestraps dus) ongeveer 2100 toeren bij 100km/u en 2700 toeren bij 130km/u.
Het motorgeluid is dan (in mijn beleving) dan niet storend aanwezig.

Als je er een 'normale' rijstijl op nahoudt is 1l op 10km prima haalbaar.
Bij 100km/u op de snelweg (je mag overdag toch niet harder tegenwoordig) schommelt mijn verbruik tussen 1/10 en 1/13.
Op een provinciale weg met 80km/u is dit 1/13 tot 1/16.
Stadsverkeer moet je niet al te veel willen rijden, dan ontwikkel je met 1/7 al snel een innige relatie met de dichtstbijzijnde pompexploitant.

Verder moet je rekening houden met een hogere houderschapsbelasting (230eu per kwartaal in de meeste provincies) en hogere onderhoudskosten; bij een beurt gaan er geen 4 maar 6 bobines en bougies in, de remmerij is van een ander kaliber etc. Ook kun je vanwege de volgepakte motorruimte niet overal even makkelijk bij, wat kan resulteren in meer arbeidsuren in de werkplaats (zelf nog ervaren met het vervangen van mijn startmotor deze week).

Zoals hierboven ook genoemd koop je sowieso een exclusive, wat inhoudt dat er vaak al een uitgebreidere optie-uitrusting op zit dan bij andere exemplaren. Ook is de V6 een heerlijk soepele en rustige motor, die leuk uit de hoek kan komen wanneer je wat extra vermogen nodig hebt. Voor mij legt dit meer dan genoeg in de weegschaal om het hogere verbruik en de andere bijkomende kosten voor lief te nemen.

Mocht je tot aanschaf overgaan is een aankoopkeuring altijd handig, maar een korte inspectie van de nokkenasverstelventielen kan je in ieder geval een hoop gezeur besparen, zoals hier vaker op het forum benoemd.

Veel wijsheid toegewenst bij het maken van een keuze :smt023

Mvg Bjorn
C5 3.0 V6 24V Exclusive Berline Automaat, Gris Iceland 2004
Mini Clubman Cooper Chili, Old English (pepper) White 2008
VW Transporter Caravelle 2.5TDI 1999


C5 3.0 V6 24V Exclusive Berline Automaat, Gris Aluminium 2001 (verkocht)
C5 2.0 16V Différence Break 2003 (verkocht)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 122
Lid geworden op: 05 okt 2013 10:36
Auto: Citroën C5 Ph2 Berline 2,0 24V
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 88000
Kleur: grijs-blauw
Locatie: Pijnacker
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Dank voor je uitgebreide reactie.
Vermeldenswaard is ook dat ik een caravan heb. Niet zo'n hele zware. Max massa 1100 kg.
Met mijn oude C5 gaat dat prima. Met de V6 zal dat nog beter gaan..
Ik vraag me af of je in de bergen voldoende op de motor kunt afremmen (vanwege de automaat)
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 40
Lid geworden op: 02 feb 2017 15:06
Auto: C5 3.0 V6 24V Exclusive Berline Automaat
Opties: Navi, JBL, PDC, Stoelverwarming, Xenon meedraaiend, Lane departure warning, Mistlampen, Leder, Alarm
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10103
Productienummer: 10135
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 267000
Kleur: Gris Iceland
Locatie: Lelystad
Gebruikersavatar
C5club Rookie
C5club Rookie
Met een automaat zal je vaker de rem gebruiken dan in een handgeschakelde wagen, ook zonder caravan (afhankelijk van hoe je normaliter anticipeert en terugschakelt). Bij het wegrijden bijvoorbeeld, zal de wagen al gaan rijden als je je rempedaal loslaat.
Met een handbak ben ik gewend terug te schakelen om op de motor remmen wanneer je een stop nadert. Met een automaat kan dit natuurlijk ook, door de pook naar links te bewegen en terug te schakelen, maar in de praktijk doe ik dit zelden. Als je tijdig je gas loslaat zal de wagen ook op de motor remmen, alleen minder sterk omdat hij de motor lager in de toeren houdt. Je zou de automaat ook in de sportstand kunnen zetten, hij remt dan sterker op de motor omdat er een hoger toerental aangehouden wordt. De auto hangt dan wel vrij gewillig aan het gas dus het rijdt wat minder ontspannen dan normaal.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
C5 3.0 V6 24V Exclusive Berline Automaat, Gris Iceland 2004
Mini Clubman Cooper Chili, Old English (pepper) White 2008
VW Transporter Caravelle 2.5TDI 1999


C5 3.0 V6 24V Exclusive Berline Automaat, Gris Aluminium 2001 (verkocht)
C5 2.0 16V Différence Break 2003 (verkocht)
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Gebruikersavatar
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Dit weekend komt mijn V6 te koop. Exclusive uit 2002 met handbak, afneembare trekhaak, schuif/kanteldak. 2 jaar geleden allebei de koppelingscilinders vervangen, staat rondom op crossclimates. 232000 gelopen; distributie en koppeling gedaan bij 135000.
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 861
Lid geworden op: 15 jun 2014 21:42
Auto: Peugeot 607
Opties: Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: H
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 161000
Kleur: Bordeauxrood
Locatie: Soest
V.I.P.
V.I.P.
Re: Voor- en nadelen V6

Bericht door Xander »

Ik heb zelf een ph1 V6 gehad met handbak....

Echt een heerlijke motor.... maar laten we eerlijk zijn, het verbruik van 1:9 gecombineerd is maximaal haalbaar.

Maar het is een heerlijk soepel en fijn blok wat schakellui gereden kan worden.

Let wel op dat de DB riem recent vervangen is bij aankoop, dit namelijk kostbaar onderhoud.
Bij de ph2 (correct me if I’m wrong) opletten met de “groene” monsters.

Daarnaast zou ik altijd een bobine op voorraad meenemen in de auto. :roll: Het voordeel is dat je al rijdend weinig merkt dat er 1 pit niet meedoet :lol:

Maar al met al.... ik zou er voor gaan ;-)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 122
Lid geworden op: 05 okt 2013 10:36
Auto: Citroën C5 Ph2 Berline 2,0 24V
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 88000
Kleur: grijs-blauw
Locatie: Pijnacker
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Voor- en nadelen V6

Bericht door jancampa »

Groene monsters ????
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 122
Lid geworden op: 05 okt 2013 10:36
Auto: Citroën C5 Ph2 Berline 2,0 24V
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 88000
Kleur: grijs-blauw
Locatie: Pijnacker
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Zouden mijn winterbanden van de phase 1 break bruikbaar zijn onder de phase 2 V6 berline ?
Ze zitten op de standaard 15 inch velgen . Uit mijn hoofd gezegd : 205/60/15 93V
Plaats reactie